Το φετινό καλοκαίρι από πλευράς τουριστικών εσόδων πήγε πολύ καλά για την Πάρο. Αρκεί αυτό για να μιλήσουμε για αειθαλή ανάπτυξη και για σταθερά θετική προοπτική; Η έλλειψη βασικών υποδομών, σχεδιασμού και πρόληψης απαγορεύουν την αισιοδοξία.

Ads

Η μεγάλη συζήτηση αυτόν τον καιρό στο νησί είναι για τη μετατροπή του αεροδρομίου σε διεθνές. Αν αυτό συμβεί, θα έρχονται απευθείας πτήσεις από τα μεγάλα αεροδρόμια του εξωτερικού με αεροπλάνα πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας από τα λίγα που προσγειώνονται τώρα. Η Πάρος δεν είναι έτοιμη να υποδεχθεί νέα κύματα τουρισμού με τις υπάρχουσες υποδομές. 

Κανείς δεν είναι αντίθετος με τη δημιουργία διεθνούς αεροδρομίου αρκεί να προηγείται η ορθολογική ενίσχυση και ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών για ένα τέτοιο εγχείρημα. 

Ακόμη και επαγγελματίες του τουρισμού προβληματίζονται και δυσανασχετούν για την υπάρχουσα κατάσταση και για όσα βλέπουν να έρχονται. 

Ads

Ειδικότερα: 

-Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στη διαχείριση σκουπιδιών. Οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους και δείχνουν την αμέλεια, την ανικανότητα και την αδιαφορία των τοπικών αρχών με αποτέλεσμα ένα οξύτατο κοινωνικό πρόβλημα που αποκαλύπτεται με δραματικό τρόπο την τουριστική σεζόν. Ο ΧΥΤΑ επαρκεί για τη διαχείριση του όγκου των σκουπιδιών το καλοκαίρι; 
-Έχει γίνει μελέτη για την αντοχή των υδάτινων πόρων του νησιού και τη δυνατότητα επάρκειας σε ενδεχόμενη αύξηση του τουρισμού; Για την ώρα, φτιάχτηκε μια μονάδα αφαλάτωσης, μετά από πολλά χρόνια καθυστέρησης, ενώ παράλληλα  οικοδομήθηκε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας με πισίνα σε κάθε δωμάτιο, χωρίς να είναι σαφές αν αυτό επιτρέπεται. 
-Οποίος έκανε διακοπές φέτος στην Πάρο, γνωρίζει πολύ καλά ότι στην περιοχή της Νάουσας είναι αδύνατο να παρκάρεις. Υπάρχουν δύο πάρκινγκ που αντί να γίνουν δημοτικά έγιναν ιδιωτικά και, παρόλα αυτά, το αδιέξοδο παραμένει, ειδικά από το απόγευμα και μετά. 

Στον περιφερειακό της Παροικιάς, τα μποτιλιαρίσματα παραπέμπουν στην Πανεπιστημίου σε μέρα με απεργία. Πληροφορούμαστε ότι φέτος αποβιβάστηκαν στην Πάρο χίλια αυτοκίνητα περισσότερα από το 2019 και αυτό προοιωνίζεται δύσκολη συνέχεια. 

Εάν, μάλιστα, κατασκευαστεί νέο εμπορικό λιμάνι, όπως ακούγεται, έχουν μελετηθεί επαρκώς οι επιπτώσεις στο οδικό δίκτυο με κάθε λογής μεγάλα οχήματα που θα κυκλοφορούν; 

-Τα μηχανάκια και οι “γουρούνες” πληθαίνουν, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζονται και τα ατυχήματα και να δοκιμάζεται το κέντρο υγείας που, έτσι κι αλλιώς, έχει σοβαρά ελλείμματα. 

Ενώ το αίτημα για βελτίωση της λειτουργίας του κέντρου υγείας, μέσω της αναβάθμισης του ιατρικού του εξοπλισμού, της επαναλειτουργίας του υγειονομικού αεροσκάφους και της αγοράς ταχύτατου πλωτού μέσου για μεταφορά στο νοσοκομείο της Σύρου, η αυτοδιοικητική αρχή εξακολουθεί να σκέφτεται τη δημιουργία νοσοκομείου στην Πάρο. Αυτά ενώ είναι γνωστό ότι τα μικρά περιφερειακά νοσοκομεία σε όλο τον κόσμο κλείνουν γιατί κοστίζουν ακριβά και δεν είναι αποτελεσματικά, 

Να σημειωθεί ότι το κόστος για την ενοικίαση ταχύπλοου είναι 4.000 ευρώ ο ναύλος, σύμφωνα με πληροφορίες που προκαλούν πολλά ερωτηματικά. 

-Οι ανάγκες για ενίσχυση του αποχετευτικού του νησιού μεγαλώνουν και θα μεγαλώσουν κι άλλο, χωρίς ούτε αυτό να εντάσσεται στις προτεραιότητες των τοπικών αρχών. 

Το συμπέρασμα είναι ότι η Πάρος αναπτύσσεται ραγδαία χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και όραμα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του νησιού, η ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών, η πολιτισμική φυσιογνωμία και ταυτότητα του τόπου. 

Οι άναρχες κινήσεις που αποσκοπούν στην αύξηση του τουρισμού, με κουλτούρα βραχυπρόθεσμου κέρδους, υπονομεύουν την κοινωνική συνοχή, τη συλλογική συνείδηση για μια βιώσιμη ανάπτυξη και το μέλλον των επόμενων γενεών. 
 
 
* Ο Γιώργος Παπανικολάου είναι ψυχίατρος-ψυχαναλυτής