Η έρευνα της εισαγγελίας του Μονάχου προκειμένου να διαπιστωθεί εάν Γερμανοί μεσολαβητές προχώρησαν στη δωροδοκία Ελλήνων πολιτικών για να διασφαλίσουν την προμήθεια από την Ελλάδα γερμανικών υποβρυχίων, σε μια συμφωνία που υπεγράφη το 2000 ανάμεσα στο Βερολίνο και την Αθήνα, αποτελεί το κεντρικό θέμα δημοσιεύματος της εφημερίδας La Pais

Ads

H έρευνα ξεκίνησε την περίοδο που η Γερμανίδα καγκελάριος Μέρκελ διαπραγματευόταν το σχέδιο βοήθειας προς την Ελλάδα, αναφέρει η εφημερίδα. Παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στην χώρα, ωστόσο, Γερμανία -αλλά και Γαλλία- θέλουν να συνεχίσουν να πωλούν όπλα στην Ελλάδα.

Το μεγάλο πρόβλημα, όμως, δεν είναι ότι μια υπερχρεωμένη χώρα συνεχίζει να υπογράφει τεράστια συμβόλαια με τις χώρες που την στηρίζουν οικονομικά, αλλά το γεγονός ότι συμβόλαια τέτοιου μεγέθους αφήνουν πολλά περιθώρια για διαφθορά. Και αυτό έχει συμβεί και στην περίπτωση των υποβρυχίων, σύμφωνα με την Εισαγγελία του Μονάχου.

«Η αγορά των εξοπλισμών είναι από μόνη της μια πηγή διαφθοράς με διακίνηση τεράστιων χρηματικών ποσών και την ανάγκη να παραμείνουν τα πάντα μυστικά» δηλώνει ο ειδικός σε θέματα άμυνας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων Νικ Ουίτνι.

Ads

Η Εισαγγελία του Μονάχου ξεκίνησε τον Μάιο έρευνα για να διαπιστώσει εάν μια από τις εταιρείες που συμμετείχαν στην κατασκευή των υποβρυχίων, η Ferrostaal AG, ενέκρινε την πληρωμή εκατομμυρίων ευρώ στις ελληνικές αρχές για να πετύχει την συμφωνία. Μέχρι στιγμής δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες εναντίον των υπευθύνων της εταιρείας, αλλά πολλά στελέχη της Ferrostaal έχουν παραιτηθεί και εάν η εταιρεία κριθεί ένοχη μπορεί να πληρώσει πρόστιμα ύψους 120 εκ. ευρώ.

«Το πρόβλημα με τα υποβρύχια αφορά ένα παλαιό συμβόλαιο. Υπεγράφη το 2000 που η Ελλάδα δεν είχε οικονομικά προβλήματα και όπως σε όλα τα συμβόλαια είναι πολύ δύσκολο να βγεις από αυτά και οι ιδιωτικές εταιρείες θέλουν όλα τα χρήματα τους» αναφέρει ο Christian Moelling του Γερμανικού think tank Ίδρυμα για την Επιστήμη και την Πολιτική.

Το ζήτημα αυτό δεν ανήκει στο παρελθόν, υπογραμμίζει η εφημερίδα. Η Ελλάδα συνεχίζει να αγοράζει γερμανικά υποβρύχια. Στις 18 Μαρτίου, τα ελληνικά υπουργεία Άμυνας και Οικονομικών συμφώνησαν με την TKMS και την Abu Dabi Mar για την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και στην συμφωνία προβλέπεται ότι η Ελλάδα όχι μόνο θα προμηθευτεί όλα τα παλιά υποβρύχια, αλλά θα αγοράσει και 2 καινούργια ύψους 1 δισ. ευρώ.