Συνεχίζονται και αυτη την εβδομάδα οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας ενώ από 1η Φεβρουαρίου τίθενται σε ισχύ οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Σύμφωνα με συνέντευξη του υπουργού Μεταφορών, Δ. Ρέππα, η κυβέρνηση στρέφεται στο «ηλεκτρονικό εισιτήριο» για καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής ενώ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο απολύσεων στις ΔΕΚΟ, εάν δεν γίνουν «βιώσιμες».

Ads

Σήμερα Δευτέρα, τα σωματεία των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ και το σωματείο ηλεκτροδηγών της Αττικό Μετρό θα πραγματοποιήσουν στάση εργασίας από τις 12.00 έως τις 16.00. Από τις 11.00 έως τις 16.00 θα ακινητοποιηθούν λεωφορεία, τρόλεϊ και ΤΡΑΜ.

Νέες κινητοποιήσεις

Μετά τις γενικές συνελεύσεις που διοργάνωσαν σήμερα τα σωματεία το πρόγραμμα κινητοποιήσεων για την τρέχουσα εβδομάδα διαμορφώνεται ως εξής:

Ads

Αύριο Τρίτη, ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος δεν θα κινηθεί από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 4 το απόγευμα, ενώ τα τρόλεϊ θα ακινητοποιηθούν από τις 11 το πρωί μέχρι τις 3 το απόγευμα.

Την Τετάρτη οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ επαναλαμβάνουν την 4ωρη στάση εργασίας (πάλι στο διάστημα 11-3).

Την Πέμπτη τα τρόλεϊ δεν πρόκειται να κινηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, τα εισιτήρια στην πρωτεύουσα θα αυξηθούν σε:

  • 1,20 ευρώ για τις απλές διαδρομές και
  • 1,40 για τις συνδυαστικές, με διάρκεια ισχύος τα 90 λεπτά.
  • Η δε μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών για όλα τα μέσα μεταφοράς πλέον θα κοστίζει 45 ευρώ, αντί των 35 που ίσχυε μέχρι και τον Ιανουάριο.

∆ηµήτρης Ρέππας: «Απεργούν, γιατί;»

Ο υπουργός ∆ηµήτρης Ρέππας µε συνέντευξή του στην Βούλα Κεχαγιά για την εφημερίδα Τα Νέα δηλώνει ότι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε συνδυασµό µε έναν ελεγκτικό µηχανισµό θα γίνει σε συνεργασία µε ιδιώτες. Ο κ. Ρέππας επισηµαίνει ότι η κυβέρνηση έχει εναλλακτικά σενάρια για να αντιµετωπίσει τις συνεχιζόµενες κινητοποιήσεις στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ εν είδει προειδοποίησης καθιστά σαφές στους εργαζοµένους στις ∆ΕΚΟ ότι εάν οι φορείς στους οποίους απασχολούνται δεν είναι βιώσιµοι, τότε θα ακουστούν και πάλι οι φωνές για απολύσεις.

«Η Ελλάδα είναι µεταξύ των τελευταίων χωρών στην Ευρώπη των 27 στον τοµέα των κλειστών επαγγελµάτων» σημειώνει ο υπουργός Μεταφορών και συμπληρώνει πως «Στρεβλώσεις στον ανταγωνισµό οδηγούν σε υψηλές τιµές και αναπαράγουν αντιδηµοκρατικά προνόµια. Οπου χρειάζεται ασφαλώςκαι πρέπει να προβλέπεται µία µεταβατική περίοδος. Σε κάθε περίπτωση όµως η συζήτηση µε τις επαγγελµατικές οµάδες στοχεύει σε καθαρές λύσεις. Αντιλαµβάνεστε πως ουδείς δέχεται ευχάριστα µια µεταβολή που τον θίγει. Θεωρώ όµως πως οι κλάδοι, ιδίως οι επιστηµονικοί, υιοθετούν την ανάγκη αυτής της αλλαγής που είναι χρήσιµη για την οικονοµική λειτουργία προς όφελος των πολλών και συνολικά για τη χώρα».

Για τις κινητοποιήσεις στις αστικές συγκοινωνίες ο Δ. Ρέππας δηλώνει: «Απεργούν, γιατί; Για το πολυνοµοσχέδιο; Μα είναι ήδη νόµος του κράτους. Απεργούν, λοιπόν,για τη µη εφαρµογή νόµου; Ή για το νοµοσχέδιο της αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιών που πρόκειται να παρουσιάσουµε; Αλλά αυτό δεν το γνωρίζουν, άρα απεργούν προκαταβολικά. Ετσι όµως ταλαιπωρούν τους κατά τεκµήριο λιγότερο εύπορους που εξαρτώνται από τις υπηρεσίες τους. Η περίοδος που διανύουµε δεν επιτρέπει άµετρο και αφοριστικό λόγο ούτε αλόγιστες και τυφλές συγκρούσεις. Από την πλευρά µας θα παραµείνουµε σε θέση ευθύνης. Οφείλουµε λοιπόν να πάρουµε πρωτοβουλίες όχι για να «πολεµήσουµε» τους συνδικαλιστές, αλλά για να εξασφαλίσουµε στον κόσµο υπηρεσίες που συναρτώνται µε την καθηµερινότητά του. Αντί για την επίταξη που ως επιλογή δεν προσφέρεται για καθηµερινή χρήση και δεν ανταποκρίνεται σε πολιτικές που επιθυµούµε παρά µόνο σε περίπτωση έσχατης ανάγκης, έχουµε σχεδιάσει εναλλακτικά πλάνα και µάλιστα όχι µόνο ένα. Πάνω από όλα όµως θεωρώ πως οι ίδιοι οι εργαζόµενοι θα κινηθούν αντιλαµβανόµενοι τους περιορισµούς που τους επιβάλλει το συµφέρον της πλειοψηφίας των πολιτών αλλά και το δικό τους, θα προσέθετα».

Για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών, ο υπουργός Μεταφορών σημειώνει: «Στο επόµενο Υπουργικό Συµβούλιο θα συζητήσουµε το σχετικό νοµοσχέδιο και θα ακολουθήσει δηµόσια διαβούλευση. Εταιρείες που πλήττονται από την κακοδιαχείριση, το έλλειµµα κάθε προγραµµατισµού και σχεδιασµού, χωρίς ποτέ να αξιολογούνται για το παραγόµενο έργο µε δείκτες κοινωνικής αποδοτικότητας και οικονοµικού αποτελέσµατος δεν έχουν προοπτική. Εταιρείες που έχουν µισθολογική δαπάνη 600 εκατ. ευρώ και έσοδα λιγότερα των 300 εκατ. ευρώ µε µισθολογικό κόστος στο 78% κατά µέσον όρο του συνολικού λειτουργικού και µε εργαζοµένους κάποιοι των οποίων αµείβονται, εργαζόµενοι το οκτάωρό τους, µε υπερωριακές αµοιβές για κάποιο τµήµα του, είναι εταιρείες που οδηγούνται σε κατάρρευση. Το κράτος ασφαλώς θα συνεχίσει να επιδοτεί το συγκοινωνιακό έργο σε ένα εύλογο ύψος. Αλλά γιατί ο πολίτης της ελληνικής περιφέρειας να πληρώνει για τα ελλείµµατα των συγκοινωνιών της Αθήνας;»

Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ο κ. Ρέππας δηλώνει: «Το χειρότερο είναι ότι οι κατά καιρούς αυξήσεις της τιµής του κοµίστρου δεν συνοδεύονται από ανάλογη αύξηση των εσόδων. Αναφέρω χαρακτηριστικά πως η εισιτηριοδιαφυγή φθάνει σε υψηλά ποσοστά έως και του 40% για τα λεωφορεία. Τους τελευταίους έξι µήνες τοποθετήσαµε ελεγκτές – επιθεωρητές µε ικανοποιητικά αποτελέσµατα. Την τελική λύση όµως θα φέρει η καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, την οποία προετοιµάζουµε επιδιώκοντας συνεργασία µε ιδιώτες για την αποτελεσµατική διαχείριση του συστήµατος εισιτήρια – έσοδα. Οι αυξήσεις των 20 και 40 λεπτών αποτελούν µια πτυχή τιµολογιακής πολιτικής στο συνολικό σχέδιο που περιλαµβάνει συµβάσεις των συγκοινωνιακών φορέων µε υπουργεία και φορείς για τη χρηµατοδότηση του έργου που εκτελούν, µεταφέροντας πολίτες ειδικών κατηγοριών µε µειωµένο ή µηδενικό κόµιστρο και για το οποίο σήµερα ουσιαστικώς δεν καταβάλλεται το ανάλογο τίµηµα. Οι οργανισµοί συγκοινωνιών και οι ίδιοι οι εργαζόµενοι οφείλουν να περιφρουρήσουν τα έσοδα της υπηρεσίας».

Αναφορικά με το ενδεχόμενο απολύσεων στις ΔΕΚΟ, ο κ. Ρέππας τονίζει: «Επιλέγουµε να αναδιοργανώσουµε τους φορείς και όχι να τους διαλύσουµε, γιατί ακούστηκαν και τέτοιες απόψεις. Στηρίζουµε τον δηµόσιο χαρακτήρα και εγγυώµεθα το δικαίωµα των υπαλλήλων στην εργασία. Αυτό όµως είναι κάτι που πρέπει να συνδεθεί µε τα επιθυµητά αποτελέσµατα ώστε να γίνουν βιώσιµες οι εταιρείες και αυτό µένει να αποδειχθεί. Αν αποτύχει η πρωτοβουλία µας, οι φωνές για ιδιωτικοποίηση και απολύσεις θα ακουστούν πιο δυνατά. Κάποιοι ίσως να έχουν και έτοιµα σχέδια στο συρτάρι τους. Με λυπεί που κάποιοι συνδικαλιστές µιλούν χωρίς να αντιλαµβάνονται τις περιστάσεις, π.χ. δεν αντιλαµβάνονται ότι ακόµη και οι µετατάξεις, που τις απορρίπτουν, θεωρούνται προσλήψεις και στερούν ουσιαστικά κατά ίσο αριθµό θέσεις εργασίας από άλλους πολίτες που βρίσκονται εκτός των τειχών του ∆ηµοσίου σήµερα. Από την πλευρά µου, είµαι µαζί µε τους εργαζοµένους αν έχουν στόχο τους την αναβάθµιση µιας δηµόσιας υπηρεσίας, το δικαίωµα στην εργασία, τον µηδενισµό της κακοδιαχείρισης και της σπατάλης και την εξάλειψη των ελλειµµάτων, την ποιότητα και τη δεοντολογική συµπεριφορά στην άσκηση του έργου αλλά δεν πρόκειται ούτε καν να δεχθώ διάλογο για το αν οι νόµοι πρέπει να γίνονται σεβαστοί ή για το αν το δηµόσιο και το κοινωνικό συµφέρον είναι υπεράνω του ατοµικού και του συντεχνιακού».

Για τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, ο Δημήτρης Ρέππας δηλώνει: «Οι αυξήσεις στην τιµή των διοδίων προβλέπονται µε κάθε λεπτοµέρεια στις συµβάσεις του 2007. ∆εν αποφασίζονται τώρα. Η επιλογή των διοδίων είναι σωστή στην κατασκευή δρόµων γιατί υποκαθιστούν µέρος της άµεσης κρατικής δαπάνης. Οι πολίτες αντιδρούν θεωρώντας πως καλούνται να πληρώσουν για δρόµους που δεν είναι έτοιµοι. Σωστό είναι όµως να αντιληφθούν πως οι χρήστες των δρόµων οφείλουν να αναλάβουν ένα µέρος του κόστους και όχι όλοι οι πολίτες αδιακρίτως, όπως θα γινόταν σε διαφορετική περίπτωση. Κατά τα άλλα, από τη µη πληρωµή βλάπτεται και ο προϋπολογισµός που στη φάση κατασκευής εισπράττει τον αντίστοιχο ΦΠΑ. Είναι αλήθεια πως πολλά πράγµατα θα έπρεπε να είχαν σχεδιασθεί διαφορετικά. Κάποιες παραδοχές είναι λανθασµένες και κάποιες προβλέψεις ήταν βέβαιο πως δεν θα επαληθευτούν, όπως αυτή για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων εντός δώδεκα µηνών. Το µέγιστο πρόβληµα όµως είναι αυτό που προέκυψε λόγω των οικονοµικών συνθηκών και του ύψους των επιτοκίων. Οι δανείστριες τράπεζες θεωρούν ασύµφορη τη συµβατική σχέση τους µε τους κατασκευαστές και επιδιώκουν αλλαγές. Από την πλευρά µας παίρνουµε πρωτοβουλίες για την αντιµετώπιση των προβληµάτων και θα κάνουµε τα πάντα για να στηρίξουµε αυτά τα έργα».

Οι αυξήσεις στα εισιτήρια στην Βουλή

Επίκαιρη ερώτηση για την αύξηση των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες κατέθεσε τη Δευτέρα στον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτης Λαφαζάνης. Το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης έχει ως εξής:

«Η επικείμενη από 1η Φλεβάρη αύξηση και μάλιστα μέχρι 40%, στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών συνιστά ένα ανυπόφορο πλήγμα στα λαϊκά εισοδήματα, ιδιαίτερα των χαμηλόμισθων και ανέργων και μια απεχθέστατη κίνηση αναλγησίας, ιδιαίτερα προς μισθωτούς και συνταξιούχους, που αυτήν την περίοδο βλέπουν τις απολαβές τους να μειώνονται ή και να εξανεμίζονται.

Η αύξηση και μάλιστα τόσο μεγάλη, στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών έρχεται να αναδείξει ότι η κυβέρνηση, όταν μιλάει για εκσυγχρονισμό και εξυγίανση των ΔΕΚΟ, δεν εννοεί τίποτα άλλο παρά μόνο τη δραστική μείωση των μισθών και τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων σε αυτές και κυρίως τη μετατροπή των ΔΕΚΟ από κοινωφελείς οργανισμούς, σε κερδοσκοπικούς μηχανισμούς λεηλασίας και καταλήστευσης των πιο αδύναμων και ανήμπορων συμπολιτών μας.

Επειδή η αύξηση των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίας είναι μόνο η ορατή κορυφή του παγόβουνου στο κύμα των γενικευμένων ανατιμήσεων σε είδη και υπηρεσίες πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης που δίνει τη χαριστική βολή στα λαϊκά εισοδήματα. Επειδή οι αστικές συγκοινωνίες ως το αποκλειστικό καταφύγιο των πιο φτωχών και αδύναμων συμπολιτών μας, πρέπει να είναι σε όλους και όλες προσιτές, αν όχι και να παρέχονται με συμβολικό εισιτήριο και σε ορισμένες, τουλάχιστον, κοινωνικές κατηγορίες δωρεάν.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Σκοπεύει να αναθεωρήσει τη βάναυση απόφαση για αυξήσεις και να διατηρήσει στα ίδια, τουλάχιστον, επίπεδα τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη;
2. Σκοπεύει να αναθεωρήσει τους μέχρι τώρα κυβερνητικούς σχεδιασμούς και να προχωρήσει στην ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών με διάλογο και τη συναίνεση των εργαζομένων, καθώς και με τη στήριξη των μισθολογικών και εργασιακών τους δικαιωμάτων;»

Διαβάστε επίσης:
Άνοιξαν τα διόδια την Κυριακή…