Συζητήσεις αλλά και σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τα μηνύματα που εκπέμπει αλλά και την όλη αισθητική του, προκαλεί το κεντρικό διαφημιστικό σποτ  της καμπάνιας «Restart Tourism», το οποίο παρουσιάστηκε χθες σε εκδήλωση από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Το σποτ όχι μόνο δεν ενθουσίασε αλλά «πάγωσε» και τους ενδιαφερόμενους, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες, που είχε προκαλέσει η απόφαση να αναλάβει την καμπάνια, και μάλιστα με απευθείας ανάθεση και κόστος 32 εκατ. ευρώ, η εταιρεία Marketing Greece.

Ads

«Τι κάνει το ελληνικό καλοκαίρι τόσο πολύτιμο; Δεν είναι η θάλασσα. Δεν είναι ο ήλιος. Είναι πολλά περισσότερα. Το ελληνικό καλοκαίρι είναι “state of mind”. Να είσαι με τους ανθρώπους που αγαπάς, να συνδέεσαι με τη φύση, να αισθάνεσαι ελεύθερος. Αυτό είναι το ελληνικό καλοκαίρι. Έτσι, φέτος απολαύστε το όπου και αν είστε», αναφέρεται στο βίντεο 40 δευτερολέπτων, με φόντο ένα πλάνο από drone της ακροθαλασσιάς του Μαρμαρίου της Εύβοιας. 

Αρκετοί ήταν εκείνοι που θεώρησαν πως το τελικό μήνυμα του «φτωχού» – κατά κοινή παραδοχή – σποτ, είναι διφορούμενο, εστιάζοντας κυρίως στην τελευταία αποστροφή του διαφημιστικού βίντεο, η οποία αναφέρει: «Enjoy your Greek Summer, wherever you are». Δεν ήταν λίγα τα αρνητικά σχόλια, τα οποία σημείωναν πως το μήνυμα που «περνάει» είναι τελικά πως δεν είναι και απαραίτητο να … επισκεφτεί κανείς τη χώρα μας, για να ζήσει το ελληνικό καλοκαίρι. Η προώθηση του ελληνικού καλοκαιριού ως ιδέας και όχι ως μοναδικής εμπειρίας, από μόνη της, σημειώνουν άνθρωποι του χώρου, δεν προσελκύει αλλά προτρέπει τους τουρίστες να πάνε κάπου αλλού και να βιώσουν την Ελλάδα από απόσταση. Παράλληλα δεν ήταν λίγοι αυτοί στα κοινωνικά δίκτυα που διαπίστωσαν ότι η ιδέα ήταν ίδια με καμπάνια προώθησης καλλυντικών (!) και συγκεκριμένα της γνωστής εταιρείας Lancaster που προωθεί τα προϊόντα της με το σλόγκαν «Summer is a state of mind». 

Το βίντεο της καμπάνιας

Η υπόθεση της καμπάνιας  «Restart Tourism»  είχε προκαλέσει εξαρχής αναταράξεις, με επίκεντρο την παράκαμψη του ΕΟΤ μέσω της απευθείας ανάθεσης της  εταιρίας Marketing Greece, η οποία έχει συγκροτηθεί με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος αντί 32 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της συγκεκριμένης εταιρείας είναι η εξής: Πρόεδρος του ΔΣ είναι ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, αντιπρόεδρος ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, διευθύνουσα σύμβουλος η Ιωάννα Δρέττα. Μεταξύ των τακτικών και αναπληρωματικών μελών του Δ.Σ. εμφανίζονται επίσης ο διευθύνων σύμβουλος του Sani Resort της Χαλκιδικής Ανδρέας Ανδρεάδης, ο πρόεδρος της Vernicos Yachts Γιώργος Βερνίκος και ο Φώτης Κοκοτός του ομίλου Εlounda Mare.

Ads

Παράλληλα, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Marketing Greece «αυτοσυστήνεται», μέσω της ιστοσελίδας της, ως μη κερδοσκοπική εταιρία που συστήθηκε ως «συμμαχία του ιδιωτικού τομέα για την προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Αποτελούμε μια καινοτόμο πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητήριου Ελλάδος (ΞΕΕ)».

Ο όρος «μη κερδοσκοπική» όμως δεν δικαιολογείται από πουθενά – αντιθέτως, στο ίδιο το καταστατικό της η Marketing Greece εμφανίζεται καθαρά ως «Ανώνυμη Εταιρία»  με την επωνυμία «MARKETING GREECE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ» και με το διακριτικό τίτλο «MARKETING GREECE Α.Ε.». Η εν λόγω εταιρεία ανέλαβε το έργο με απευθείας ανάθεση, με βάση Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε στην κορύφωση της πανδημίας, στις 13 Απριλίου. Με τη συγκεκριμένη ΠΝΠ δίνεται ουσιαστικά το «πράσινο φως» σε όλους τους φορείς του δημοσίου, να συμβάλλονται αποκλειστικά, και με απ’ ευθείας αναθέσεις, με τη Marketing Greece για θέματα προβολής. Αξίζει δε να σημειωθεί πως κεντρικό ρόλο στην εν λόγω υπόθεση φέρεται να έχει ο  στενός συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη, Στιβ Βρανάκης.

Υπενθυμίζεται πως έντονες είναι οι αντιδράσεις και στο εσωτερικό του ΕΟΤ, καθώς ήδη τέσσερα μέλη του ΔΣ του Οργανισμού τελούν υπό παραίτηση, ενώ η πρόεδρός του, Άντζελα Γκερέκου, φρόντισε να διαφανεί η δυσαρέσκειά της μέσω της απουσίας της από την εκδήλωση στο Ζάππειο. Ταυτόχρονα, το ζήτημα έχει φτάσει και στη Βουλή έπειτα από σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Σε κάθε περίπτωση, το βασικό ερώτημα που τίθεται από τις περισσότερες πλευρές έχει να κάνει με τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν σε μια τόσο «κοστοβόρα» ανάθεση σε μια ιδιωτική εταιρεία, αλλάζοντας παράλληλα τον κανόνα πολλών χρόνων που υπαγόρευε πως τις διαφημιστικές καμπάνιες αναλάμβανε ο ΕΟΤ. Πολλώ δε μάλλον από τη στιγμή που κάποιες από τις πλέον πρόσφατες καμπάνιες που είχε σχεδιάσει ο Οργανισμός, είχαν αποκομίσει πολύ θετικά σχόλια. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πολυβραβευμένο σποτ «Greece: 365 – Day Destination», το οποίο είχε αναδειχχθεί ως η καλύτερη τουριστική ταινία του κόσμου για το 2018.

Το σχετικό βίντεο