O Sergio Marchionne, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος (CEO) της Fiat Chrysler Automobiles, ένας από τα μεγαλύτερα διευθυντικά στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν είναι πια μαζί μας. Ο άνθρωπος που σημάδεψε τη μεγάλη στροφή της Fiat προς την ανάπτυξη και δεν δίστασε να πατήσει πόδι στην Αμερική, βάζοντας τη σφραγίδα του και στην ανάκαμψη της προβληματικής Chrysler έφυγε την Τετάρτη, 25 Ιουλίου, σε ηλικία 66 ετών, αφήνοντας προίκα στον διάδοχό του, Mike Manley, ένα πολυσυζητημένο σχέδιο ανάπτυξης της FCA, με εντυπωσιακή αναδιάταξη δυνάμεων και –αναπόφευκτα- άφθονη ηλεκτροκίνηση.
 
Το ιατρικό σκέλος της είδησης (επιπλοκές από κάποια εγχείρηση, σε συνδυασμό με την κακή κατάσταση των πνευμόνων του) έχει ίσως τη μικρότερη σημασία σε αυτή τη φάση. Αξίζει όμως κανείς να ρίξει μια ματιά στην επαγγελματική διαδρομή αυτού του ικανού ανθρώπου, που ανέλαβε τα ινία της μεγάλης ιταλικής εταιρίας, σε μια εποχή που αυτή αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα, το 2004, για να αλλάξει την πορεία της.
 
Γεννήθηκε στις 17 Ιουνίου του 1952 στο Chieti της Ιταλίας και σε ηλικία 13 ετών, μετανάστευσε μαζί με την οικογένειά του στον Καναδά, στο Τορόντο. Αρχικά σπούδασε Φιλοσοφία και στη συνέχεια διοίκηση επιχειρήσεων (MBA) και νομικά. Αν και δεν ήταν ειδικός στα αυτοκίνητα, δεν δίστασε να αναλάβει τη διεύθυνση της Fiat το 2004 για αν καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια να τη μετατρέψει σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κλάδο του αυτοκινήτου, πετυχαίνοντας την επιστροφή της στην κερδοφορία το 2006.

Ads

image
 
Η μείωση του αριθμού των πλατφορμών, πάνω στις οποίες στηριζόταν η παραγωγή των διαφόρων μοντέλων της Fiat, ήταν ένα από τα πρώτα του μελήματα και ήταν αυτό που συνέβαλε καθοριστικά στη μείωση του κόστους των προϊόντων της εταιρίας. Δεν δίστασε να σταματήσει τη λειτουργία εργοστασίων που δεν ήταν αρκετά αποδοτικά, ενώ προχώρησε και στην επένδυση 10 δις ευρώ για την εξέλιξη 20 νέων μοντέλων της Fiat, μέσα σε 4 χρόνια. Έτσι, στη διάρκεια της θητείας του η ιταλική εταιρία αυξήθηκε 11 φορές, ενώ όσοι τον γνώρισαν από κοντά μιλούν για τον έξυπνο τρόπο που διαπραγματευόταν και για την ικανότητα του να ανακαλύπτει ευκαιρίες εκεί που δεν υπάρχουν.
 
Το 2009 έκανε το μεγάλο βήμα, την επί της ουσίας εξαγορά της αμερικανικής Chrysler που αντιμετώπιζε τότε μεγάλα προβλήματα, έχοντας τη στήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης. Το αποτέλεσμα και σε αυτήν την περίπτωση εντυπωσιακό, αφού σε λιγότερο από δυο χρόνια, η Chrysler επέστρεψε στην κερδοφορία. Το 2014 ήρθε η ώρα της «επισημοποίησης» του δεσμού των δύο εταιριών με τις Fiat και Chrysler να συγχωνεύονται σε μια νέα εταιρεία την “Fiat Chrysler Automobiles” (FCA).
 
Το 2017, η FCA πώλησε 2 εκατομμύρια οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, δύο φορές περισσότερα απ’ ότι τις δύσκολες μέρες του 2009. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η FCA πούλησε πέρυσι 4,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
 
Ο Marchionne ποτέ του δεν εμφανίστηκε με κοστούμι και γραβάτα και ήταν κατά γενική ομολογία εργασιομανής, πανέξυπνος και ικανότατος άνθρωπος. Επρόκειτο να αποχωρήσει από τη θέση του CEO το 2019, αλλά στάθηκε άτυχος…