Η κόντρα που δημιουργήθηκε ανάμεσα στην κυβέρνηση και το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) με αφορμή την αρνητική εισήγησή του να δώσει την άδεια παραχώρησης του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για τις ανάγκες των γυρισμάτων της βρετανικής τηλεοπτικής σειράς «The Little Drummer Girl», η οποία βασίζεται στο βιβλίο του Τζον Λε Καρέ, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Παρκ Τσαν Γουκ, ανοίγει ξανά ένα θέμα που μας έχει απασχολήσει πολλαπλώς στο παρελθόν.

Ads

Τι συμβαίνει τελικά; Έχουν δίκιο  το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής   , το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και η ΕΣΠΕΚ (Ένωση Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, που ισχυρίζονται πως το ΚΑΣ  εμποδίζει να γίνει επιτέλους πράξη η «προσέλκυση διεθνών παραγωγών»; Το ΚΑΣ τελικά εμποδίζει την ανάπτυξη, ή προσπαθεί να διαφυλάξει τους αρχαιολογικούς χώρους και την εύρυθμη λειτουργία τους; Ή μήπως όλα αυτά τελικά , είναι αποτέλεσμα της απουσίας κινηματογραφικής πολιτικής επομένως και του αντίστοιχου συντονισμού; Να σημειώσουμε ότι όλα αυτά εκτυλίσσονται , δυο μέρες μετά τη δημόσια  παρουσίαση από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής  , του νομοσχέδιου που ρυθμίζει το τοπίο προκειμένου να είναι δυνατή η προσέλκυση ξένων παραγωγών το οποίο περιλαμβάνει και τη χρηματοδότηση 75 εκ. ευρώ. Νομοσχέδιο το οποίο καλωσόρισαν δεκάδες σκηνοθέτες και παραγωγοί. Σε κάθε περίπτωση , το Υπουργείο Πολιτισμού «νιώθει» ζεστό το χνότο του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής μετά και τις δηλώσεις Κρέτζου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εντάσεις εντός του πρώτου υπουργείου , που θυμίζουν την περίπτωση του Ελληνικού.

Την ημέρα της παρουσίασης του νομοσχέδιου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στα πηγαδάκια τόσο των δημοσιογράφων όσο και των σκηνοθετών , το κύριο ερώτημα ήταν «Ωραία όλα αυτά , αλλά τι θα γίνει με το ΚΑΣ, το οποίο συνήθως απορρίπτει τα αιτήματα για κινηματογράφηση σε αρχαιολογικούς χώρους». Υπήρξαν δε Έλληνες σκηνοθέτες που κατέθεσαν τη δική τους ιστορία σε σχέση με την ταλαιπωρία που πέρασαν προκειμένου τελικά να εισπράξουν ένα όχι. «Μα δεν θέλουμε να διαφημιστεί η χώρα μας διεθνώς; Γιατί πυροβολάμε τα πόδια μας; » ρωτούσαν σκηνοθέτες και παραγωγοί ένας από τους οποίους μας θύμισε , πως μεταξύ άλλων και ο Παντελής Βούλγαρης δεν κατάφερε να κάνει γυρίσματα στο Σούνιο.

Είναι γεγονός πως η ιστορία του ΚΑΣ , έχει αποδείξει πως δεν διαθέτει μεγάλη ευελιξία στα θέματα του κινηματογράφου , πράγμα που απορρέει σύμφωνα με πηγές μας από την έλλειψη κατάρτισης των μελών του σε σχέση με την κινηματογραφική πραγματικότητα. «Αυτό θα μπορούσε να λυθεί αν άλλαζε η σύσταση του ΚΑΣ και έμπαιναν και άνθρωποι από το Ελληνικό κέντρο Κινηματογράφου» λέει στο tvxs.gr αρχαιολόγος που έχει παρακολουθήσει το θέμα. Το ΚΑΣ θα μπορούσε να είναι πιο ευέλικτο αν γνώρισε τον χώρο και επομένως είχε σοβαρές αντιπροτάσεις ώστε η διαπραγμάτευση να διευκόλυνε και τις δύο πλευρές λέει η ίδια άποψη.

Άλλες πηγές από το  ΚΑΣ και το Υπουργείο Πολοτισμού λένε, πως το Συμβούλιο συχνά αντιπροτείνει πράγματα τα οποία δεν γίνονται δεκτά. Στην προκειμένη περίπτωση της σειράς «The Little Drummer Girl» για παράδειγμα , σύμφωνα με πληροφορίες μας , η μειοψηφία του ΚΑΣ πρότεινε αντί να γίνουν τα γυρίσματα σε μία ημέρα από τις 7 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα όπως ζήτησαν οι παραγωγοί, να γίνουν σε δύο ημέρες 7 το πρωί με 12 το μεσημέρι. «Δεν μπορούμε να κλείσουμε τον αρχαιολογικό χώρο μία ολόκληρη μέρα και εν μέσω αργιών Μεγάλη Πέμπτη. Θα προκαλούσε μεγάλη ταλαιπωρία σε επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό που έχουν κλείσει καιρό τώρα την επίσκεψή τους. Ενώ, αν μετά τις 12 απελευθερωνόταν ο χώρος, θα μπορούσε να γίνει δεκτό το αίτημα. Επίσης δεν μπορούν να λένε ότι εμποδίζουμε την προσέλκυση και την ανάπτυξη, γιατί από τις 27 Φεβρουαρίου έχει δοθεί η άδεια στην εταιρεία για τον κεντρικό χώρο των γυρισμάτων τους που είναι η Ακρόπολη, παρά την αρνητική εισήγηση της εφορίας, ότι κι αν σημαίνει αυτό» μας λένε οι ίδιες πηγές με νόημα αφήνοντας να εννοηθεί πως η άδεια δόθηκε μετά από παρέμβαση της υπουργού κυρίας Λ. Κονιόρδου. Τελικά όπως μαθαίνουμε η εταιρεία παραγωγής επιστρέφει με νέα πρόταση , ζητώντας μία μέρα και τις ώρες 7 με 12 το πρωί. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν πως το ΚΑΣ συνεδριάζει άμεσα και δεν έχει καθυστερήσει ποτέ τις απαντήσεις του σε οποιοδήποτε αίτημα αλλά τα πράγματα περιπλέκονται όταν η άδεια ζητείται την τελευταία στιγμή όπως στην προκειμένη περίπτωση που ζητήθηκε δεκαπέντε μέρες πριν. «Σε αυτές τις περιπτώσεις , δεν υπάρχει χρόνος για διαπραγματεύσεις και εναλλακτικές λύσεις, είναι πιεστικός ο χρόνος» εξηγούν.

Ads

Από την πλευρά του το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, φοβούμενο προφανώς πως η δυσκαμψία του ΚΑΣ θα δυναμιτίσει την προσπάθεια της προσέλκυσης κινηματογραφικών παραγωγών που ξεκίνησε το ίδιο, προσπαθεί να στείλει το μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις και ιδιαίτερα στο Υπουργείο Πολιτισμού, πως δεν θα μείνει με σταυρωμένα τα χέρια αν νιώσει πως η όλη προσπάθεια κινδυνεύει να  πέσει στο κενό. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε στο tvxs.gr ο  Γενικός Γραμματέας ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτζος πριν λίγες μέρες , είχε δηλώσει σε σχέση με το ΚΑΣ πως προφανώς χρειάζεται η απλοποίηση των διαδικασιών και είναι απαραίτητες οι συνέργειες, «κλείνοντας το μάτι» στο Υπουργείο Πολιτισμού. Αυτό που μένει είναι να δούμε αν η ιστορία θα εξελιχθεί σε πόλεμο μεταξύ των υπουργείων, προσθέτοντας άλλον έναν πονοκέφαλο στη Λυδία Κονιόρδου, ή αν θα βρεθεί η χρυσή τομή με μία λύση που θα ικανοποιεί την κυβέρνηση και ταυτόχρονα δεν θα αναγκάσει τα μέλη του ΚΑΣ να γνωμοδοτούν υπό την πίεση πως πρέπει να κάνουν εκπτώσεις προκειμένου να μην στοχοποιηθούν ως το σώμα που εμποδίζει την ανάπτυξη. Σε κάθε περίπτωση , είναι μια καλή ευκαιρία να δημιουργηθούν οι βάσεις για ένα σχέδιο συνολικό κινηματογραφικής πολιτικής  το οποίο προϋποθέτει καλή συνεργασία μεταξύ των υπουργείων και αποτελεσματική οργάνωση.