Νέο τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προβλέπει το σχέδιο διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας, το οποίο παρουσίασε το Σαββατοκύριακο η Άννα Διαμαντοπούλου στη σύνοδο πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο.

Ads

Διοίκηση

Αναλυτικά, την ευθύνη της διοίκησης θα έχουν στα ΑΕΙ η Σύγκλητος και το Συμβούλιο και στα ΤΕΙ η Συνέλευση και το Συμβούλιο. Τα ακαδημαϊκά ζητήματα του Ιδρύματος παραμένουν στην αρμοδιότητα της Συγκλήτου και της Συνέλευσης. Το Συμβούλιο θα έχει την ευθύνη για τη στρατηγική ανάπτυξη του Ιδρύματος, την έγκριση του προϋπολογισμού, την αξιοποίηση της περιουσίας του Ιδρύματος, τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και την επιλογή του πρύτανη ή προέδρου του ΤΕΙ, καθώς και την παύση των καθηκόντων του.

Το Συμβούλιο αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού. Τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου είναι σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε διάφορους τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας, τα οποία επιλέγονται ως άτομα και όχι ως ex οfficio εκπρόσωποι φορέων ή οργανισμών.

Η Σύγκλητος αποτελείται από τον πρύτανη ή πρόεδρο ΤΕΙ, τους κοσμήτορες ή διευθυντές σχολών και εκπροσώπους των φοιτητών και των λοιπών κατηγοριών του προσωπικού. Οι αποφάσεις όλων των οργάνων του Ιδρύματος δημοσιοποιούνται στο Διαδίκτυο.

Ads

Πρυτάνεις

Την ευθύνη της ακαδημαϊκής διοίκησης του Ιδρύματος έχουν ο πρύτανης και η Σύγκλητος. Ο πρύτανης θα πρέπει να έχει υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα και μπορεί να είναι καθηγητής Πανεπιστημίου της Ελλάδας ή του εξωτερικού. Εφόσον πρύτανης εκλεγεί καθηγητής άλλου πανεπιστημίου, ταυτόχρονα του προσφέρεται θέση καθηγητή στο γνωστικό του αντικείμενο. Ο πρύτανης επιλέγεται από το συμβούλιο ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και τη γνώμη του ακαδημαϊκού προσωπικού του Ιδρύματος (ο τρόπος έκφρασης της γνώμης αυτής αποτελεί θέμα της διαβούλευσης).

Διδακτικό προσωπικό

Όσον αφορά στο διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ, οι βαθμίδες του περιορίζονται σε τρεις (καθηγητές, αναπληρωτές καθηγητές, επίκουροι καθηγητές) και η εξέλιξη του διδακτικού προσωπικού κρίνεται με κλειστή διαδικασία. Η μονιμότητα διασφαλίζεται στη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή. Ακόμα, καταργείται ο θεσμός του διδάσκοντα με βάση το Π.Δ. 407 και αντικαθίσταται από το θεσμό του λέκτορα, και η θέση του λέκτορα δεν αποτελεί εξελίξιμη βαθμίδα.

Παράλληλα, θεσμοθετείται η δυνατότητα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να εκλέγουν καθηγητές οι οποίοι ήδη υπηρετούν σε αναγνωρισμένα Ιδρύματα του εξωτερικού, χωρίς οι τελευταίοι να υποχρεούνται να παραιτηθούν από τη θέση τους στο εξωτερικό. Οι καθηγητές που εκλέγονται με αυτό το καθεστώς, θα πρέπει να απασχολούνται στην Ελλάδα για ένα διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών ανά έτος, με ανάλογες αποδοχές. Η διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής των καθηγητών αυτών είναι ίδια με αυτά της επιλογής του λοιπού διδακτικού προσωπικού.

Στα ΤΕΙ, οι βαθμίδες παραμένουν τέσσερις. Η μονιμότητα διασφαλίζεται στη βαθμίδα του αναπληρωτή.

Οικονομικά

Σχετικά με τα οικονομικά, η πλήρης διαχείριση τους, συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας, περιέρχεται στα ίδια τα Ιδρύματα ενώ το ύψος των μισθών του προσωπικού των Ιδρυμάτων καθορίζεται από την πολιτεία. Η πολιτεία χρηματοδοτεί το προσωπικό των Ιδρυμάτων σύμφωνα με τις προγραμματικές συμφωνίες. Τα Ιδρύματα μπορούν να διαμορφώνουν τη δική τους συμπληρωματική πολιτική, προκειμένου να προσελκύουν επιστήμονες υψηλού κύρους και για την ενθάρρυνση δωρεών προς τα Ιδρύματα προτείνεται η απαλλαγή από τη φορολόγησή τους.

Παράλληλα, η πολιτεία οργανώνει ειδική υπηρεσία που αναλαμβάνει τη διαπραγμάτευση και την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων με τα Ιδρύματα, τη διαχείριση και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης. Ένα μέρος της δημόσιας χρηματοδότησης από την πολιτεία κατανέμεται στα Ιδρύματα με βάση δείκτες ποιότητας και τα επιτεύγματα τους, στα οποία δίνεται έμφαση. Στη διαβούλευση προτείνονται μια σειρά από δείκτες οι οποίοι θα καθορίζουν τη χρηματοδότηση, όπως: αριθμός αποφοίτων και εισερχόμενων φοιτητών, αριθμός φοιτητών που αποστέλλονται στο εξωτερικό, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, βαθμός αξιοποίησης πόρων του Ιδρύματος, προσφερόμενες υποτροφίες, βραβεία κ.λπ.

Υπηρεσίες υποστήριξης φοιτητών

– Έκδοση σύγχρονης ηλεκτρονικής κάρτας του φοιτητή που θα εξασφαλίζει την πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες από τα Ιδρύματα υπηρεσίες.

– Οι παροχές προς τους φοιτητές (σίτιση, στέγαση κ.λπ.) θα γίνονται αποκλειστικά από τα ίδια τα Ιδρύματα με σχήματα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

– Νέο σύστημα φοιτητικών υποτροφιών και δανείων, με βάση και αντίστοιχα πρότυπα άλλων χωρών και σε συνεννόηση με τον τραπεζικό τομέα για την περαιτέρω διευκόλυνση των ελληνικών οικογενειών.

Σπουδές – Πτυχία

Η σχολή έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών, απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από τμήματα με συγγενή επιστημονικά πεδία. Η σχολή αναθέτει στα τμήματα την οργάνωση και προσφορά των διαφορετικών και ευέλικτα δομημένων προγραμμάτων σπουδών. Τα τμήματα έχουν την ευθύνη για την οργάνωση της διδασκαλίας και τη συνεχή βελτίωση της μάθησης σε αυτά.

Κάθε σχολή συγκροτείται με βασικά κριτήρια τη συνάφεια επιστημονικού αντικειμένου των τμημάτων, το μέγεθός τους και τη γεωγραφική τους εγγύτητα. Η σχολή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους (απαιτήσεις, κατανομή της ύλης σε γενικής διδασκαλίας μαθήματα κ.λπ.).

Οι νέοι φοιτητές εισάγονται σε σχολή ή στο εκπαιδευτικό Ιδρυμα (πανεπιστήμιο ή Τεχνολογικό Ιδρυμα). Οι φοιτητές εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους. Εφαρμόζεται πλήρως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων. Θεσμοθετείται το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων Ανώτατης Εκπαίδευσης ως εργαλείο διαφάνειας.

Ακόμα, στο πλαίσιο της διεθνοποίησης των ΑΕΙ, γίνεται χρηματοδότηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, με διεθνή χαρακτήρα και εμβέλεια, και σε άλλη γλώσσα, ώστε να προσελκύουν φοιτητές και προσωπικό από άλλες χώρες, καθώς και χρηματοδότηση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων με κορυφαία πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού σε τομείς, στους οποίους η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα και την αναγκαία κρίσιμη μάζα.

Αντιδρούν οι πρυτάνεις

Επιφυλακτικά αντιμετωπίζει η ακαδημαϊκή κοινότητα το κείμενο διαβούλευσης για τη μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς μετά τις αντιδράσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας καθηγητών Πανεπιστημίου (ΠΟΣΔΕΠ), και η Σύνοδος των Πρυτάνεων ασκεί κριτική στις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις.

«Εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις του υπουργείου», τονίζουν σε ψήφισμά τους οι πρυτάνεις, οι οποίοι έχουν τρεις βασικές ενστάσεις. Όπως δήλωσε στα «Νέα» ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστηµίου Δηµήτριος Τσουγκαράκης, ένα από τα σηµεία που οι πρυτάνεις θεωρούν ότι εγείρει θέµα συνταγµατικότητας είναι «η συµµετοχή εξωτερικών µελών στο Συµβούλιο Διοίκησης». Δεύτερο σηµείο είναι ότι προτείνεται να µπορούν να γίνονται πρυτάνεις και πρόεδροι ιδρυµάτων των ΤΕΙ καθηγητές από το εξωτερικό και το τρίτο είναι η πρόταση του υπουργείου οι πρυτάνεις να επιλέγονται από το Συµβούλιο Διοίκησης και να µην εκλέγονται.

Το προσεχές διάστημα, δήλωσαν οι πρυτάνεις, θα γίνει διαβούλευση εντός των Ιδρυμάτων, ώστε να παρουσιαστούν οι προτάσεις (που θα επεξεργαστούν επιτροπές της Συνόδου) για την «ανασυγκρότηση του πανεπιστημίου με γνώμονα το συμφέρον της Παιδείας και της ελληνικής κοινωνίας», όπως αναφέρεται στο ψήφισμα της Συνόδου. Η επίσηµη πρότασή τους προς το υπουργείο αναµένεται να δηµοσιοποιηθεί στην έκτακτη σύνοδο που έχουν προγραµµατίσει στις 10, 11 και 12 Δεκεµβρίου.

«Το συγκεκριμένο κείμενο του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί με κανένα τρόπο να αποτελέσει τη βάση για τη διαβούλευση», δηλώνει η ΠΟΣΔΕΠ. «Μια διαβούλευση που έχει άλλωστε αρχίσει εδώ και χρόνια και η οποία είχε µέχρι τώρα ως αποτέλεσµα αρκετές επεξεργασίες και προτάσεις που όµως δεν έχουν ληφθεί υπόψη», προσθέτει.

Αντισύνοδος… στη σύνοδο των πρυτάνεων

Στο μεταξύ, παράλληλα με τη Σύνοδο των πρυτάνεων στο Ρέθυμνο, «Πρωτοβουλία για την αντισύνοδο στο Ρέθυμνο» απάντησε με τη διοργάνωση αντι-συνόδου. Φοιτητές και μέλη του ενιαίου φορέα διδασκόντων διαδήλωσαν στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Μικρής έκτασης επεισόδια σημειώθηκαν το Σάββατο έξω από το ξενοδοχείο όπου διεξαγόταν η Σύνοδος. Η αστυνομία προχώρησε σε ρίψη χημικών και συνελήφθησαν τέσσερα άτομα, τα οποία μετά αφέθηκαν ελεύθερα.

Ακολουθεί ανακοίνωση του Συντονιστικού Κατάληψης Α.Ε.Ι. Ρεθύμνου:

«Μετά από Γενική Συνέλευση φοιτητών όλων των σχολών στο Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου πάρθηκε απόφαση για αγωνιστικές κινητοποιήσεις (κατάληψη, εκδηλώσεις και διαδηλώσεις) εν όψει της συνόδου των πρυτάνεων για την προωθούμενη μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, απότοκο της επιβολής του μνημονίου. Η συμμετοχή των φοιτητών ξεπέρασε κάθε προηγούμενο και απέδειξε ότι οι φοιτητές δεν παζαρεύουν τη διάλυση του δημοσίου πανεπιστημίου. Η υπουργός επέλεξε να κρατήσει μακριά τους φοιτητές χρησιμοποιώντας την καταστολή της αστυνομίας και του παρακράτους. Η πορεία των φοιτητικών συλλόγων, που είχαν αποφασίσει να διαδηλώσουν μέχρι το ξενοδοχείο όπου γινόταν η σύνοδος των πρυτάνεων, διακόπηκε βίαια και αντιδημοκρατικά από τα Μ.Α.Τ.

Απέναντι στη μαζική δράση του φοιτητικού κινήματος, οι μηχανισμοί του παρακράτους έδρασαν με προβοκατόρικο τρόπο, στήνοντας αυτοσχέδιο εκρηκτικό μηχανισμό στο αυτοδιαχειριζόμενο στέκι που βρίσκεται στο υπό κατάληψη πανεπιστήμιο. Στο χώρο του πανεπιστημίου εκείνη την ώρα υπήρχαν μέλη του φοιτητικού συλλόγου, οι οποίοι από τύχη γλίτωσαν από τα θραύσματα της έκρηξης. Από τη φωτιά καταστράφηκε ολοσχερώς ο χώρος, ενώ είναι χαρακτηριστικό της φασιστικής νοοτροπίας των δραστών ότι η βιβλιοθήκη και το αρχειακό υλικό του στεκιού χρησιμοποιήθηκαν ως προσάναμμα. Φεύγοντας, οι δράστες άφησαν την υπογραφή τους (νεοναζιστικά σύμβολα) στο χώρο της επίθεσης.

Η επίθεση αυτή δεν είχε ως στόχο μόνο το αυτοδιαχειριζόμενο στέκι. Είχε ως στόχο το άσυλο, την κατάληψη ως μέσο πάλης και ολόκληρο το φοιτητικό κίνημα. Πρόκειται για μια προσπάθεια τρομοκράτησης του κινήματος, της ακαδημαϊκής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας.

Τέτοιες ενέργειες, όμως, δεν τρομοκρατούν το φοιτητικό κίνημα, αλλά αντίθετα το συσπειρώνουν και το κάνουν πιο δυναμικό, αποφασιστικό και μαχητικό.

Καλούμε τους φοιτητές να πάρουν μέρος στη γενική συνέλευση όλων των σχολών την Δευτέρα στις 14.00 στη Δ3.

Καλούμε όλον τον κόσμο στην πορεία που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη στις 18.00 στο Δημαρχείο».

Διαβάστε επίσης: Παραιτήθηκε η Θ. Δραγώνα από το υπουργείο Παιδείας

«Η υποχρηματοδότηση των ΤΕΙ δεν επιτρέπει να γίνουν οι μετεγγραφές»