Κάθε χρόνο, 58.500 τόνοι ελαστικών αποσύρονται και στις περισσότερες περιπτώσεις μένουν αναξιοποίητα σε χωματερές, αφού μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό καταλήγει σε εταιρείες ανακύκλωσης. Το ερευνητικό πρόγραμμα που παρουσιάστηκε στη Λαμία όμως, δίνει ελπίδες για τη χρησιμοποίηση των φθαρμένων ελαστικών για την κατασκευή ασφαλτικών και δρόμων.

Ads

Από το 2004 η Ελλάδα υποχρεούται να αξιοποιεί τα μεταχειρισμένα ελαστικά προς απόσυρση σε ποσοστό τουλάχιστόν 65%, κάτι που προφανώς δε συμβαίνει. Το σχέδιο που κατατέθηκε από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μηχανικούς του εργαστηρίου ελέγχου υλικών της Στερεάς Ελλάδας, βασίζεται σε επιτυχημένες δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί στο εξωτερικό και θα μπορούσε να δώσει μια λύση στη σπατάλη αυτή, η οποία έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

«Ελπίζουμε με το συγκεκριμένο πρόγραμμα να ανοίξουμε δρόμους και να φτάσουμε και σε πρακτικά αποτελέσματα με τη συνεργασία του εργαστηρίου στη Λαμία», δήλωσε ο Νίκος Οικονόμου, καθηγητής του εργαστηρίου δομικών υλικών του ΑΠΘ. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα θα δοκιμαστεί κάτω από διαφορετικές καιρικές συνθήκες και όπως σημειώνει ο καθηγητής, «οι δοκιμές μέχρις σήμερα σε άλλα κράτη έχουν δείξει πως υπάρχουν ιδιαίτερα θετικά στοιχεία».

«Η διεθνής εμπειρία μας λέει πως δεν υπάρχουν θετικές επιπτώσεις σε τέτοιες εφαρμογές» σημειώνει από την πλευρά της η ερευνήτρια στο εργαστήριο δομικών υλικών του ΑΠΘ, Σοφία Μαυρίδου. «Για παράδειγμα, έχει εντοπιστεί ότι μειώνει την ολίσθηση, μειώνει τους θορύβους και βεβαίως γίνεται απόσβεση στο αυξημένο κόστος από το γεγονός ότι έχει μειωμένα έξοδα συντήρησης στη συνέχεια, καλύτερη συμπεριφορά στις ριγματώσεις της ασφάλτου, αλλά και το κυριότερο, χρησιμοποιούνται μικρότερες ποσότητες ασφαλτομίγματος για οδοστρωσία. Βέβαια, συμβάλλει ιδιαίτερα στην ανακύκλωση ενός μεγάλου μέρους ελαστικών που έχουμε υποχρέωση ως χώρα να κατευθύνουμε στην ανακύκλωση».

Ads