Tις μέρες του εορτασμού της επανάστασης του 1821 ο αναστοχασμός πάνω στο παρελθόν αλλά και η αποτίμηση του τελευταίου αποτελούν μια διαδικασία στην οποία εμπλεκόμαστε ολοένα και περισσότεροι/ες. Τούτες τις μέρες η ελληνική κοινωνία θυμάται, μαθαίνει, τιμάει και ενίοτε εμπνέεται, καθιστώντας την ιστορική μνήμη πεδίο σύγκλισης και αντιπαραθέσεων, μα και πυξίδα. Η επέτειος της έναρξης της επανάστασης παραδοσιακά αποτελεί μια ευκαιρία για μελέτη και κατανόηση της περιόδου που μπήκαν τα πρώτα θεμέλια για τη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους αλλά και για αναπαραγωγή μακρόβιων, μη τεκμηριωμένων επιστημονικά, αφηγήσεων.

Και η έρευνα της Prorata για το Tvxs.gr προσπαθεί τούτο ακριβώς να κάνει: να φωτίσει τα σημεία που έχει αναδείξει η ιστορική έρευνα ως θολά και με σημαντικές αντιφάσεις, αποτυπώνοντας τις σύγχρονες στάσεις και αντιλήψεις γύρω από αυτά: Αποτελούν για παράδειγμα το «κρυφό σχολειό» και η αφήγηση περί έναρξης της Επανάστασης του 1821 από την μονή της Αγίας Λαύρας δύο καλοδιατηρημένους μύθους ή μήπως πραγματικά ιστορικά γεγονότα; Πως διδάσκονται τα γεγονότα της περιόδου και σε τι αποσκοπεί η σημερινή επίσημη εθνική τους αφήγηση;