«Χρειάζεται μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία της τρόικας» υποστηρίζει ο πρόεδρος του Ευροκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς, καλώντας παράλληλα την Ελλάδα να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες έχει δεσμευτεί. Ο Μάρτιν Σουλτς, σε συνέντευξη του στην Εφημερίδα των Συντακτών, τονίζει επίσης την ανάγκη να υπάρχει ένα δίκαιο σύστημα κατανομής για την αναδιανομή των προσφύγων στην Ε.Ε. και απορρίπτει τις αιτιάσεις ότι η Γερμανία προσπαθεί να αποφύγει τις ευθύνες της.

Ads

Ολόκληρη η συνέντευξη στον Δημήτρη Φαναριώτη:

• Θα μπορούσατε να σχολιάσετε την προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να προσεγγίσει την ευρωπαϊκή σοσιαλιστική ομάδα; Πρόσφατα ο Αλέξης Τσίπρας πρότεινε να μετέχει ως παρατηρητής στις συναντήσεις των Ευρωπαίων σοσιαλιστών. Εκτιμάτε ότι είναι πιθανή η όποια προσέγγιση ή κάποιου είδους συνεργασία μεταξύ αυτών των δύο πολιτικών ομάδων;

Εναπόκειται αποκλειστικά στον ΣΥΡΙΖΑ να δει με ποια πολιτική οικογένεια θα ήθελε να συνεργαστεί. Σήμερα η Ευρώπη χρειάζεται τη συνεργασία των πολιτικών ομάδων εναντίον εκείνων που επιθυμούν να μας γυρίσουν πίσω στη δεκαετία του ‘30. Χρειαζόμαστε ανθρώπους οι οποίοι θα υπερασπιστούν την ευρωπαϊκή ένωση που δόμησαν οι πατέρες μας γιατί αυτή δίνει αποτελέσματα στους πολίτες και παρέχει τις απαντήσεις που χρειάζονται για τον 21ο αιώνα.

Ads

• Η Γερμανία σχεδιάζει να δώσει 2 με 3 δισ. ευρώ στην Τουρκία προκειμένου να αντιμετωπίσει την προσφυγική κρίση. Σύμφωνα με ορισμένα ΜΜΕ, το Βερολίνο σκέφτεται να είναι περισσότερο «ελαστικό» με τις οικονομικές υποχρεώσεις της Ελλάδας (πακέτο μέτρων) εάν η Αθήνα αποφασίσει να αποδεχθεί ακόμη περισσότερους πρόσφυγες. Είναι αυτός ένας τρόπος για τη Γερμανία να αποφύγει τις ευθύνες της για την αποδοχή στο έδαφός της ακόμη περισσότερων προσφύγων;

Απορρίπτω κατηγορηματικά τον ισχυρισμό ότι η Γερμανία αναζητά τρόπους να αποφύγει τις ευθύνες της. Η Γερμανία -μόνο τις τελευταίες επτά εβδομάδες- υποδέχθηκε μισό εκατομμύριο αιτούντες άσυλο και ένας σημαντικός αριθμός προσφύγων θα εξακολουθήσει να κατευθύνεται προς τη Γερμανία.

Οι Γερμανοί θα παραμείνουν ανοιχτοί στο καλωσόρισμα αυτών των ανθρώπων, ειδικά εάν δουν ότι υπάρχει ένα δίκαιο σύστημα για την αναδιανομή τους σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση και επιπροσθέτως ότι οι πόροι παρέχονται στις χώρες υποδοχής (πρώτης γραμμής) για να αντιμετωπίσουν την κρίση στην πηγή της.

Μια βιώσιμη πολιτική απέναντι σ’ αυτή τη μαζική εισροή είναι αυτή που θα περιλαμβάνει δύο συστατικά: αυτό της αλληλεγγύης, όπου όλα τα κράτη-μέλη θα υποδέχονται τους αιτούντες άσυλο, και εκείνο της οικονομικής και υλικής βοήθειας στις χώρες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Η οικονομική βοήθεια στην Τουρκία και η ελαστικότητα στην Ελλάδα εντάσσονται στο δεύτερο συστατικό της μικτής αυτής πολιτικής. Δεν έχουν καμία σχέση με την απόρριψη των ευθυνών

• Σε ό,τι αφορά την ελληνική κρίση τα τελευταία χρόνια, μήπως η τρόικα χρειάζεται έναν ισχυρότερο δημοκρατικό έλεγχο; Πώς θα μπορούσε το Ευρω- παϊκό Κοινοβούλιο να συμμετάσχει σ’ αυτόν τον έλεγχο;

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ζητήσει μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία της τρόικας επί δύο και πλέον χρόνια. Η τρόικα οργανώθηκε βιαστικά και σε μια περίοδο έκτακτης ανάγκης και, όπως καταλαβαίνετε, δεν δημιουργήθηκε τέλεια.

Κανείς δεν το αμφισβητεί αυτό. Μέρος της λύσης θα ήταν να βελτιώσει τη δημοκρατική της λογοδοσία έναντι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό είναι ένα θέμα που το συζητάμε αυτό ακριβώς το διάστημα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

• Το πρώτο πακέτο σκληρών οικονομικών μέτρων υπερψηφίστηκε πρόσφατα από την ελληνική Βουλή. Είστε αισιόδοξος ότι το σύνολο του πακέτου μέτρων και μεταρρυθμίσεων θα περάσει, με δεδομένα τα πολύ στενά χρονικά περιθώρια;

Οι προσεχείς εβδομάδες θα είναι μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδος για την ελληνική πολιτική τάξη, η οποία θα αναλάβει το μέλλον της Ελλάδας και θα αναγνωρίσει τι πρέπει να γίνει για το καλό της χώρας και του λαού της μακροπρόθεσμα. Εάν το κάνει αυτό, τότε είμαι αισιόδοξος ότι το πακέτο μεταρρυθμίσεων θα υιοθετηθεί. Την ίδια ώρα, η διαδικασία εκτέλεσης αυτών των μεταρρυθμίσεων πρέπει οπωσδήποτε να μην παραμεληθεί.

Η υιοθέτηση απλώς των μέτρων χωρίς επαρκή εφαρμογή δεν θα βοηθήσει στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης, η οποία είναι τόσο αναγκαία για την ελληνική οικονομία. Απαξ η ελληνική κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο αναγνωρίσουν αυτή την ανάγκη για ανανέωση της εμπιστοσύνης, τότε ο δρόμος για τις μεταρρυθμίσεις θα είναι διαχειρίσιμος.

• Είστε πατέρας δύο παιδιών και επιπροσθέτως -εξαιτίας των καθηκόντων σας ως πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου- συζητάτε συχνά με νέους Ευρωπαίους. Η ανεργία των νέων είναι μια τεράστια πρόκληση για την Ε.Ε. Ποια είναι τα επόμενα βήματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να αντιμετωπίσει πιο δραστικά αυτό το πρόβλημα;

Τα ποσοστά ανεργίας των νέων στην Ευρώπη είναι μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της οικονομικής κρίσης και φαίνεται ότι θα είναι μία από τις πλέον μακράς διάρκειας αρνητικές συνέπειες.

Παράξαμε την καλύτερη από πλευράς προσόντων και εκπαίδευσης γενιά που είχε ποτέ η Ευρώπη και τώρα κινδυνεύουμε να απολέσουμε περίπου το ένα τρίτο αυτής. Ανθρωποι που έχουν δικαιολογημένα υψηλές προσδοκίες, ικανοί και πρόθυμοι να βελτιώσουν το βιοτικό τους επίπεδο, καθίστανται άνθρωποι χωρίς ελπίδα.

Η ανεργία των νέων πρέπει να αντιμετωπιστεί ευθέως και ως μέρος ενός μεγαλύτερου σκοπού, με στόχο να ξαναβάλουμε σε τροχιά τις οικονομίες μας. Η απασχόληση γενικότερα αποτελεί εθνική αρμοδιότητα σε πολύ μεγάλο εύρος.

Παρά ταύτα θα παρότρυνα τα κράτη-μέλη να αντιμετωπίσουν με σοβαρότητα την αναντιστοιχία μεταξύ των δεξιοτήτων που αποκτούν οι νέοι που αποφοιτούν ή τελειώνουν το σχολείο και των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας.

Επιπροσθέτως πρέπει να μεταρρυθμίσουν τις δικές τους αγορές εργασίας έτσι ώστε η εργατική δύναμη της νεολαίας να μην έχει λιγότερα προνόμια συγκρινόμενη με την προηγούμενη γενιά.

Παρά το γεγονός ότι η απασχόληση είναι εθνική αρμοδιότητα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει παραμείνει ενεργό στο μέτωπο αυτό, ειδικά μέσω αποφάσεων που αφορούν τον προϋπολογισμό, αλλά και μέσω των συστάσεων που μπορεί να απευθύνει στα κράτη-μέλη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έθεσε για ένα διάστημα ως προτεραιότητα την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων.

Για παράδειγμα, από το 2014, και με ιδιαίτερη επιμονή του Ε.Κ., τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Πρωτοβουλία Απασχόλησης των Νέων ήταν εμπροσθοβαρή έτσι ώστε τα περισσότερα απ’ αυτά να είναι διαθέσιμα νωρίτερα.

Πιστεύουμε δε, ότι κι άλλα κονδύλια πρέπει να αφιερωθούν για την πρωτοβουλία αυτή. Γι’ αυτό και το Ε.Κ. ενέκρινε την τροποποίηση του πακέτου του 2016 και την ενίσχυσή της Πρωτοβουλίας Απασχόλησης των Νέων με 500 εκατομμύρια ευρώ. Το Ε.Κ. παράλληλα ασκεί πιέσεις στα κράτη-μέλη να χρησιμοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα κονδύλια αυτής της πρωτοβουλίας.

Το Κοινοβούλιο επίσης καλεί με τον πλέον ηχηρό τρόπο να δοθεί μια ισχυρότερη κοινωνική διάσταση στις συστάσεις προς τα κράτη-μέλη, ρίχνοντας ιδιαίτερο βάρος στο να ενσωματωθούν οι συστάσεις για μείωση της φτώχειας και αύξηση της απασχόλησης εντός του συστήματος συντονισμού των χωρών της Ε.Ε.

Μάλιστα, λίαν προσφάτως το Ε.Κ. υιοθέτησε μια σειρά συστάσεων για το πώς η νεανική επιχειρηματικότητα μπορεί να ενισχυθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτή είναι η εκδοχή του 21ου αιώνα, δηλαδή το πώς θα παράσχει ποιοτική εργασία, κάτι το οποίο οι ευρωπαϊκές χώρες μαθαίνουν με εξαιρετικά βραδείς ρυθμούς.