Καταγγελίες για προβλήματα στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ που διεξήχθη το περασμένο Σάββατο είδα το φως της δημοσιότητας.

Ads

Σε αρκετά από τα συνολικά 527 εξεταστικά κέντρα, προέκυψαν προβλήματα με τη διανομή των θεμάτων στους υποψηφίους, την ποιότητα της εκτύπωσης των θεμάτων και την ώρα έναρξης της εξέτασης, που δεν ήταν ταυτόχρονη σε όλα τα εξεταστικά κέντρα.

Το ΑΣΕΠ διένειμε έκτακτη οδηγία, αλλά πολύ αργά και όταν κάποιοι υποψήφιοι είχαν ήδη αποχωρήσει από τις εξεταστικές αίθουσες.

Αυτό σημαίνει ότι διαμορφώθηκε συνθήκη «μη ίσων ευκαιριών», σύμφωνα με καταγγελίες και στην «Εφημερίδα των Συντακτών», τόσο από υποψηφίους όσο και από επιτηρητές και μέλη Επιτροπών Εξετάσεων εξεταστικών κέντρων.

Ads

Για παράδειγμα, ενώ ο διαγωνισμός επρόκειτο να ξεκινήσει στις 9 το πρωί του Σαββάτου και η ώρα προσέλευσης των υποψηφίων είχε οριστεί στις 8 και κάποια κέντρα τήρησαν αυστηρά αυτόν τον προγραμματισμό, κάποια άλλα, σύμφωνα με τις καταγγελίες, επέτρεψαν σε υποψηφίους να εισέλθουν στις αίθουσες και μετά τις 8.30.

Αν και τα θέματα εστάλησαν σε όλα τα εξεταστικά κέντρα στις 8.35, δεν έφτασαν όμως ταυτόχρονα στα χέρια των υποψηφίων.

Αυτό συνέβη διότι, κάθε υποψήφιος έπρεπε να λάβει 23 σελίδες ερωτήσεων.

Αν σε ένα κέντρο υπήρχαν 280 υποψήφιοι, θα έπρεπε να τυπωθούν περί τις 6.500 σελίδες με 2-3 φωτοτυπικά μηχανήματα. Προέκυψαν καθυστερήσεις και, ανά περιπτώσεις, κακές εκτυπώσεις.

Σε κάποια κέντρα ξεκίνησε η εξέταση μετά τις 9.00, ακόμα και στις 10.10 (η καταγγελία αφορά εξεταστικό κέντρο στην Αθήνα) ή και μετά τις 11.00 (αφορά κέντρο στον Βόλο).

Στις 11.55, ενώ κάποιοι εξεταζόμενοι είχαν αποχωρήσει, ανακοινώθηκε η δυνατότητα να δοθεί μισή ώρα επιπλέον στους υποψηφίους (αρχικά η εξέταση προβλεπόταν να διαρκέσει 2 ώρες και 45 λεπτά). Σύμφωνα με μέλος Επιτροπής Εξετάσεων σε εξεταστικό κέντρο, τέτοιες αλλαγές απαιτείται για λόγους ισότητας να ανακοινώνονται εντός της υποχρεωτικής (εν προκειμένω ωριαίας) παρουσίας των υποψηφίων.

Προβλήματα στις εκτυπώσεις δυσχέραναν τις απαντήσεις σε ερωτήσεις αριθμητικού συλλογισμού: σε ένα ορθογώνιο σχήμα, για παράδειγμα, ο εξεταζόμενος καλούνταν να εντοπίσει τη σωστή αριθμητική ακολουθία κι έναν άγνωστο «χ». Σκιασμένα κουτάκια του ορθογωνίου υποδείκνυαν στον εξεταζόμενο το μοτίβο που έπρεπε να ακολουθήσει. Αυτή η σκίαση δεν ήταν διακριτή σε ορισμένες εκτυπώσεις. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με όσα μας καταγγέλθηκαν, ήταν είτε να χάσουν χρόνο υποψήφιοι είτε να οδηγηθούν σε λάθος (ή τυχαίες) απαντήσεις.

Με αφορμή τα συγκεκριμένα προβλήματα το ΑΣΕΠ προέβη σε έκτακτη διευκρινιστική οδηγία, δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούσαν να μεταβάλουν την αρχική τους απάντηση και να συμπληρώσουν νέα επιλογή σε νέο αριθμό/κωδικό του απαντητικού φύλλου (π.χ. για την ερώτηση 39 να απαντήσουν στον αριθμό 101 του απαντητικού φύλλου). Η οδηγία εστάλη περίπου στις 12.30. Υποψήφιοι που είχαν αποχωρήσει, στερήθηκαν τη δυνατότητα μεταβολής της απάντησής τους.

Περιγράφηκαν στην «Εφ.Συν.» δύο περιπτώσεις εξεταστικών κέντρων (ένα στην Αττική και ένα στη Θεσσαλονίκη) όπου είχαν παραμείνει εντός της αίθουσας ελάχιστοι υποψήφιοι που μπορούσαν να επαναξιολογήσουν τις απαντήσεις τους και άλλα εξεταστικά κέντρα όπου είχε αποχωρήσει τουλάχιστον ένας υποψήφιος στερούμενος τη δυνατότητα διόρθωσης.

Σύμφωνα με το news247.gr, η διαδικασία για τους εκπαιδευτικούς ήταν τόσο επίπονη στα κέντρα με πολλούς υποψηφίους που πολλοί έκλεισαν 14 ώρες δουλειάς στα εξεταστικά κέντρα, από νωρίς το πρωί του Σαββατου μέχρι αργά το βράδυ.

Όλα αυτά για 60 ευρώ αποζημίωση.

Ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ Αθανάσιος Παπαϊωάννου παραδέχθηκε την Κυριακή ότι υπήρξαν προβλήματα κάνοντας την ακόλουθη δήλωση: “Με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης της χθεσινής διαδικασίας του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, θα ήθελα, κατ’ αρχάς, να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους του ΑΣΕΠ που επί τρεις και πλέον μήνες έδωσαν έναν καθημερινό αγώνα σε επταήμερη βάση για την επιτυχή διεξαγωγή μιας διαδικασίας με υψηλές οργανωτικές απαιτήσεις και προκλήσεις. Τον αγώνα αυτό συνεχίζουν από σήμερα για όσα πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα. Αυτονόητες είναι και οι ευχαριστίες προς το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας για τη συμμετοχή τους στην προσπάθεια αυτή.

Φυσικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω και τους 77.000 περίπου υποψηφίους που προσήλθαν στον διαγωνισμό, σε έναν απαιτητικό και καινοτόμο διαγωνισμό και μάλιστα, σε συνθήκες ψυχολογικά δύσκολες για όλους μας. Εύχομαι τα αποτελέσματα να δικαιώσουν την προσπάθειά τους και υπενθυμίζω ότι ο διαγωνισμός αυτός είναι διαγωνισμός κατάταξης υποψηφίων και όχι πρόσληψης.

Γίνομαι δέκτης παραπόνων υποψηφίων για προβλήματα και καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν κατά την αναπαραγωγή των θεμάτων σε ορισμένα εξεταστικά κέντρα, μολονότι αυτά απεστάλησαν στα σχολεία με απόλυτη χρονική συνέπεια. Η Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού και εγώ θα τα μελετήσουμε με τη δέουσα προσοχή μόλις σχηματίσουμε πλήρη εικόνα από τις αναφορές των Προέδρων των εξεταστικών κέντρων.

Είναι αυτονόητο ότι μετά την ολοκλήρωση έκδοσης των αποτελεσμάτων θα ξεκινήσουμε, όπως πάντα πρέπει να γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, μια διαδικασία αξιολόγησης σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους.

Σε ό,τι με αφορά, πιστεύω σταθερά στην ανάγκη μιας γραπτής διαγωνιστικής διαδικασίας που θα στραφεί ακόμη περισσότερο προς την κατεύθυνση των δεξιοτήτων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να γίνει συστηματική προσπάθεια για τη βελτίωση του τρόπου διεξαγωγής της διαδικασίας αυτής, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες που προσφέρει η συνεχώς εξελισσόμενη σχετική τεχνολογία.”

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΑΣΕΠ, από τους 108.299 υποψηφίους προσήλθαν στον διαγωνισμό 76.799 (29% αποχή, 71% συμμετοχή). Στην κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης προσήλθαν 54.915 (70% συμμετοχή) και της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης 21.884 (73% συμμετοχή).