Το θέμα του ΟΣΕ «άνοιξε» χθες στην Εξεταστική Επιτροπή στη Βουλή που διερευνά την υπόθεση Siemens, δηλαδή τις συμβάσεις της γερμανικής εταιρείας με το ελληνικό δημόσιο και τον ΟΣΕ. Στο μεταξύ, το έργο της επέκτασης του προαστιακού δεν έχει παραδοθεί ακόμη, παρά τις 11 παρατάσεις που έχει λάβει μέχρι σήμερα.

Ads

Χθες κατέθεσε ενώπιων της Εξεταστικής ο πρώην γενικός διευθυντής ΟΣΕ (τα χρόνια 2000-2006) Π. Κουμάντος και ο διευθυντής υποδομών του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (2003) και πρόεδρος της επιτροπής που διεξήγαγε τον διαγωνισμό για τον προαστιακό Ευστάθιος Τσέγκος.

Ο κος Τσέγκος κατέθεσε ότι το έργο της επέκτασης του προαστιακού είχε αρχικώς ενταχθεί στα ολυμπιακά έργα, στη συνέχεια όμως κατασκευάστηκε με εθνικούς πόρους. Η σύμβαση ξεκίνησε να υλοποιείται 18 μήνες μετά το πέρας των Ολυμπιακών Αγώνων και το έργο ανέλαβε η κοινοπραξία SIEMENS-Ακτωρ-Τέρνα. Παρόλα αυτά όμως, κι ενώ το έργο έχει λάβει 11 παρατάσεις, δεν έχει ακόμα παραδοθεί.

Ο πρώην γενικός διευθυντής του ΟΣΕ από το 2002 έως το 2006 Π. Κουμάντος κατέθεσε ότι το 1997 συγκροτήθηκε διακομματική επιτροπή από ΠΑΣΟΚ – ΣΥΝ – ΚΚΕ και υπογράφηκαν μεταξύ του ΟΣΕ και δέκα ξένων εταιρειών -συμπεριλαμβανομένης και της Siemens- περί τις 50 προγραμματικές συμβάσεις για την προμήθεια τροχαίου υλικού, κόστους 1 δισ. ευρώ με αναγωγή σε σημερινές τιμές.
Αν και το υλικό έπρεπε να παραδοθεί το 2001, αυτό δεν έχει καταστεί δυνατόν έως σήμερα. Ο κ. Κουμάντος υπενθύμισε επίσης την υπόθεση της ισπανικής εταιρείας, η οποία δεν εκτέλεσε τη σύμβαση, αλλά δεν κηρύχθηκε έκπτωτη διότι το υπουργείο Οικονομικών, ως βασικός μέτοχος του ΟΣΕ, δεν παρέστη στην προγραμματισμένη γενική συνέλευση.

Ads

Το ΚΚΕ διά του Θ. Παφίλη υποστήριξε πως οι προγραμματικές συμβάσεις ήταν επωφελείς για το ελληνικό Δημόσιο έως το 2002, οπότε ελήφθη η απόφαση να απαλλαγούν οι εταιρείες που ανέλαβαν την υλοποίηση του έργου από την καταβολή των ποινικών ρητρών για τις καθυστερήσεις που υπήρξαν. Η ΝΔ αξιολόγησε ως ιδιαίτερα σημαντικούς τους μάρτυρες και ζήτησε να επανεξεταστούν αμέσως, προσκομίζοντας στην επιτροπή και τα αντίστοιχα στοιχεία για τα λεγόμενά τους.

Ο Rocos πριν από τον Μαντέλη

Την ίδια στιγμή, Νέα Δημοκρατία, ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ ζήτησαν χθες να προηγηθεί της κατάθεσης του πρώην υπουργού μεταφορών Τ. Μαντέλη στην Εξεταστική Επιτροπή, ο κουμπάρος του Γ. Τσουγκράνης, ο οποίος, σύμφωνα με έγγραφο της δικογραφίας, βρίσκεται πίσω από το κωδικό όνομα «Rocos» στον οποίο εκταμιεύθηκαν μεγάλα ποσά από τα «μαύρα» ταμεία της SIEMENS.

«Δώδεκα ήμασταν, δώδεκα μείναμε…»

Έντονα αντέδρασε χθες ο Ανδρέας Λοβέρδος στην Ολομέλεια της Βουλής για τα πέντε ξεχωριστά πορίσματα που ετοιμάζονται να καταθέσουν τα κόμματα για την υπόθεση του Βατοπεδίου. «Δεν είμαι αρμόδιος, αλλά παρεμβαίνω αγανακτισμένος γιατί χθες το βράδυ άκουσα στα δελτία ειδήσεων ότι μια Εξεταστική Επιτροπή για ένα θέμα πάει να καταλήξει σε πέντε χωριστά πορίσματα» δήλωσε ο κ. Λοβέρδος. «Πώς θα έρθει μετά στην Εθνική Αντιπροσωπεία για να προτείνει να συγκροτήσουμε τη λεγόμενη Προανακριτική Επιτροπή; Για να δουλέψει κι αυτή έτσι; Με πέντε ξεχωριστές γνώμες; Μα, έτσι υπονομεύουμε τους συνταγματικούς θεσμούς. Βγάζουμε τα μάτια μας. Ο κόσμος θέλει δικαιοσύνη, δεν θέλει κομματικοκρατία. Και εν πάση περιπτώσει, αν αυτά γίνονται από τα κόμματα, ας γίνονται στα γραφεία των κομμάτων και όχι στη Βουλή».

Ο υπουργός υπενθύμισε επίσης ότι υπέρ της αλλαγής του σχετικού άρθρου 86 του Συντάγματος (περί παραγραφής, σύστασης Εξεταστικών Επιτροπών κ.λπ.) ήταν μόλις 12 βουλευτές το 2006 (μεταξύ αυτών οι κ.κ. Β. Μπεκίρης, Κ. Μητσοτάκης, Σ. Κοσμίδης), λέγοντας πως «δώδεκα ήμασταν, δώδεκα μείναμε, ποτέ δεν γίναμε πενήντα για να ενεργοποιηθεί η διαδικασία».

Διαβάστε σχετικά:
Εξυγίανση του ΟΣΕ με περικοπές και ανατιμήσεις
Οι συμφωνίες του ΟΣΕ στο μικροσκόπιο της εξεταστικής για τη Siemens
Αποκρατικοποιήσεις: Μοχλός ανάπτυξης ή ξεπούλημα;
Κλείσιμο και συγχωνεύσεις ΔΕΚΟ προτείνει το ΕΒΕΑ
Στον εισαγγελέα οι υποθέσεις κακοδιαχείρισης ΕΛΤΑ και ΟΣΕ
Έγκριση του σχεδίου για τον ΟΣΕ από την Κυβερνητική Επιτροπή