Πολλές είναι οι περιπτώσεις περιστατικών τον τελευταίο καιρό από ακτιβιστές για το κλίμα που κάνουν παρεμβάσεις σε μουσεία και πετούν σούπες, κόλλες και υγρά με χρώμα σε γνωστά έργα τέχνης.

Ads

Τελευταίο περιστατικό ήταν αυτό στο Μουσείο Leopold της Βιέννης όπου ακτιβιστές για το κλίμα από την ομάδα «Letzte Generation» (Τελευταία γενιά) πέταξαν μαύρο υγρό στον πίνακα «Θάνατος και Ζωή» του Γκουστάβ Κλιμτ.

Επιπλέον, τον τελευταίο καιρό ανάλογες παρεμβάσεις έχουν γίνει με τον πίνακα του Μονέ «Les Meules» στο Μουσείο Barberini όπου του πέταξαν ακτιβιστές πουρέ, στην Ιταλία στο μέγαρο Μποναπάρτε της Ρώμης περιέλουσαν με σούπα τον πίνακα του Βαν Γκογκ ο «Σπορέας», στην Ισπανία στο μουσείο Prado της Μαδρίτης πέταξαν κόλλα στα έργα «Η Ντυμένη Μάχα» και «Η Γυμνή Μάχα» του Γκόγια και κόλλησαν τα χέρια τους πάνω, αλλά και στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου όπου περιέλουσαν με ντοματόσουπα τον πίνακα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ.

Η απάντηση των διευθυντών των γκαλερί και το μήνυμα των ακτιβιστών

Οι διευθυντές σχεδόν 100 γκαλερί, λόγω της συχνότητας που γίνονται οι επιθέσεις τοποθετήθηκαν με κοινή δήλωση, λέγοντας ότι έχουν «συγκλονιστεί βαθιά» από τις επιθέσεις.

«Τις τελευταίες εβδομάδες, υπήρξαν αρκετές επιθέσεις σε έργα τέχνης σε συλλογές διεθνών μουσείων. Οι υπεύθυνοι ακτιβιστές υποτιμούν σοβαρά την ευθραυστότητα αυτών των αναντικατάστατων αντικειμένων, τα οποία πρέπει να διατηρηθούν ως μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς», έγραψαν οι διευθυντές της γκαλερί, όπως αναφέρει ο Guardian.

Και προσθέτουν: «Ως διευθυντές μουσείων στους οποίους έχει ανατεθεί η φροντίδα αυτών των έργων, έχουμε συγκλονιστεί βαθιά από τον κίνδυνο που διατρέχουν τα έργα τέχνης. Τα μουσεία είναι χώροι όπου άνθρωποι με διαφορετικό υπόβαθρο μπορούν να συμμετάσχουν στον κοινωνικό διάλογο», συνεχίζει η δήλωση.

«Με αυτή την έννοια, τα βασικά καθήκοντα του μουσείου ως θεσμού συλλογής, έρευνας και συντήρησης έργων τέχνης είναι τώρα πιο επίκαιρα από ποτέ. Θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την άμεση πρόσβαση στην πολιτιστική μας κληρονομιά. Και θα διατηρήσουμε το μουσείο ως ελεύθερο χώρο κοινωνικής επικοινωνίας» αναφέρουν.

Η δήλωση συνυπογράφηκε από σχεδόν 100 διευθυντές ιδρυμάτων υψηλού προφίλ, πολλά από τα οποία έχουν ήδη στοχοποιηθεί από ακτιβιστές.

Στους υπογράφοντες περιλαμβάνονται οι επικεφαλής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης και του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη, του Βρετανικού Μουσείου, του Μουσείου Βικτωρίας και Άλμπερτ και της Εθνικής Πινακοθήκης στο Λονδίνο, του Λούβρου, του Musée d’Orsay, του Centre Pompidou και το εθνικού μουσείο Picasso-Paris στη Γαλλία κ.λπ.

Μέχρι τώρα, οι περισσότερες γκαλερί παρέμειναν «εσωστρεφής» μετά τις επιθέσεις, μη θέλοντας να επιστήσουν την προσοχή σε αυτές ή στα πρωτόκολλα ασφαλείας τους.

Κανένα από τα έργα που στοχεύτηκαν δεν είχε μόνιμες ζημιές καθώς πολλά είναι καλυμμένα με γυαλί. Όπως αναφέρει ο Guardian, ακτιβιστές για το κλίμα φαίνεται ότι στοχεύουν στα πιο διάσημα έργα όχι για να τα βλάψουν, αλλά για να τραβήξουν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης στην κλιματική κρίση.

Οι ακτιβιστές με τις παρεμβάσεις τους, όπως λένε, θέλουν να διαμαρτυρηθούν για την κλιματική κρίση όπου θα είναι και ο λόγος της καταστροφής του περιβάλλοντος χωρίς επιστροφή, με επιστήμονες να προβλέπουν ότι μέχρι το 2050 δεν θα μπορούμε «να ταΐζουμε τις οικογένειες μας».

Όπως είπε μια ακτιβίστρια από την παρέμβαση στον πίνακα του Μονέ, «βιώνουμε μια κλιματική καταστροφή και το μόνο που φοβάστε είναι μην πέσει ντοματόσουπα ή πουρές σε έναν πίνακα. Ξέρετε γιατί φοβάμαι εγώ; Γιατί η επιστήμη μας λέει ότι το 2050 δεν θα είμαστε σε θέση να ταΐζουμε τις οικογένειές μας. Χρειάζεται να πέσει πουρές σε έναν πίνακα για να ακούσετε;».

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της επίθεσης στα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ στο Λονδίνο, οι διαδηλωτές του Just Stop Oil φώναξαν: «Τι αξίζει περισσότερο; Τέχνη ή ζωή; Αξίζει περισσότερο από το φαγητό; Αξίζει περισσότερο από τη δικαιοσύνη; Σας απασχολεί περισσότερο η προστασία ενός πίνακα ή η προστασία του πλανήτη και των ανθρώπων μας;».

Τέλος, η «Letzte Generation», η γερμανική περιβαλλοντική ομάδα πίσω από την επίθεση στον πίνακα του Μονέ, επανέλαβε το μήνυμα: «Τι αξίζει περισσότερο, η τέχνη ή η ζωή;»