Ακριβώς όπως είναι ο βασιλιάς στο  παραμύθι του Χανς Κριστιαν Άντερσεν είναι και το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη. Τέσσερα χρόνια κυκλοφορούσαν με τα καινούργια ρούχα του επιτελικού κράτους, οι ράφτες κορδώνονταν, τα ΜΜΕ τους αποθέωναν, οι πολίτες δυσπιστούσαν αλλά οι υπήκοοι έχασκαν.

Ads

Οι προειδοποιήσεις ήσαν συνεχείς, οι αβελτηρίες πασιφανείς όμως με την επικοινωνία με την οποία είχαν  αντικαταστήσει την ουσία  πίστευαν  ότι θα έσπρωχναν τα πράγματα και τον χρόνο για μετά τις εκλογές. Τώρα πια όλοι ξέρουν ότι ο βασιλιάς της κυβέρνησης Μητσοτάκη -το αόρατο αλλά εδραιωμένο δια της προπαγάνδας στο φαντασιακό μιας μερίδας του λαού επιτελικό κράτος – ήταν και είναι γυμνός. Γιαυτό και από την αποφράδα ημέρα ο όρος δεν έχει ακουστεί .

Το μόνο που τους απομένει είναι να πείσουν δύσπιστους, απογοητευμένους και οργισμένους πολίτες ότι και οι άλλοι ήταν γυμνοί και ότι αυτοί δεν πρόλαβαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια να ντυθούν.

Για να χτυπήσουν  τον ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, να διαχυθεί  – και έτσι να χαθεί- η συγκεκριμένη ευθύνη τους  απαξιώνουν συλλήβδην  όλα τα χρόνια της μεταπολίτευσης, τροφοδοτούν το απολίτικο κλίμα, ενισχύουν συνειδητά  τάσεις αποχής. Και σε αυτή τους την προσπάθεια έχουν και αριστερούς ψάλτες που ελπίζουν ότι κάτι θα τσιμπολογήσουν αν βάλουν και  τον ΣΥΡΙΖΑ στο κάδρο των ευθυνών. Επιβεβαιώνουν για μια ακόμα φορά τον Χαρίλαο Φλωράκη που έλεγε ότι Αριστερά της Αριστεράς είναι η δεξιά.  Μόνο που δεν φαντάζονταν ο καπετάν Γιώτης ότι αυτό ταίριαζε γάντι για τους επιγόνους του.

Ads

Η έγνοια της κυβέρνησης είναι το μεγάλο ακηδεμόνευτο νεανικό κίνημα που ξεσπάει σαν οργισμένο κύμα να στραφεί πολιτικά προς χίλιες δυο κατευθύνσεις και να μην γίνει αρωγός της μόνης  εναλλακτικής πρότασης που εκ των πραγμάτων είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για προοδευτική διακυβέρνηση  Γιαυτό οι δικές μας αντιδράσεις  πρέπει να είναι σοβαρές , αυστηρές, σεμνές και ταπεινές, τεκμηριωμένες και με ενσυναίσθηση.

Προσπαθούν να χαθεί ο πολίτης μέσα σε ένα κυκεώνα λεπτομερειών όπου οι ευθύνες Μητσοτάκη και Καραμανλή θα ισοφαρίζονται από τις ευθύνες του Πασοκου γιατρού που έδωσε αναρρωτική στον προϊστάμενο. Επίσης σε μια γενική σύγχυση ως προς τις ιδιωτικοποιήσεις όπου η δεξιά από το δυστύχημα συμπεραίνει ότι όλα πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν ενώ ΚΚΕ και Αριστεριστές ότι όλα πρέπει να κρατικοποιηθούν. Και βέβαια ο μύθος ότι με την σύμβαση 717 του 2014  όλα από άποψη ασφαλείας  είχαν τακτοποιηθεί και ο ΣΥΡΙΖΑ αναιτίως  καθυστέρησε. Συμψηφισμός: άργησε ο ΣΥΡΙΖΑ , άργησαν και αυτοί ,όλοι αργούν, όλοι ίδιοι είναι.

Για να μην χαθούμε και εμείς σε δευτερεύουσες πλευρές που εξυπηρετούν τον χαοτικό τρόπο με τον οποίο αμύνεται η κυβέρνηση ας έχουμε κάποιες σταθερές χειρολαβές μη επιδεχόμενες αμφισβητήσεων.

Σε όλη την Ευρώπη πλην Μεγάλης Βρετανίας- όπου  ο Μειτζορ στο πνεύμα της Θάτσερ ολοκλήρωσε την ιδιωτικοποίηση  με τραγικά αποτελέσματα – οι υποδομές ανήκουν στο κράτος και η μεταφορά σε εταιρείες ιδιωτικών η κρατικών συμφερόντων. Το κράτος έχει την ευθύνη για την ασφάλεια και ελέγχει αν ο ιδιώτης εφαρμόζει την σύμβαση. Εδώ ο ΟΣΕ συνειδητά  υποστελεχώθηκε, υποβαθμίστηκε   και απαξιώθηκε ώστε να ιδιωτικοποιηθεί . Το 2022  η HELLENIC Train / Τραινοσε απαλλάχθηκε της υποχρέωσης της να κάνει επενδύσεις 600 εκ ευρώ και το Δημόσιο/ ΟΣΕ της υποχρέωσης του να ολοκληρώσει το σύστημα ασφαλείας!

Ολοκληρωμένα συστήματα ασφαλείας με τηλεδιοίκηση δεν μπορεί να λειτουργήσουν αν δεν ολοκληρωθεί το έργο υποδομής, διπλή γραμμή, τούνελ , γέφυρες κλπ. Η διπλή γραμμή ολοκληρώθηκε το 2018. Χωρίς αυτήν δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση.

Η σύμβαση 717 που υπέγραψε η κυβέρνηση Σαμαρά και συγκεκριμένα ο Χρυσοχοιδης είχε  χίλια προβλήματα που τα εντόπισε το Ελεγκτικό Συνέδριο . Επι λέξει στην απόφαση   του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον Απρίλιο του  2018:

Κατά την εκτέλεση των εργασιών ανάταξης του ηλεκτρονικού εξοπλισμού … παρουσιάστηκαν δύο θεμελιώδη προβλήματα ως προς την ανάταξη και θέση σε λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης:

α. Αδυναμία διασύνδεσης καινούριου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με υφιστάμενο,

β. Μη – Συμβατότητα μεταξύ αναλογικών και ψηφιακών πρωτοκόλλων μετάδοσης δεδομένων.

Πρακτικά σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει ότι η σύμβαση Σαμαρά- Χρυσοχοΐδη ήταν προβληματική και ανεφάρμοστη. Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκλείδωσε την Σύμβαση και παρέδωσε έργο σε λειτουργία το οποίο έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2020. Μετά άρχισαν οι παρατάσεις από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Από την πρώτη στιγμή το επιτελικό κράτος προσπαθεί να συσκοτίσει τα πράγματα ώστε να αποποιηθεί τις δικές του ευθύνες. Μιλάει συνεχώς για την τηλεδιοίκηση λες και χωρίς αυτήν ήταν μοιραίο να συγκρουστούν τα τραίνα. Κατ αναλογία μας λέει ότι αν δεν λειτουργεί ο αυτόματος πιλότος στα αεροπλάνα δεν υπάρχει ασφαλής πτήση. Ή εφόσον υπάρχει αυτόματος πιλότος δεν χρειάζεται πύργος ελέγχου.

Με αυτή την αντίληψη κατάργησαν τον Σταθμό ελέγχου στην Λάρισα μετά την  πυρκαγιά του 2019 όταν δεν θεώρησαν αναγκαίο να αποκαταστήσουν τις ζημιές για  την επαναλειτουργία του.. Και το πιο σημαντικό, κατήργησαν και απαξίωσαν τον δευτεροβάθμιο σταθμό ελέγχου που λειτουργούσε στην οδό Καρόλου στην Αθήνα και έλεγχε πανελλαδικά την πορεία των συρμών.  Αν αυτές οι δυο ασφαλιστικές δικλείδες  λειτουργούσαν δεν υπήρχε περίπτωση να συγκρουστούν τα τρένα. Αυτή η ευθύνη όσες ακροβασίες και αν κάνουν, όσες κωμικές βουτιές στο παρελθόν και αν κάνει ο κ. Ντογιάκος, θα τους ακολουθεί.

Αλλά ο δύσπιστος καλοπροαίρετος μπορεί να επιμείνει. «Μα καλά, καμία ευθύνη δεν έχετε εσείς; Έστω λίγη; Δεν κυβερνήσατε;». Ομολογώ ότι παρότι είμαι πεισμένος ότι σε αυτή την περίπτωση – σε αντίθεση με άλλες- πράγματι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει ευθύνη, δεν έχω δυνάμεις  να δίνω αυτή την μάχη. Προτιμώ να δίνω την εξής απάντηση : «Καταλογίστε  μας την ευθύνη που νομίζετε ότι μας αναλογεί. Αλλά αποδείξτε μας συγκεκριμένα το είδος και το μέγεθος της ευθύνης.

Όχι ισοπεδωτικές γενικολογίες, του τύπου αφού κυβερνήσατε φταίτε. Στα 50 χρόνια της μεταπολίτευσης η Αριστερά κυβέρνησε τέσσερα,  σε συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας, με υποχρεώσεις από τα μνημόνια  και με μια χώρα πρακτικά χρεωκοπημένη . Προτεραιότητα ήταν να σωθεί η χώρα και εκείνοι οι άνθρωποι που κυριολεκτικά πεινούσαν. Όλα τα άλλα πήραν μετά τον δρόμο τους, μαζί και ο σιδηρόδρομος. Αν νομίζετε ότι έπρεπε και κυρίως μπορούσαμε να πάμε πιο γρήγορα να το συζητήσουμε . Πρέπει όμως να μας το αποδείξετε επιστρέφοντας νοερά σε εκείνες τις συνθήκες. Αυτό που δεν μπορούμε πολιτικά και ηθικά να αποδεχθούμε και δεν θα το κάνουμε είναι να αναλάβουμε μέρος της ευθύνης του επιτελικού φιάσκου της κυβέρνησης Μητσοτάκη».

* Ο Νίκος Μπίστης είναι μέλος  της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία και Συντονιστής Πολιτικού Σχεδιασμού του κόμματος.