Τον γύρο των διεθνών ΜΜΕ κάνει, όπως είναι λογικό, το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου, ενώ στο στόχαστρο μπαίνουν οι ελληνικές αρχές αλλά και η Frontex, την ώρα που ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγκου Γεώργιος Οικονόμου αναλαμβάνει την εποπτεία των ερευνών.

Ads

Αρχικά, η Le Monde, επικαλούμενη τον Vincent Cochetel, ειδικό απεσταλμένο της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες (UNHCR) για τη Δύση και τη Κεντρική Μεσόγειο, αναφέρει πως τα ελληνικά διασωστικά σκάφη συνοδεύουν τα δουλεμπορικά μέχρι να σιγουρευτούν ότι θα βρεθούν έξω από τα όρια της δικής τους ζώνης ευθύνης διάσωσης.

Διαβάστε επίσης: «Ο τάφος τους»: Το συγκλονιστικό πρωτοσέλιδο της Liberation για το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο

Πρόκειται για το χειρότερο ναυάγιο στα ανοικτά των ακτών της χώρας από τον Ιούνιο του 2016, γράφει το ίδιο δημοσίευμα.

Ads

Η Le Monde αναφέρεται ακόμη στις διαδρομές που ακολουθούν οι δουλέμποροι προκειμένου να φτάσουν στην Ιταλία και πώς προσπαθούν να αποφύγουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Σύμφωνα με διάφορες πηγές, το σκάφος έφυγε από το Τομπρούκ, μια πόλη στην ανατολική Λιβύη, η οποία απέχει περίπου 150 χιλιόμετρα από τα αιγυπτιακά σύνορα. Για περίπου ένα χρόνο, ο αριθμός των αναχωρήσεων από αυτή τη βορειοανατολική περιοχή, γνωστή ως Κυρηναϊκή, έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ η πλειονότητα των μεταναστών προσπαθούσε μέχρι στιγμής να φτάσει στην Ευρώπη από την παράκτια περιοχή της Τρίπολης. Τον Ιούνιο, οι μισές αναχωρήσεις πραγματοποιήθηκαν από την Ανατολή, που ελέγχεται από τον Στρατάρχη Khalifa Haftar και τον Εθνικό Στρατό της Λιβύης (ANL).

Η ανάπτυξη αυτής της διαδρομής μέσω της κεντρικής Μεσογείου αυξάνει τους κινδύνους που διατρέχουν οι μετανάστες, αναφέρει το γαλλικό μέσο, αφού η απόσταση που πρέπει να διανύσει κανείς για να φτάσει στο ιταλικό νησί Λαμπεντούζα είναι διπλάσια, κάτι το οποίο αυξάνει τις πιθανότητες δυστυχήματος.

Διαβάστε επίσης: Ναυάγιο στην Πύλο – Frontex: Όλα τα ερωτήματα να απευθύνονται στις ελληνικές αρχές

«Η διέλευση γίνεται με παλιά αλιευτικά σκάφη, με 500 ή 600 άτομα γενικά, τα περισσότερα από τα οποία κρύβονται στο αμπάρι», προσθέτει ο Vincent Cochetel.

Ο δρόμος προς την ανατολική Λιβύη πλέον προτιμάται «για να παρακάμψει την Ελλάδα, λέει ένα μέλος του δικτύου ακτιβιστών Alarm Phone, που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του. Οι άνθρωποι θέλουν να αποφύγουν τη βία και τις απωθήσεις από την Ελλάδα και αναλόγως επιλέγουν τις διαδρομές», αναφέρει.

«Τα δίκτυα λαθρεμπόρων καθοδηγούν τους ανθρώπους να μην δέχονται βοήθεια μέχρι να επικοινωνήσουν μαζί τους οι Ιταλοί», παραδέχεται ο κ. Cochetel, ο οποίος υπενθυμίζει ότι τα κράτη έχουν ωστόσο υποχρέωση να αποτρέψουν τα σκάφη που κινδυνεύουν να συνεχίσουν τον δρόμο τους. «Ανησυχώ για τις τακτικές αναφορές που λαμβάνουμε που υποδεικνύουν ότι τα παράκτια κράτη συνοδεύουν αυτοσχέδια σκάφη για να διασφαλίσουν ότι εγκαταλείπουν τη ζώνη διάσωσής τους στη θάλασσα», είπε. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι μαρτυρίες αναφέρουν την παροχή νερού και τροφίμων και καυσίμων σε αυτούς τους μετανάστες ώστε να «πάνε αλλού», δηλαδή στα ιταλικά παράλια.

Η Le Monde αναφέρεται και στο μήνυμα της ακτιβίστριας Ναουάλ Σουφί η οποία ισχυρίζεται πως ήταν σε επικοινωνία πολλές ωρες με τους μετανάστες στο πλοιάριο και πως είχε ενημερώσει ώρες νωρίτερα τόσο τις ελληνικές όσο και τις ιταλικές αρχές για την τοποθεσία του αλιευτικού και πως χρειάζεται βοήθεια.

Διαβάστε επίσης: Alarm Phone: Γιατί οι πρόσφυγες στη θάλασσα φοβούνται τις αρχές;

«Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επικρίνεται εδώ και μήνες για την αντιμεταναστευτική του πολιτική, ιδίως για τα γενικευμένα pushbacks στα σύνορα, κάτι το οποίο αρνείται», γράφει ακόμα η Le Monde.

Αλλά ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε από τους New York Times πριν από τρεις εβδομάδες – που δείχνει μετανάστες στο νησί της Λέσβου να επιβιβάζονται βίαια σε ένα σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής προτού εγκαταλειφθούν σε «μια μαύρη φουσκωτή σωσίβια σχεδία» – κάθε άλλο παρά ενισχύει τα λεγόμενα του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Διαβάστε επίσης: Τραγωδία δίχως τέλος στις θάλλασσες της Ελλάδας: Έξι ναυάγια, δεκάδες νεκροί και αγνοούμενοι πρόσφυγες μόνο μέσα στο 2023

Από το 2014, σχεδόν 27.000 μετανάστες έχουν πνιγεί στη Μεσόγειο, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ). Κάθε χρόνο γίνονται μαζικά ναυάγια, κατά τα οποία εξαφανίζονται περισσότεροι από εκατό άνθρωποι, τονίζει το δημοσίευμα.

Το Al Jazeera, φιλοξενεί δηλώσεις της Ελίνας Σπαθάνα, δικηγόρου η οποία συνεργάζεται με την Ελληνική ΜΚΟ Refugee Support Aegean, σύμφωνα με την οποία οι επανειλημμένες θαλάσσιες τραγωδίες είναι μια από τις συνέπειες των μεταναστευτικών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διαβάστε επίσης: Προσφυγικό ναυάγιο στην Πύλο: Φωτογραφίες από το υπερφορτωμένο αλιευτικό

«Είναι μια παρενέργεια των αποτρεπτικών πολιτικών της ΕΕ και όλων αυτών των προσπαθειών – ανεξάρτητα από το κόστος – να κρατήσουν τους ανθρώπους που χρειάζονται προστασία και υποστήριξη εκτός της επικράτειας της ΕΕ», υπογράμμισε.

Το BBC φιλοξενεί δηλώσεις του Ζερόμ Τουμπιανά, ο οποίος τονίζει πως οι ευρωπαϊκές και ελληνικές αρχές θα έπρεπε να είχαν παρέμβει νωρίτερα. «Είναι πραγματικά συγκλονιστικό να ακούμε ότι η Frontex πέταξε πάνω από το σκάφος και κανείς δεν παρενέβη επειδή το σκάφος αρνήθηκε όλες τις προσφορές βοήθειας… ένα υπερφορτωμένο σκάφος είναι ένα σκάφος σε κίνδυνο».

«Καρφιά» και από τα ιταλικά ΜΜΕ

Κριτική ασκούν με εκτενή άρθρα τους και πολλά ιταλικά ΜΜΕ, αναφερόμενα τόσο στις ελληνικές αρχές, όσο και στην Frontex.

Η La Repubblica κάνει λόγο για ένα «μπαλάκι» ευθυνών ανάμεσα σε Frontex, Αθήνα και Ρώμη, λέγοντας πως πρόκειται για «έργο χιλιοπαιγμένο»: το αεροπλάνο της Frontex εντοπίζει το σκάφος, ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές, όμως όλοι περιμένουν να περάσει το συντομότερο δυνατόν τα ιταλικά σύνορα και να πέσει στην ευθύνη κάποιου άλλου, με τη δικαιολογία πως «κανείς δεν ζήτησε βοήθεια». 

Για τη βοήθεια που φέρεται να μην ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές, στο άρθρο της ανταποκρίτριας της εφημερίδας, Tonia Mastrobuoni, το οποίο φιλοξενεί δηλώσεις του Στέλιου Κούλογλου, αναφέρεται πως αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης της Ελλάδας «φέρει δυσάρεστα αποτελέσματα».

Και η Corriere «βλέπει» επίσης ευθύνες των Ελληνικών αρχών, παραθέτοντας την καταγγελία της ΜΚΟ Alarm Phone, η οποία βρισκόταν σε συνεχή συνεννόηση με τους μετανάστες. Όπως αναφέρει η ΜΚΟ, είχε προειδοποιήσει πολλές ώρες πριν τις ελληνικές αρχές για την επικίνδυνη κατάσταση του πλοίου, «από τις πρώτες κιόλας ώρες της τραγωδίας, το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα άρχισε να δικαιολογεί την έλλειψη βοήθειας, αιτιολογώντας την πως οι άνθρωποι που αντιμετώπιζαν πρόβλημα δεν ήθελαν να διασωθούν στην Ελλάδα. Αναρωτιόμαστε: γιατί υπάρχουν άνθρωποι στη θάλασσα που φοβούνται τόσο πολύ να συναντήσουν τις ελληνικές δυνάμεις; Αυτό οφείλεται στις συστηματικές πρακτικές επαναπροώθησης που εφαρμόζουν οι ελληνικές αρχές».

Το ιταλικό πρακτορείο ANSA από την πλευρά του αναφέρει πως το ναυάγιο αυτό ίσως εξελιχθεί σε μία από τις χειρότερες σφαγές στη Μεσόγειο και πως η Αθήνα είναι αποδέκτης ευθυνών από τις ΜΚΟ για καθυστέρηση στις διαδικασίες διάσωσης.