Ο εφοπλιστικός κόσμος της Ελλάδας έχει βγάλει την περιουσία του στο εξωτερικό αναφέρει ρεπορτάζ της εφημερίδας Volkskrant με τίτλο: «Οι Έλληνες εφοπλιστές αποκρύπτουν την περιουσία τους ακόμη περισσότερο». Στην ίδια εφημερίδα, άρθρο γνώμης επισημαίνει ότι η φοροδιαφυγή δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.

Ads

Ο Έλληνας εφοπλιστής Νικόλας Ευθυμίου, συζητώντας με μερικούς συναδέρφους του στη μεγάλη ετήσια έκθεση ναυτιλίας, που γίνεται λίγο έξω από την Αθήνα, αρνείται να πει στο δημοσιογράφο πόσα πλοία έχει στην κατοχή του.

Η αντίδραση του Ευθυμίου είναι η ίδια με εκείνη των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι οικογενειακές και δεν είναι στο χρηματιστήριο. Πολλοί έχουν τοποθετήσει την περιουσία τους σε ελβετικές τράπεζες και σε ακίνητα στο Λονδίνο και στο Μονακό. «Γνωρίζουμε μεταξύ μας τι έχουμε – λέει ο Ευθυμίου – αλλά δεν το διαδίδουμε. Προτιμούμε να το ξέρουμε μόνο εντός της οικογένειας«.

Η ναυτιλία είναι μία επιτυχημένη ιστορία στην ταραγμένη ελληνική οικονομία. Οι Έλληνες κατέχουν σε ικανότητα φορτίου το 16% της διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας. Κατέχουν το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και παρέχουν στη χώρα τους εργασία σε 200.000 άτομα. Επειδή έχουν διεθνείς δραστηριότητες, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα από την κρίση που πλήττει την πατρίδα τους. Βέβαια έχουν προβλημα λογω της παγκόσμιας κατάστασης της ναυτιλίας, όπως η μειωμένη ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα των πλοίων και η απροθυμία των τραπεζών να δανείσουν χρήματα.

Ads

Οι εφοπλιστές το 2011 είχαν ένα συνολικό κέρδος 14 δις ευρώ.

«Οι Έλληνες εφοπλιστές κατά κανόνα χρηματοδοτούνται συντηρητικά», λέει ένας Ολλανδός, ειδικός σε αυτά τα θέματα. «Γι’ αυτό έχουν πολλά ρευστά διαθέσιμα, παρά την οικονομική κρίση. Οι Έλληνες αυτή τη στιγμή είναι οι σημαντικότεροι αγοραστές σε μεταχειρισμένα πλοία. Ενεργούν πολύ έξυπνα πάνω σε αυτό».

Πάντως, η οικονομική κατάσταση της Ελλάδας μπορεί να έχει επιπτώσεις στην ελληνική ναυτιλία, διότι οι εφοπλιστές πληρώνουν, όπως και σε άλλες χώρες, ελάχιστη φορολογία. Οι περισσότεροι έχουν τα πλοία τους κάτω από σημαίες του Παναμά, της Λιβερίας, των Μπαχάμας και έτσι στη χώρα τους απαλάσσονται από φόρους.

Τώρα όμως που η ελληνική κυβέρνηση έχει ανάγκη από χρήματα και πολλοί Έλληνες υποφέρουν από τις αυξήσεις των φόρων και τις περικοπές, είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν αυτές οι φορολογικές απαλλαγές. Ο μεταβατικός πρωθυπουργός Πικραμμένος κάλεσε τους πλοιοκτήτες στα εγκαίνια της έκθεσης «να στηρίξουν την χώρα τους, αυτή τη δύσκολη περίοδο».

Ο ΣΥΡΙΖΑ, που έχει μεγάλες πιθανότητες να βγει πρώτο κόμμα, έχει δηλώσει ότι θα θέσει τέλος σε αυτές τις φοροαπαλλαγές. Οι εφοπλιστές δεν είναι καθησυχασμένοι από την κατάσταση. Μερικοί αποκρύπτουν την περιουσία τους στο εξωτερικό και μερικοί απειλούν ότι θα εγκαταλείψουν την Ελλάδα, εάν πρέπει να πληρώσουν νέους φόρους.

«Εάν ο ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποιήσει αυτά τα μέτρα, θα φύγουμε από εδώ», λέει ο Ευθυμίου. Πολλοί άλλοι επισκέπτες της έκθεσης είναι σκεπτικοί. «Νομίζω ότι ένα τέτοιο σχέδιο μπορεί να είναι επιτυχημένο, μόνο αν εφαρμοστεί σε όλο τον κόσμο», λέει ένας ολλανδός μάνατζερ. «Τότε στους εφοπλιστές θα πρέπει να επιβάλλονται οι ίδιοι φόροι σε όλες τις χώρες».

Ο Ολλανδός ελπίζει να βρει πελάτες για την επιχείρησή του, η οποία παράγει εξαρτήματα για μεγάλες μηχανές. «Εάν οι εφοπλιστές υποχρεωθούν να πληρώσουν φόρους, οι Έλληνες εφοπλιστές θα καταφύγουν τότε στην Κύπρο ή στην Σαγκάι. Έτσι γίνεται με αυτές τις επιχειρήσεις. Οι Έλληνες θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί», σημειώνει ο Ολλανδός μάνατζερ.

Η φοροδιαφυγή δεν είναι φαινόμενο μόνο της Νότιας Ευρώπης

Στην ίδια εφημερίδα δημοσιεύεται άρθρο γνώμης του δημοσιογράφου Peter de Waard, με τίτλο: «Είναι η φοροδιαφυγή ένα ελληνικό πρόβλημα;», όπου αναφέρονται τα εξής:

Οι φοροφυγάδες μπορεί να καταλήξουν στην φυλακή. Ο Νίκος Λέκκας, ο διευθυντής ελέγχων του ΣΔΟΕ, την περασμένη εβδομάδα, μίλησε σε μία γερμανική εφημερίδα και είπε ότι η κυβέρνηση των Αθηνών χάνει το χρόνο 45 δις ευρώ, λόγω της φοροδιαφυγής. «Εάν μπορούσαν να αντλήσουν τουλάχιστον τα μισά, τότε το πρόβλημα της Ελλάδας θα λυνόταν», δήλωσε ο Λέκκας.

Ο γενικός διευθυντής της Ολλανδικής εφορίας Peter Veld θα μπορούσε να πει το ίδιο για την Ολλανδία. Κάθε χρόνο, η Ολλανδία χάνει φορολογικά έσοδα αξίας 30 δις ευρώ, σύμφωνα με υπολογισμούς της Tax Justice Network. Εάν από αυτά τα μισά εισέπραττε η εφορία, δεν θα υπήρχε ανάγκη για την Συμφωνία της Άνοιξης.

Η φοροδιαφυγή δεν είναι ένα πρόβλημα που το συναντάμε μόνο στην Νότια Ευρώπη. Ετησίως, οι χώρες της ΕΕ χάνουν 1.100 δις ευρώ από φορολογικά έσοδα, επειδή επιχειρήσεις και ιδιώτες δεν δηλώνουν τα εισοδήματά τους. Παγκοσμίως, η Αμερική είναι το μεγαλύτερο θύμα με 250 δις ευρώ σε απώλεια φορολογικών εσόδων. Αλλά στις 10 πρώτες χώρες, βρίσκονται 4 της ευρωζώνης: Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία.

Κατά την διάρκεια της πρώτης συνόδου κορυφής των G20, μετά την πιστωτική κρίση, ανακοινώθηκε ότι αυτό θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί με σκληρά μέσα. Αλλά το Μόναχο, η Ελβετία, η Σιγκαπούρη, ακόμα και η Ολλανδία η οποία διευκολύνει την φοροδιαφυγή των μεγάλων επιχειρήσεων, κάνουν πολύ λίγα για αυτό το ζήτημα.