Η «κυβερνητική παρέμβαση» που θεωρητικά βρισκόταν στο τραπέζι σχετικά με τις υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, μετατράπηκε τελικά απλώς σε «καλή και ειλικρινή συζήτηση» και παραινέσεις.

Ads

Ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, είχε το απόγευμα της Τρίτης συνάντηση με τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιρειών για το θέμα, η οποία δεν κατέληξε σε κάποια ουσιαστική παρέμβαση, αλλά σε παραινέσεις.

Είναι χαρακτηριστικό πάντως, ότι το πρωί της Τρίτης, ελάχιστες ώρες πριν την σύσκεψη στο Μαξίμου, η υφυπουργός Μετανάστευσης, Σοφία Βούλτεψη, ανέφερε μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ότι η κυβέρνηση «αποφάσισε να παρέμβει για να δει τι συμβαίνει», αφού, «προφανώς δεν μπορεί να ορίσει τις τιμές αλλά να ενημερωθεί για ποιο λόγο βρίσκονται εκεί». Η «παρέμβαση» δηλαδή αφορούσε στην ενημέρωση.

Είχε προηγηθεί την Δευτέρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος σημείωσε κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ότι η κυβέρνηση, αν και ήδη μέσα Ιουλίου, «παρακολουθεί» την ανεξέλεγκτη άνοδο των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και θα «παρέμβει».

Ads

Στην κυβέρνηση αναμένουν λοιπόν μέχρι το απόγευμα της Πέμπτης 13 Ιουλίου, οι ακτοπλόοι να έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για άμεση μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που έχουν εκτοξευτεί σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα για τους ταξιδιώτες, παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα για την κίνηση των πλοίων έχουν μειωθεί κατά περίπου 45% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2022, με τους συνεργάτες του πρωθυπουργού να θεωρούν ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν περιθώριο μέχρι και για 30% μείωση των τιμών στα ναύλα.

Βαρβιτσιώτης: Τα τελευταία χρόνια η αγορά των ακτοπλόων δεν έχει περάσει πολύ καλά

Από την πλευρά του, ο υπουργός ναυτιλίας και νησιώτικης πολιτικής Μιχάλης Βαρβιτσιώτης, ανέφερε μιλώντας στον ΣΚΑΙ πως «η ακτοπλοϊκή αγορά είναι απελευθερωμένη από το 2005. Υπάρχει ελεύθερη δρομολόγηση και οι εταιρείες μπορούν να έχουν τα τιμολόγια που θέλουν και να τα δίνουν στο κοινό.

Υπάρχουν νησιά που φτάνουν πολλά πλοία από διάφορες εταιρείες και εκεί υπάρχει ανταγωνισμός στις τιμές. Υπάρχουν εισιτήρια από 30 ευρώ έως 70 ευρώ, ανάλογα με το πλοίο που θέλει να ταξιδέψει ο επιβάτης. Εκεί είμαστε ικανοποιημένοι από τις τιμές. Εκεί υπάρχει ανταγωνισμός. Όπου όμως υπάρχει μονοπώλιο, δεν υπάρχει.

Κάναμε μια κουβέντα με τους ακτοπλόους. Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια η αγορά τους δεν έχει περάσει πολύ καλά. Ο covid ήταν βαρύς για ακτοπλοΐα και οι εταιρείες δεν ήταν εύκολο να καλύψουν τη ζημιά των δύο ετών, η οποία υπολογίζεται σε πάνω από 3 εκατ. ευρώ».

Για το αν άργησε η κυβέρνηση να ενεργήσει, αφού έχουν πλέον κλειστεί τα εισιτήρια για τις καλοκαιρινές διακοπές, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε τα εξής: «Υπολογίζεται ότι στο επόμενο δίμηνο θα διακινηθούν 4 εκατ. άνθρωποι. Έχουν πουληθεί 1 εκατ. εισιτήρια και από αυτούς, ένα μεγάλο κομμάτι που έχουν κλείσει τα εισιτήριά τους είναι γκρουπ ξένων. Οπότε μένει να κλειστούν ακόμη 3 εκατ. εισιτήρια.

Αυτό που συζητήσαμε με τους ακτοπλόους είναι ότι πρέπει να αναλάβουν ένα μέρος της κρίσης, να έρθουν με πακέτα που δεν θα κάνουν αδύνατες τις διακοπές στους Έλληνες πολίτες με στόχο να ικανοποιηθεί η οικογένεια που με 3-4 άτομα και με το αυτοκίνητό της θέλει να πάει διακοπές.

Οι ακτοπλόοι είπαν ότι θα παρουσιάσουν τις επόμενες ημέρες, σήμερα, αύριο, σοβαρές εκπτώσεις.

Δεν είναι κάτι το οποίο το λέμε γιατί πρέπει να στηρίξουμε την κοινωνία αλλά γιατί δεν μπορεί να υπάρχει τόσο μεγάλη απόσταση στη μείωση των καυσίμων και στη διατήρηση των τιμών των εισιτηρίων».

Τέλος, σε ότι αφορά το ισοδύναμο που αφορά τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι «έχουν καταβληθεί τα ποσά που αφορούν μέχρι και την περασμένη χρονιά και μένει η φετινή διαφορά».

 

Έκκληση για ευαισθησία…

Έτσι, αντί για κάποιο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των ακτοπλόων, ή φορολόγησης υπερκερδών, γίνεται έκκληση για «ευαισθησία απέναντι στην ελληνική οικογένεια», σύμφωνα με τον Άκη Σκέρτσο.

Μιλώντας στο Mega, ο ίδιος τόνισε πως οι ακτοπλόοι υποσχέθηκαν να εκδώσουν πακέτα προσφορών με μειωμένες τιμές έως και 20%, ενώ «ship pass» δεν θα εκδοθεί.

«Διαπιστώσαμε ότι υπάρχει σημαντικό ζήτημα στο ύψος των τιμών των εισιτηρίων στις ακτοπλοϊκές γραμμές. Υπάρχει μία αύξηση που φαίνεται να είναι κοντά στο 20%. Είναι 3 με 4 παράγοντες που διαμορφώνουν τα κόστη των ακτοπλοϊκών γραμμών, όπως τα κόστη των καυσίμων, οι αυξήσεις στα εργασιακά, τα κόστη στα ασφάλιστρα των εταιρειών αυτών», δήλωσε.

«Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια για να δοθούν πιο ελκυστικά πακέτα τιμών στις βασικές γραμμές κορμού και τις διασυνδέσεις που γίνονται από τα λιμάνια της χώρας στα νησιά αυτά. Υπάρχει πρόβλημα, αναγνωρίστηκε και αναμένουμε την αντίδραση της συγκεκριμένης αγοράς για να δούμε πως μπορούν να βελτιωθούν τα πράγματα».

Επομένως, η μείωση των εισιτηρίων εναπόκειται πλέον στην αγορά, έπειτα από άλλη μια επικοινωνιακή φούσκα, με την δυσαρέσκεια των ταξιδιωτών να είναι έντονη…