Με νέες αντιδράσεις και σοβαρές ενστάσεις ακόμα και από την επιστημονική επιτροπή ανοίγουν την Δευτέρα τα σχολεία εν μέσω πανδημίας, αφού, όχι μόνο δεν έχουν ληφθεί τα μέτρα που προτείνει και διεκδικεί η εκπαιδευτική κοινότητα εδώ και έναν χρόνο, αλλά, επιπλέον, εισάγεται το αναγκαστικό μέτρο των τεστ που θα πρέπει να κάνουν οι  μαθητές μόνοι τους, για να επιτραπεί η είσοδος στο σχολείο.

Ads

Το μέτρο αυτό έχει αναστατώσει γονείς, καθηγητές, παιδιά, αλλά και φαρμακοποιούς, αφού το υπουργείο Παιδείας, όπως τονίζουν στο Tvxs.gr, ο Ηλίας Γιαννόγλου, γενικός γραμματέας του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής και ο Θεόδωρος Μαλαγάρης, γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, δείχνει να επιλέγει για μια ακόμη φορά, τον δρόμο της ατομικής ευθύνης και της ατομικής λύσης και μάλιστα με ένα εργαλείο μη αξιόπιστο.

Σημειώνεται πως τα εν λόγω test, όπως έχει επισημανθεί από τους ειδικούς σε όλους τους τόνους είναι μη αξιόπιστα για ασυμπτωματικούς ασθενείς. Το βασικό επιδημιολογικό χαρακτηριστικό δηλαδή παιδιών και εφήβων, σύμφωνα και με διεθνείς έρευνες που υπογραμμίζουν το ρόλο των μαθητών στη διασπορά του ιού.  Όπως έχει αναδείξει και τεκμηριώσει περαιτέρω το Tvxs.gr, τα τεστ που διανέμονται δωρεάν από τα φαρμακεία σε μαθητές Λυκείου και καθηγητές, είναι rapid test για χρήση από επαγγελματίες υγείας που εγκρίθηκαν κατ’ εξαίρεση ως self test από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκου, με την επίκληση «επιτακτικών λόγων προστασίας της δημόσιας υγείας». Προφανώς, αυτοί οι «επιτακτικοί λόγοι» είναι το άνοιγμα των Λυκείων, ωστόσο, το γεγονός ότι οι γονείς θα πρέπει να κάνουν ένα τεστ, το οποίο αρχικά δημιουργήθηκε για να απευθύνεται σε υγειονομικό προσωπικό, καθιστά τουλάχιστον προβληματική όλη τη διαδικασία.

Τρία είναι τα βασικά προβλήματα από τις επιλογές της κυβέρνησης για τον τρόπο ανοίγματος των σχολείων με την διενέργεια τεστ από τους πολίτες, όπως τα αναδικνύει ο Ηλίας Γιαννόγλου:

Ads
  • Η ορθή καταστροφή των χρησιμοποιημένων τεστ
  • Η ανυπαρξία πρόβλεψης για την εξαιρετικά πιθανή περίπτωση που ένα τεστ καταστραφεί ή βγει μη έγκυρο κατά την διαδικασία της χρήσης, με συνέπεια να μην υπάρξει αποτέλεσμα
  • Η επάρκεια των τεστ δεδομένου ότι πρέπει να γίνονται αναγκαστικά δύο φορές την εβδομάδα, σε συνδυασμό με τον τρόπο διάθεσής τους.

«Ένα πολύ σοβαρό θέμα είναι πού πετάμε τα χρησιμοποιημένα τεστ αντιγόνων» εξηγεί ειδικότερα ο Ηλίας Γιαννόγλου. «Αυτό αφορά και τα φαρμακεία και τους πολίτες και θα έπρεπε να έχει λυθεί και να βγουν ανακοινώσεις. Δεν μπορεί να πετιούνται στα σκουπίδια χρησιμοποιημένα τεστ που μπορεί να είναι και θετικά. Αυτά είναι απαράδεκτα πράγματα. Θα έπρεπε να υπάρχει οδηγία.».

Σε ό,τι αφορά στην αστοχία κατά τη διενέργεια του τεστ, ο ίδιος δηλώνει ρητώς ότι «δεν υπάρχει οδηγία αναπλήρωσης». «Με τόσες σελίδες οδηγιών δεν είναι απίθανο κάποιος να το χαλάσει. Θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα να μπορείς να πάρεις άλλο» προσθέτει. Να σημειωθεί, ότι ερωτώμενος σχετικά κατά την ενημέρωση της Παρασκευής, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Βασίλης Κοντοζαμάνης χαρακτήρισε «σπάνια περίπτωση» το ενδεχόμενο μη έγκυρου test, ωστόσο είπε πως σε περίπτωση που αυτό συμβεί ο δικαιούχος θα πρέπει να προσέλθει σε δημόσια δομή όπου γίνεται επαναληπτικό test για covid-19. Χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το τι θα γίνει με το ζήτημα των απουσιών και ποια βεβαίωση θα πρέπει να προσκομίσει, ώστε να αποδεικνύει ότι δικαιούται άμεσα διεξαγωγή ενός τεστ.

Για την επάρκεια, ο Ηλίας Γιαννόγλου τονίζει ότι «δεύτερο τεστ δεν μας αφήνει να δώσουμε το σύστημα αυτή τη στιγμή. Από χθες το βράδυ όμως άνοιξε η δυνατότητα, όταν πέσεις κάτω από έναν αριθμό τεστ, να ειδοποιείται η φαρμακαπαθήκη να στείλει καινούργια». Ωστόσο υπογραμμίζει ότι «μέχρι στιγμής η εισαγωγή είναι 1,9 εκατομμύρια τεστ. Δεν ξέρω πότε θα κάνουν νέα εισαγωγή. Ένας από τους λόγους που νομίζω ότι έβαλαν πρώτα τη συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα (σσ. μαθητές – καθηγητές) είναι ότι δεν έχουν επάρκεια τεστ. Τα 10 εκατομμύρια που έλεγαν την εβδομάδα προφανώς δεν μπορεί να “τρέξει”. Δεν ξέρω αν θα ανοίξει η πλατφόρμα για δύο τεστ την εβδομάδα. Θα πρέπει να γίνει αναβάθμιση για να δίνει τέτοιο δικαίωμα. Θα μπορούσε, για να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος να παίρνει δύο τεστ για την εβδομάδα. Και για λόγους μεταδοτικότητας. Κανείς δεν ξέρει όμως τι θα γίνει και αν υπάρχει επάρκεια τεστ για κάτι τέτοιο. Δεν ξέρουμε τη ροή των εισαγωγών.».

Ο Ηλίας Γιαννόγλου επιμένει ότι «αν ήθελαν, είχανε 15 μέρες να τα ετοιμάσουνε και να παίρνει κάθε μαθητής δύο τεστ. Δεν μπορεί να πηγαίνει κάθε δύο μέρες ο γονιός ή το παιδί να παίρνει τεστ. Το δεύτερο τεστ είναι Πέμπτη και μέχρι την Παρασκευή θα πρέπει να πάρουν όλοι οι μαθητές άλλο τεστ για την Δευτέρα. Σε μία μέρα μέσα. Αυτά είναι αστεία πράγματα.».

Τέλος, ο γενικός γραμματέας του ΦΣΑ σχολιάζει την απόφαση του ΕΟΦ γαι την κατ’ εξαίρεση δυνατότητα να κυκλοφορήσει rapid test ως self test. Ιδιαίτερα επικεντρώνει την προσοχή του στο σημείο της σχετικής ανακοίνωσης του ΕΟΦ, για τις σχετικές προϋποθέσεις που πρέπει να έχει το προϊόν και ειδικά, η «ενημερωμένη ανάλυση επικινδυνότητας, που να αναδεικνύει τους κινδύνους από την χρήση από μη εκπαιδευμένους χρήστες». «Ποια είναι η ανάλυση επικινδυνότητας; Να δημοσιευθεί. Να ενημερωθούν οι πολιτες για το ποιοι είναι οι κίνδυνοι που εχουν να αντιμετωπίσουν οι μη εκπαιδευμένοι χρήστες» σημειώνει Ηλίας Γιαννόγλου.

«Μετατόπιση ευθυνών στους πολίτες»

Ως «μετατόπιση των ευθυνών της πολιτείας στους πολίτες για μια ακόμη φορά» σχολιάζει τον τρόπο ανοίγματος των σχολείων ο Θεόδωρος Μαλαγάρης, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση δεν έχει λάβει ουσιαστικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στην εκπαίδευση. Ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ χαρακτηρίζει «αντιφατικές» τις οδηγίες χρήσης του τεστ. «Οι οδηγίες του τεστ λένε ότι το στικ πρέπει να εισαχθεί στη μύτη μέχρι να βρει αντίσταση, ενώ το βίντεο που έχει αναρτηθεί στον σχετικό ιστότοπο λέει μέχρι τις άκρες. Όταν μάλιθστα δεν είναι υγειονομικό προσωπικό που κάνει τη λήψη, είναι εύκολο να κάνει το λάθος ο πολίτης.».

Προσθέτει ότι, όπως και στην περίπτωση των φαρμακείων, ούτε τα σχολεία ξέρουν τι να κάνουν σε περίπτωση που ένα τεστ καταστραφεί κατά τη χρήση και δεν δώσει αποτέλεσμα. «Δεν υπάρχει σχετική οδηγία. Να κάνουμε τον σταυρό μας να είναι σωστή η διαδικασία λήψης του δείγματος έτσι ώστε, αυτό που θα βγαίνει, έστω με την πιστότητα που έχουνε, θα δείχνει το σωστό αποτέλεσμα.».

Ο ίδιος τονίζει την ανεπάρκεια των οδηγιών που δόθηκαν στις διευθύνσεις των σχολείων. Επαναλαμβάνουν τα περί συνενόησης με τους δήμους για την καθαριότητα την προμήθεια αντισηπτικών, μασκών κλπ, τη διαδικασία προμήθειας των τεστ και τέλος. «Δεν θα έπρεπε να έχουν φτάσει σε έντυπη μορφή, εδώ και μέρες, πολύ συγκεκριμένες οδηγίες για την εφαρμογή του τεστ, ενημερωτικό υλικό προς τα σχολεία για να ενημερώνουν με την σειρά τους γονείς και μαθητές;».

Αναλόγως προσθέτει πως δεν έχει αλλάξει τίποτα σε ό,τι αφορά στα γνωστά πρωτόκολλα σε περίπτωση θετικού κρούσματος, ή καθηγητών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Σημιώνει επίσης πως η ΟΛΜΕ έχει ξεκινά διαδικασία επαφών με τα κόμματα και ετοιμάζει κινητοποιήσεις με αιχμή την διεκδίκηση μέτρων ουσιαστικής υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία.

Ειδιότερα, η ΟΛΜΕ, στην ανακοίνωση που εξέδωσε την Πέμπτη τονίζει, μεταξύ άλλων: «Για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων το αμέσως επόμενο διάστημα απαιτούμε:

  • Άμεσα επαναλαμβανόμενα τεστ, τουλάχιστον ανά εβδομάδα σε όλα τα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ.
  • Προτεραιότητα των εκπαιδευτικών και όσων εμπλέκονται με την εκπαιδευτική διαδικασία στον εμβολιασμό, υλοποίηση του σχεδίου από σήμερα.
  • Μέτρα για την αραίωση των μαθητών ανά τάξη, με μέγιστο αριθμό 15 μαθητές/τμήμα.
  • Δημοσιοποίηση των πρακτικών της συνεδρίασης της επιτροπής των λοιμωξιολόγων, κατά την οποία αποφασίστηκε το άνοιγμα των λυκείων.
  • Άμεσα μέτρα ενίσχυσης και στήριξης των μαθητών για τις τεράστιες ελλείψεις και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και του νέου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
  • Να μη γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε Γυμνάσιο και Λύκειο.

Για τη λειτουργία των σχολείων την επόμενη σχολική χρονιά διεκδικούμε από τώρα, η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ, να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχέδιο για τα σχολεία:

  • Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και ΕΕΠ – ΕΒΠ σε Α/θμια και Β/θμια.
  • Κρατικό σχέδιο ανάπτυξης των σχολικών υποδομών, σχεδιασμός για ανέγερση νέων σχολικών μονάδων με βάση τις ανάγκες.
  • Αυξημένη κρατική χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί όλο αυτό το διάστημα.
  • Αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολική ύλης. Εντοπισμός των μαθησιακών κενών που έχουν προκύψει τα δύο τελευταία χρόνια και επιστημονικός – παιδαγωγικός σχεδιασμός για την αντιμετώπισή τους.
  • Να λειτουργήσουν από την αρχή της χρονιάς τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και ΠΔΣ με προσλήψεις εκπαιδευτικών.
  • Προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία. Ενίσχυση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Στελέχωση των ΚΕΣΥ με όλο το αναγκαίο προσωπικό, ώστε να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες της αξιολόγησης και των διαγνώσεων των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Να αναβαθμιστούν εδώ και τώρα οι τεχνολογικές υποδομές των σχολείων με ενίσχυση σε πόρους και υλικό όλων των ψηφιακών λειτουργιών των σχολείων, που θα υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και δε θα την υποκαθιστούν. Απεμπλοκή των ιδιωτών από τις διάφορες λειτουργίες του σχολείου που τους έχει παραχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας.
  • Επαναφορά των μαθημάτων που εξοβελίστηκαν από τα ωρολόγια προγράμματα (κοινωνικές επιστήμες, καλλιτεχνικά μαθήματα κλπ)
  • Κατάργηση όλων των νομοθετικών διατάξεων που γενικεύουν τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκτός πανδημίας, των διατάξεων για τις κάμερες στις τάξεις. Καμία αξιοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας για την κάλυψη εκπαιδευτικών κενών.
  • Κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου για τη λεγόμενη αξιολόγηση στα σχολεία (ν. 4692/2020, Υ.Α για εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, διατάξεις για εσωτερικό κανονισμό), που θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των σχολείων και στην παραπέρα κατηγοριοποίηση. Πρόγραμμα δημόσιας και δωρεάν καθολικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, επιστημονικά καταρτισμένο με βάση τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Καμία μετατροπή σχολείου σε πρότυπο
  • Ούτε βήμα πίσω από τα δικαιώματα των παιδιών!».

Ακολουθούν:

  • «Στις 14 Απριλίου 2021, πανελλαδική μέρα δράσης για τα σχολεία, προχωράμε σε ανοιχτές συγκεντρώσεις, κινητοποιήσεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας, συσκέψεις, συνεντεύξεις τύπου και άλλες μορφές. Στην Αθήνα διοργανώνουμε πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 6.30 στα Προπύλαια.
  • Στις 15 Απριλίου 2021 η ΟΛΜΕ στηρίζει και συμμετέχει στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όσες πόλεις  διοργανώνονται από τους φοιτητικούς συλλόγους    απαιτώντας να παρθούν μέτρα για να ανοίξουν με ασφάλεια τα σχολεία και οι σχολές, ενάντια στο νόμο που μειώνει τον αριθμό των εισακτέων και επιβάλλει την αστυνομία στα πανεπιστήμια.».