Έφυγε από τη ζωή η καταξιωμένη θεατρική ηθοποιός Καλή Καλό, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας. Την είδηση έκανε γνωστή από τον επίσημο λογαριασμό του στο Facebook ο Σπύρος Μπιμπίλας.

Ads

Ο Σπύρος Μπιμπίλας για την Καλή Καλό

Όπως ανέφερε ο ηθοποιός, πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών και βουλευτής του κόμματος της Πλεύσης Ελευθερίας, στη σχετική του δημοσίευση στο μέσο κοινωνική δικτύωσης: «Έφυγε πριν λίγο, από κοντά μας, σήμερα που είναι η μέρα της γυναίκας, η υπέροχη Καλή Καλό, η πρωταγωνίστρια της επιθεώρησης των δεκαετιών ’40’ 50 ’60, με την τόσο πολυτάραχη ζωή, σημαδεμένη από συγκλονιστικά γεγονότα όπως η ίδια αναφέρει στην αυτοβιογραφία της “Όσα πήρε ο άνεμος”».

Συνέχισε τη συγκινητική του ανάρτηση, γράφοντας: «Με κοινωνικούς αγώνες, με έντονη συνδικαλιστική δράση στο σωματείο των ηθοποιών και στο Τασεη… Το τελευταίο δεκάμηνο με ενέργειες του ΤΑΣΕΗ κι εμού προσωπικά που με τίμησε με την φιλία της μεταφέρθηκε στο γηροκομείο Αθηνών όπου όλο το  προσωπικό την περιποιήθηκε από την πρώτη στιγμή  με πολλή αγάπη και φροντίδα και για αυτό τους ευχαριστούμε θερμά μέσα από την καρδιά μας για όλο το κοινωνικό έργο που επιτελούν με τόση ευθύνη. Καλό ταξίδι γλυκειά Καλή μου…»

Στο θεατρικό σανίδι

Η σπουδαία ηθοποιός του θεάτρου έγινε γνωστή με το ψευδώνυμο Καλή Καλό. Το πραγματικό της όνομα ήταν Καλλιόπη Δαμβέργη. Η ίδια γεννήθηκε στην Αθήνα στις 20 Δεκεμβρίου του 1926 και είχε καταγωγή από το Ρέθυμνο.

Για πρώτη φορά βρέθηκε πάνω στο σανίδι σε ηλικία μόλις τριών ετών, παίζοντας στη Δασκαλίτσα του Ντάριο Νικκοντέμι. Επρόκειτο μάλιστα για απόφαση της Μαρίκας Κοτοπούλη να ανέβει στη σκηνή, καθώς στο θέατρο της μεγάλης πρωταγωνίστριας έπαιζε η μητέρα της.

Ads

Απέκτησε όμως τον πρώτο δικό της ρόλο, όταν ήταν πέντε χρονών ετών, σε μια παράσταση που έκανε μεγάλη επιτυχία δίπλα στον Βασίλη Λογοθετίδη και το ζεύγος Μουσούρη. Επρόκειτο για έναν ρόλο ειδικά γραμμένο για αυτήν από τον Σπύρο Μελά στο έργο του «Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται».

Έκανε τόσο πάταγο με εκείνη την εμφάνιση που ο ίδιος ο Αττίκ έστειλε τον διευθυντή της Μάντρας του, Χρ. Δημητρόπουλο, να ζητήσει από τη μητέρα της να συνεργαστούν.

Και όταν αυτή έδωσε τη συγκατάθεσή της, εκείνος της έγραψε τραγούδια και παρλάτες, το περιβόητο τραγούδι της Μπέμπας, τη δίδαξε ηθοποιία, της έδωσε το ψευδώνυμο «Καλή Καλό» και την είχε στις παραστάσεις του.

Ενταγμένη στο ΚΚΕ εξορίστηκε στην Ικαρία

Σπούδασε μπαλέτο, θεωρήθηκε το «παιδί-θαύμα» του ελληνικού θεάτρου και περιόδευσε με τα περιβόητα μπουλούκια μέχρι την Κατοχή. Το 1947 η ένταξή της στο ΚΚΕ την έφερε αντιμέτωπη με τη σύλληψη και την εξάμηνη εξορία της στην Ικαρία.

Όταν γύρισε, ενήλικη πλέον, έγινε θιασάρχης, συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του ελληνικούς θεάτρου σε όλα τα είδη, βαριετέ, επιθεώρηση, οπερέτα, ελεύθερο θέατρο, και πρόζα.

Έπαιξε μεταξύ άλλων με τους Μινωτή, Κυβέλη, Μιράντα Μυράτ, Κατράκη, Τραϊφόρο, Χριστόφορο Νέζερ, Αυλωνίτη, Μαυρέα, Κοκκίνη, Σταυρίδη, Καλουτά, Ρένα Ντορ και Ρένα Βλαχοπούλου. Έπαιξε στο Εθνικό Θέατρο και στο ΚΘΒΕ, έργα των Μπρεχτ, Πιραντέλλο και άλλων.

Η Καλή Καλό ήταν ιδιαίτερα καλλιεργημένη, έμαθε μόνη της ξένες γλώσσες και ακολούθησε πανεπιστημιακές σπουδές στην παιδοψυχολογία στη Λωζάνη, στα συστήματα Μοντεσσόρι, Ντεκρολύ και Πεσταλότσι. Η ίδια ίδρυσε τα «Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Καλής Δαμβέργη».

Η προσωπική ζωή και το δράμα της

Έκανε τρεις γάμους και από τον γάμο της με τον πλοίαρχο Κώστα Καρανικόλα απέκτησε έναν γιο, τον Χρήστο. Ωστόσο, η μοίρα σημάδεψε τη ζωή του παιδιού της και την ίδια για πάντα.

Σε ηλικία 13 ετών ο Χρήστος τραυματίστηκε σοβαρά από έκρηξη σε πείραμα χημείας και παρόλο που η Καλή Καλό ξόδεψε όλη της την περιουσία για να θεραπευθεί, εκείνος έφυγε από τη ζωή το 1988, σε ηλικία 27 ετών. Για χρόνια μετά την απώλεια του γιου της, η ηθοποιός είχε αποτραβηχτεί στην Αστυπάλαια. Πριν από καιρό έγινε γνωστή και η τραγική λεπτομέρεια ότι κρατούσε σε μπαούλο στο σπίτι της στην Άνω Κυψέλη τα οστά του παιδιού της.