Η χώρα μας γνωρίζει πολλά  «success stories» σύμφωνα με το Κυβερνητικό επιτελείο. Ένα από αυτά είναι ότι παραμένει σταθερά μεταξύ των τριών ακριβότερων χωρών της Ευρώπης στα καύσιμα μετά την Ολλανδία και τη Δανία. Μόνο που οι μισθοί και οι συντάξεις στις δύο αυτές χώρες είναι διπλάσιοι από τους ελληνικούς.

Ads

Οι δαπάνες για τα καύσιμα στην Ελλάδα αποτελούν το 13% της ετήσιας δαπάνης των νοικοκυριών και την 3η υψηλότερη κατηγορία δαπανών του του οικογενειακού προϋπολογισμού, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

Και όποιος απορεί γιατί προ κρίσης με ακριβότερη τη διεθνή τιμή του πετρελαίου πληρώναμε πολύ φθηνότερα τα καύσιμα:

Μάιος 2008 (μέσος όρος):

Τιμή βαρελιού 132,73 $

Τιμή αγοράς:

-Αμόλυβδη: 1,20€

-Πετρέλαιο θέρμανσης 0,52-0,54 €

Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ήταν ο μισός σε σχέση με σήμερα, ενώ ο ΦΠΑ ήταν στο 18%.

Ads

Δεκέμβριος 2023 (μέσος όρος)

Τιμή βαρελιού 75,50$

Τιμή αγοράς:

-Αμόλυβδη: 1,77€

-Πετρέλαιο θέρμανσης: 1,40€

Η απάντηση δεν είναι άλλη: φόροι και υπερκέρδη.

Σύγκριση με ΕΕ

Με βάση το ευρωπαϊκό δελτίο EUR Bulletin oil για τον περασμένο Δεκέμβριο οι πιο φθηνές  μέσες τιμές πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης καταγράφονται στις χώρες:

Μάλτα € 1,340 και Κύπρος €1,406.9

και οι πιο ακριβές:

  • Ολλανδία € 1,935,
  • Δανία € 1,885.63,
  • Ελλάδα € 1,856,
  • Φιλανδία € 1,814,
  • Γαλλία € 1,812.99,
  • Γερμανία € 1,803,
  • Ιταλία € 1,797.06,
  • Πορτογαλία € 1,667.

Οι πιο φθηνές τιμές του πετρελαίου θέρμανσης για την ίδια περίοδο καταγράφονται στις χώρες:

  • Λιθουανία € 0, 918.1,
  • Βέλγιο €0,929,
  • Λουξεμβούργο €0,999,
  • Κροατία € 1,015,
  • Εσθονία € 1,017,
  • Γερμανία € 1,138.2,
  • Σουηδία € 1,319.49.

και οι πιο ακριβές:

  • Δανία € 1,837.21,
  • Ιταλία € 1,546.25,
  • Ελλάδα € 1,402

Τα Δημόσια ταμεία γεμίζουν…

Μία ακόμα μεγάλη ”επιτυχία” είναι  η εκτόξευση των φορολογικών εσόδων στα 56,04 δις. το 11/μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 και εκτόξευση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού  την ίδια περίοδο  στα 65,43 δις. ευρώ.Τα 7 δισεκατομμύρια προέρχονται από τον ΦΠΑ και τον ΕΔΚ.

Οι φόροι και τα τέλη που επιβάλλονται στην τιμή του καυσίμου αγγίζουν το  58,77% επί της τιμής που πληρώνουν οι καταναλωτές στο πρατήριο. Η Ελλάδα, μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία, έχει τον πιο υψηλό συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ -0,70 ευρώ ανά λίτρο ) ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ενώ οι πετρελαϊκές κολυμπάνε στα κέρδη:

Υπενθυμίζεται ότι τα προ φόρων κέρδη και των δύο εταιρειών για το 2022 σχεδόν άγγιξαν το ιλιγγιώδες ποσό των 3 δισ. (2.978,5 εκατ.: 1.421 εκατ. από τα ΕΛ.ΠΕ. και 1.557,5 από τη Motor Oil).

Στα 629,89 εκατ. ευρώ είναι  η επιστροφή από τα υπερκέρδη του 2022, μειωμένα  κατά 32,246 εκατ. ευρώ από ότι τα υπολόγιζαν και οι ίδιες οι εταιρείες.

Η υποτυπώδης φορολόγηση υπερκερδών των διυλιστηρίων γίνεται με τον χαμηλότερο προτεινόμενο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συντελεστή και θα καταγραφεί όχι ως φόρος, αλλά ως δαπάνη.!!!

Εφαρμόστηκε  ποσοστό 33% στη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων -δηλαδή στο χαμηλότερο συντελεστή που υπέδειξε η Ε.Ε., αντί για 90% (όπως με τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών  -παρόλο που το τελικό ποσό κατακρεουργήθηκε γενναία) . Η έκτακτη εισφορά δεν έχει ψηφιστεί  για το 2023 ενώ  βάσει του Κανονισμού μπορεί να εφαρμόσει συνεισφορά αλληλεγγύης και για το 2023.(δυνατότητα που παρείχε η Ε.Ε. στο πλαίσιο του Κανονισμού (Ε.Ε.) 2022/1854 του Συμβουλίου της 6ης Οκτωβρίου 2022, με την τελική απόφαση στις εθνικές κυβερνήσεις).

Η κοινωνική πλειοψηφία υποφέρει από την ακατάπαυστη ακρίβεια και τον πληθωρισμό απληστίας και την ίδια περίοδο εκτοξεύονται τα κέρδη συγκεκριμένων εταιρειών.Η οριζόντια φορολογική λεηλασία για τους πολλούς, ιδίως με ΦΠΑ και ΕΦΚ σταθερούς σε περιόδους πρωτοφανούς πληθωρισμού και η εξασφάλιση εύκολου μεγάλου κέρδους, με φοροαπαλλαγές για λίγους και ισχυρούς, είναι πολιτική επιλογή και στρατηγική.

Τι θα μπορούσε να γίνει για να ανακουφιστούν οι πολίτες:

Μείωση ΕΦΚ καυσίμων στον κατώτερο συντελεστή Ε.Ε. (πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης,βενζίνη, φυσικό αέριο): 1,5 δις./ έτος

Μη καταβολή ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο : 160 εκατ./έτος.

Εφαρμογή συντελεστή στο 90%  για την φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων.Αν είχε εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος συντελεστής για το 2022 το Δημόσιο θα είχε εισπράξει έσοδο ύψους 2,362 δις ευρώ.

Διότι με (Κυβερνητικές) διαπιστώσεις και συμπεράσματα δεν αλλάζει η καθημερινότητα.Υπάρχουν οι κοστολογημένες προτάσεις και οι λύσεις.

*Πολιτική και Οικονομική Αναλύτρια με εξειδίκευση στην Οικονομική Διακυβέρνηση και στις Δημόσιες Πολιτικές.