Ένταση επικρατεί από το πρωί στην πλατεία των Εξαρχείων, όπου οι εργασίες για το μετρό και η κοπή των δέντρων ξεκίνησαν εκ νέου, παρά τις αντιδράσεις και τις κινητοποιήσεις των κατοίκων.

Ads

Ανάρτηση έκανε και η συνέλευση «Όχι μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων», όπου ενημέρωσε πως συνεχίζεται η κοπή των δέντρων, καλώντας τον κόσμο να κατευθυνθείς την πλατεία Εξαρχείων.

Στο σημείο έχουν συγκεντρωθεί ξανά κάτοικοι, οι οποίοι διαμαρτύρονται και αντιδρούν στις εργασίες, ενώ η συνέλευση αναφέρει πως τα συνεργεία δεν έχουν άδεια.

Νωρίτερα, η αστυνομία προχώρησε σε τέσσερις προσαγωγές έξω από το εργοτάξιο του μετρό, με την κατηγορία της παρεμπόδισης της εισόδου. Πρόκειται για ανθρώπους που έμειναν όλη τη νύχτα στο σημείο, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την κοπή των δέντρων και ενάντια στη δημιουργία σταθμού του μετρό.

Ads

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

 

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

 

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

 

Όλα αυτά λίγες ώρες μετά τη δυναμική κινητοποίηση διαμαρτυρίας, το βράδυ της Δευτέρας, με τους κατοίκους να αντιδρούν στην κατασκευή σταθμού του μετρό στην πλατεία και στο κόψιμο δέντρων στην περιοχή. Οι αστυνομικές δυνάμεις προχώρησαν στη χρήση χημικών κατά των διαδηλωτών, όταν επιχείρησαν να κρεμάσουν το πανό τους στην περίφραξη της πλατείας Εξαρχείων.

Να σημειωθεί πάντως ότι στην περίπτωση της πλατείας Εξαρχείων η Αττικό Μετρό ξεκίνησε εργασίες πριν καν ολοκληρωθεί η εκδίκαση της κύριας προσφυγής, ενώ στην περίπτωση του σταθμού Ευαγγελισμού δεν έχει γίνει η παραμικρή κίνηση εδώ και δύο έτη, αναμένοντας την έκδοση απόφασης από το ΣτΕ, παρότι δεν έχει καν κατατεθεί αίτηση αναστολής η οποία να εμποδίζει την έναρξη των εργασιών.

Στην πλατεία Εξαρχείων, βρέθηκε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και δημοτικός σύμβουλος της Αθήνας, Νάσος Ηλιόπουλος ο οποίος ζήτησε από τις αστυνομικές δυνάμεις να μιλήσει με τον εργολάβο, που είναι υπεύθυνος για τις εργασίες στην πλατεία Εξαρχείων και να του επιδείξουν τις σχετικές άδειες, ωστόσο δεν πήρε καμία απάντηση. Όπως ενημέρωσε ο ίδιος με ανάρτησή του μετέβη στο ΑΤ της περιοχής, προκειμένου να καταθέσει μήνυση για να σταματήσουν άμεσα οι εργασίες κοπής δένδρων.

Αργότερα έγινε γνωστό πως η Εισαγγελία Πρωτοδικών συνέστησε την προσωρινή παύση των εργασιών για το μετρό στα Εξάρχεια  προκειμένου να διευκρινιστούν οι συνθήκες υπό τις οποίες προχώρησε η κοπή δέντρων στην πλατεία, χωρίς ωστόσο η εισαγγελική αυτή σύσταση να δεσμεύει τα συνεργεία.

Την αντίθεσή του με την κοπή των δέντρων εξέφρασε και ο νέος δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, ο οποίος επίσης σε ανάρτησή του, έκανε λόγο για «άλλο ένα τετελεσμένο της απερχόμενης δημοτικής αρχής» και ζήτησε «διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή».

«Καλούμε την ανάδοχη εταιρεία να σταματήσει αμέσως τις εργασίες κοπής και να παρουσιάσει το ολοκληρωμένο σχέδιο για τις μεταφυτεύσεις των δέντρων και τη βιωσιμότητά τους. Κάθε δέντρο που κόβεται αφαιρεί ανάσες ζωής. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή όσο σημαντική και αν είναι αυτή» κατέληξε ο κ. Δούκας.

Τι λέει η «Αττικό Μετρό» για τα δέντρα

Απαντώντας στους κατοίκους της περιοχής, η εταιρεία «Αττικό Μετρό» εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει ότι τα 72 δέντρα που κόπηκαν «θα μεταφυτευτούν προσωρινά» στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων και, όταν τελειώσουν τα έργα θα φυτευτούν σε χώρους πρασίνου κοντά στην πλατεία Εξαρχείων.

Υποστηρίζει δε ότι «κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2.000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων», επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει.

Η ανακοίνωση της «Αττικό Μετρό»

Σε απάντηση των όσων βλέπουν το φως της δημοσιότητας μετά την έναρξη των εργασιών στο Σταθμό «ΕΞΑΡΧΕΙΑ», η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ενημερώνει ότι, στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της υφιστάμενης εργοταξιακής περίφραξης, προκειμένου να μεταφυτευθούν προσωρινά σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΑΕΠΟ και τις υποδείξεις και την εποπτεία της Διεύθυνσης Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων.

Εν συνεχεία τα δέντρα αυτά αφού δεχθούν τις κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, θα μεταφυτευθούν από την Εταιρεία Ανάπλασης Α.Ε. σε χώρους πρασίνου πλησίον της εν λόγω πλατείας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Δήμου Αθηναίων και της εταιρείας ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε., πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου στο πλαίσιο αποκατάστασης της Πλατείας για τη διατήρηση του ισοζυγίου.

Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, το Μετρό αποτελεί το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον σε μεγαλουπόλεις. Όταν θα λειτουργήσει, θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα θα κυκλοφορούν στους δρόμους, 17.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα, 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. κατά τη σύνταξη των μελετών για τη δημοπράτηση των έργων που αφορούν τα επίπεδα οδού, δηλαδή τις αναπλάσεις των πλατειών, εντάσσει τις κατασκευές (είσοδο, ανελκυστήρα, φρέατα αερισμού, κλίμακες, κ.λπ.) στην αρχική φιλοσοφία των πλατειών, με γνώμονα τον τοπιακό σχεδιασμό, διατηρώντας τα κυρίαρχα στοιχεία τους, όπως παιδικές χαρές, σιντριβάνια, αγάλματα/προτομές και βεβαίως το πράσινο αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και εκσυγχρονίζοντας το σύνολο του εξοπλισμού. Σέβεται δηλαδή τον αρχικό σχεδιασμό και τον εμπλουτίζει με τις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα της υπόγειας παρουσίας σταθμού μετρό. Για την πλατεία Εξαρχείων οι απολήξεις αυτές καταλαμβάνουν αρκετά λιγότερο από το 10% της επιφάνειας της πλατείας. Συγκεκριμένα στο σταθμό «Εξάρχεια» η επιφάνεια των εγκαταστάσεων Μετρό (σκάλες, ασανσέρ, φρεάτια εξαερισμού, κ.λπ.) θα είναι 243,00 μ2 από τα 2.984 μ2 της πλατείας.

Να τονίσουμε ότι η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα (8 μήνες) από 02.02.2017 έως 06.10.2017 και ότι κατά το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης δεν υποβλήθηκε στο πλαίσιο αυτής οποιαδήποτε αντίρρηση για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων.