Το νησί της «Τέχνης και της Φιλοσοφίας», με το όνομα Αιγιλεία, είναι ένα από τα σχέδια μας που συμβάλλει αρχικά στην αλλαγή της εικόνα της  χώρας. Το σχέδιο αυτό οδηγεί με τη σειρά του, στην καλλιέργεια θετικών προσδοκιών για το μέλλον της οικονομίας μας, εξέλιξη που επιδιώκει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών. 

Ads

Εύκολα διαπιστώνεται,  ότι  όλα έχουν σχεδιαστεί έγκαιρα για το Νησί. Η πρώτη μελέτη με όλες τις λεπτομέρειες που χρειάζονται είναι έτοιμη εδώ και αρκετό χρόνο, από μια επιστημονική ομάδα ατόμων. (Για περισσότερες πληροφορίες dimiourgikoipolites.gr και FB: artandphilosophyisland, και: ΑRT and philosophy island). Αυτή, διακρίνεται από ένα τρόπο σκέψης, αρκετά διαφορετικό σε σχέση με εκείνον τον παλιό, ο οποίος έμαθε να κινείται σε παραδοσιακές αναπτυξιακές συνταγές, με φτωχά αποτελέσματα. 

Διαβάστε επίσης: 

Όλες οι προτάσεις που ακούστηκαν στη Βουλή αναφορικά με την πολιτική εξωστρέφειας της χώρας και που θα ακολουθήσουν, κινούνται βάσει σχεδίων που τα έχουμε ήδη επεξεργαστεί πολύ παλαιότερα (βλ. εδώ).

Η χώρα χρειάζεται 100 δις επενδύσεις για να απογειωθεί. Τα 20 δις θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ. Τα υπόλοιπα από εγχώριους και ξένους επενδυτές. Μόνο με επενδυτικά σχέδια ενός μέσου και μεγάλου μεγέθους, που ΔΕΝ κατευθύνονται σε δρόμους και γεφύρια αλλά  στρέφονται προς την παραγωγή ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΩΝ αγαθών και υπηρεσιών παράγεται πλούτος, κτίζεται κοινωνική πολιτική και σώζεται η χώρα. Και το ΝΗΣΙ εντάσσεται στη συγκεκριμένη στρατηγική.

Στην Αιγιλεία λοιπόν, δημιουργείται μια υποδομή, που θα εξυπηρετεί διεθνή επιστημονικά συνέδρια, όπως και το θερινό Νταβός της συνάντησης πολιτικών προσωπικοτήτων. Εκεί κάθε κράτος – μέλος του ΟΗΕ, όποιο επιθυμεί, θα κτίσει με δικά του χρήματα τη δική του εστία (μικρά οικήματα που θα εξυπηρετούν τους επισκέπτες), συμβάλλοντας επίσης και στη διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων. Οι λάτρεις του μετρίου και των μικρών μεγεθών της οικονομίας, (οικονομολόγοι, δημοσιογράφοι κ.ά.) αδυνατούν να συλλάβουν ένα επενδυτικό σχέδιο – το οποίο κινείται σε άλλη λογική – και αφορά μια επένδυση ενός μέσου μεγέθους της τάξης των 1,6 δις ευρώ. Το συγκεκριμένο σχέδιο χαρακτηρίστηκε από κάποιους ως Φαραωνικό έργο!

Γι’ αυτούς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»,  μικρού έως μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα, ήταν πρωτόγνωρο, εντυπωσιακό και μοναδικό μεγάλο έργο. Παρόμοια άποψη είχαν και για τους αυτοκινητόδρομούς μας. Τέτοιοι όμως και πολύ μεγαλύτεροι, κτίσθηκαν στην Ευρώπη πριν 20 περίπου χρόνια, χωρίς τυμπανοκρουσίες, εξυπηρετώντας απλά αυτονόητες ανάγκες! Η εμμονή στο μέτριο και στις παραδοσιακές αντιλήψεις περί ανάπτυξης δεν είναι λοιπόν τίποτα άλλο παρά μια έκφραση της ιδιότυπης αντίληψης, που διακρίνει ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης, τον οποίο… γευτήκαμε αρκετά έως εδώ!

Κάποιοι θεωρούν ότι μια τέτοια επένδυση αποτελεί πολυτέλεια, είναι περιττή ενώ θα έπρεπε να στρέψουμε την προσοχή μας αποκλειστικά στην προσέλκυση των γνωστών μορφών ξένων επενδύσεων. Τέλος, άλλοι υποστήριξαν ότι έπρεπε να οργανώσουμε το θερινό μας Νταβός σε ένα γνωστό και κατοικημένο νησί. Εδώ οι απαντήσεις είναι απλές. 

Πρώτον, δεν υπάρχει περιττή ή «πολυτελής» επένδυση. Το ζητούμενο είναι η εισροή επενδυτικών κεφαλαίων, που θα οδηγήσουν στην αύξηση παραγόμενων και εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών. 

Δεύτερον, μια τέτοια προσπάθεια δεν αναιρεί κάθε άλλη, παραδοσιακού τύπου. Πράγματι, κατά τη διάρκεια των συνομιλιών αναφορικά με την προσέλκυση ξένων γαλλικών επενδύσεων, δαπανήθηκαν, στο πλαίσιο της ωριαίας συζήτησης που είχαμε, τρία λεπτά για το σχέδιο Αιγιλεία. Μόνο κέρδος μπορούμε να αποκομίσουμε από μια τέτοια καινοτόμα προσπάθεια, η οποία σημειώνεται ότι δε θα στοιχίσει το παραμικρό στο ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς μας.

Τρίτον, η προστιθέμενη αξία που θα προσφέρει η Αιγιλεία σε όρους εικόνας και χρήματος είναι υπερπολλαπλάσια αυτής, που θα έδινε μια παραδοσιακού τύπου τέτοια επένδυση, σε ένα κατοικημένο νησί. Σε κατοικημένο νησί, το μόνο που έπρεπε να γίνει, αφορά επενδύσεις, με χρήματα του Δημοσίου όμως, σε κάποιες υποδομές (αμφιθέατρα κλπ) που θα εξυπηρετούσαν απλά κάποια συνέδρια.

* Ο Δημήτρης Μάρδας είναι υφυπουργός Εξωτερικών