Οι χαμηλοί μισθοί, οι άσχημες συνθήκες εργασίας και η ανεργία είναι, σε ποσοστό 85%, η μεγαλύτερη ανησυχία της νέας γενιάς της Ελλάδας για το μέλλον της, σύμφωνα με έρευνα που δημιούργησε το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Prorata και αντικείμενο τη νεολαία, τις συνήθειες, τις αντιλήψεις και την πολιτική της συμπεριφορά.

Ads

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που φαίνεται να απασχολεί πιο σοβαρά τους νέους  17 έως 34 ετών που έλαβαν μέρος είναι τα εργασιακά και η ανεργία (σε ποσοστό αθροιστικά 85%). Ακολουθούν η κλιματική αλλαγή και ο φόβος για περιβαλλοντικές καταστροφές, καθώς και η απειλή ενός πολέμου ή έντασης στην περιοχή μας. Οι επιδημίες και οι ασθένειες δεν δείχνουν να κλονίζουν ιδιαίτερα τους ερωτηθέντες αν και πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε πριν από τη ραγδαία εξάπλωση του Covid-19 σε όλο τον κόσμο.

Συνολικά ικανοποιημένη από τη ζωή της δηλώνει η πλειονότητα (67%) των νέων που συμμετείχαν στην έρευνα, εικόνα πλήρως αντίστροφη από εκείνη των ερευνών που έγιναν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ωστόσο, είναι μειοψηφικό το ποσοστό (46%) εκείνων που δηλώνουν «πολύ» ή «αρκετά σίγουροι/-ες» για το προσωπικό τους μέλλον.

image

Ads

Σε σχέση με το ενδιαφέρον τους για την πολιτική, οι 8 στους/στις 10 δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται «πολύ» ή «αρκετά», ενώ 3 στους/στις 4 διατυπώνουν προοδευτικές αντιλήψεις.

Την ίδια ώρα, φανερώνουν την υψηλή επιφυλακτικότητά τους για κορυφαίους θεσμούς στη δημόσια κοινωνική και πολιτική ζωή, με τους πλέον χαμηλούς βαθμούς εμπιστοσύνης να συγκεντρώνουν οι τράπεζες, τα ΜΜΕ, η Εκκλησία και τα πολιτικά κόμματα. Το 34% του συνολικού δείγματος δήλωσε χαμηλή ή καθόλου εμπιστοσύνη σε όλους τους θεσμούς για τους οποίους ρωτήθηκε.

Παράλληλα, οι νέοι πιστεύουν ότι η ελληνική κοινωνία μπορεί να γίνει καλύτερη με βαθιές αλλαγές (67%), ενώ το 23% απαντά ότι χρειάζεται μια ριζική αλλαγή με επανάσταση.

Οι συμμετέχοντες τοποθετούνται θετικά έναντι της έννοιας του πατριωτισμού (65%), δίνουν προβάδισμα στην εθνική ταυτότητα έναντι της ευρωπαϊκής και διαφωνούν με την κατάργηση της υποχρεωτικής στράτευσης και των μαθητικών παρελάσεων (47% και 50% αντίστοιχα).

Τέλος, ως προς τους τρόπους ενημέρωσής τους, βασική πηγή πληροφόρησης είναι οι ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και τα social media, αφού με βάση τις απαντήσεις τους οι νέοι δεν αγοράζουν εφημερίδες και δεν βλέπουν τηλεόραση.

Ολόκληρη η έρευνα:

* Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 28 Φεβρουαρίου και 10 Μαρτίου 2020, με τη συνεργασία της εταιρείας ερευνών Prorata, με τη μέθοδο της online συμπλήρωσης δομημένου («κλειστού») ερωτηματολογίου σε πανελλαδικό δείγμα 497 ατόμων σε όλη την επικράτεια. Ο πληθυσμός της έρευνας είναι οι νέοι και οι νέες που κατοικούν στην Ελλάδα και έχουν ηλικία από 17-34 ετών.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών