Tο βασικό ερώτημα του έργου έχει να κάνει με το εάν η θανατηφόρα βία ως μέθοδος πολιτικής δράσης που ασκείται από γυναίκες βασίζεται στα ίδια κίνητρα με εκείνα των αντρών λέει στο tvxs.gr o σκηνοθέτης Αλέξης Αλάτσης. Ο μονόλογος της  πολυβραβευμένης Ιβάνας Ζάικο Γυαίκα - Βόμβα  φωτίζει την αντίφαση της αυτοκτονικής βίας και των ιδεολογημάτων που την συνοδεύουν.

Μια γυναίκα ετοιμάζει μια βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας: εκθέτει θραύσματα από σκέψεις, φαντασιώσεις, γεγονότα σε άμεση ή έμμεση σχέση με την πράξη που σκοπεύει να πραγματοποιήσει μέσα σε λίγα λεπτά. Το έργο παίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας κάθε Κυριακή με τη Μαρία Στεφανίδου.

Γιατί επιλέξατε το έργο «Γυναίκα-Βόμβα» της Ιβάνα Ζάικο;

Μ’ ενδιαφέρει η σύγχρονη θεατρική γραφή. Το περασμένο καλοκαίρι συνεργάστηκα με μια Γερμανίδα ηθοποιό στο Βερολίνο και ανεβάσαμε το συγκεκριμένο έργο, το οποίο επιλέξαμε αφού διαβάσαμε αρκετά έργα γραμμένα τα τελευταία χρόνια. Μετά από αυτή την παραγωγή του Βερολίνου, το ενδιαφέρον μου γι’ αυτό το έργο δεν είχε εξαντληθεί, και έτσι αποφάσισα να το παρουσιάσω, σε μια εντελώς νέα εκδοχή και σε δική μου μετάφραση, στην Αθήνα.

Ποια ερωτήματα θέτει η ηρωίδα;

Το βασικό ερώτημα του έργου έχει να κάνει με το εάν η θανατηφόρα βία ως μέθοδος πολιτικής δράσης που ασκείται από γυναίκες βασίζεται στα ίδια κίνητρα με εκείνα των αντρών. Ένα δεύτερο κεντρικό ερώτημα είναι το πόση απόσταση χωρίζει τον καθένα μας από το να οδηγηθεί σε μια τόσο αποτρόπαιη πράξη, όπως αυτή που διαπράττει η φιγούρα του έργου. Οι απαντήσεις δεν είναι αυτονόητες, και αυτό είναι που κάνει το έργο της Ζάικο τόσο ενδιαφέρον, αλλά και επίκαιρο.

Τί μας φωτίζει ο μονόλογός της σχετικά με το θέμα αυτό που γράφει μια από τις σύγχρονες τραγωδίες της ανθρωπότητας;

Στις μέρες μας παρατηρούμε δυστυχώς μια έξαρση αυτής της μορφής τρομοκρατίας. Η επιλογή όμως αυτής της ακραίας βίας ως μεθόδου επίλυσης των όποιων συγκρούσεων είναι τόσο παλιά όσο και η ίδια η ανθρωπότητα. Ο μονόλογος αυτός φωτίζει την αντίφαση της αυτοκτονικής βίας και των ιδεολογημάτων που την συνοδεύουν.

Το δημοσιογραφικό υλικό και οι έρευνες που χρησιμοποιεί η συγγραφέας τί προσθέτουν στην ιστορία;

Το υλικό αυτό, που περιλαμβάνει στατιστικές και άλλα στοιχεία έρευνας, αναδεικνύει την δυσκολία του να βρεθούν απλές και ομοιογενείς απαντήσεις στα ερωτήματα που εγείρονται και υπενθυμίζει ότι όσο και αν αλλάζουν οι ιδεοληπτικοί μανδύες που χρησιμοποιούνται ως δικαιολογίες για τέτοιες πράξεις,  το αποτέλεσμα είναι πάντα το ίδιο: ο φαύλος κύκλος της βίας και του θανάτου.

Μπορεί να νιώθω βαθιά πολιτικός άνθρωπος, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με το θέμα μου, αλλά με το πώς ακριβώς το γράφω λέει η συγγραφέας.

Ποιο είναι το χαρακτηριστικό στη γραφή της που της προσδίδει τα χαρακτηριστικά που περιγράφει;

Η γραφή της Ζάικο είναι ευρηματική ως προς τη φόρμα και άμεση ως προς την αφήγησή της. Έχει χιούμορ, συχνά σε αναπάντεχα σημεία, ενώ σε άλλα γίνεται σχεδόν ποιητική. Η ικανότητά της να εντάσσει στοιχεία πολυφωνίας και πολλαπλών χαρακτήρων μέσα σε ένα μονόλογο την κάνει δραματουργικά φρέσκια και τολμηρή.

Πληροφορίες

Ο θεατρικός μονόλογος «Γυναίκα-Βόμβα» γράφτηκε το 2004 και παρουσιάστηκε με επιτυχία σε πολλές χώρες (Αγγλία, Γερμανία κ.α.). Μια γυναίκα ετοιμάζει μια βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας: εκθέτει θραύσματα από σκέψεις, φαντασιώσεις, γεγονότα σε άμεση ή έμμεση σχέση με την πράξη που σκοπεύει να πραγματοποιήσει μέσα σε λίγα λεπτά. Πρόκειται για έναν πολυφωνικό μονόλογο, ένα έργο δεξιοτεχνίας για μια γυναίκα ηθοποιό που καλείται να υποδυθεί ταυτόχρονα πολλαπλούς ρόλους.

Η συγγραφέας πλέκει αφηγηματικούς ιστούς, θέτοντας ερωτήματα, χωρίς να δίνει εύκολες απαντήσεις, σε μια γλώσσα άλλοτε ποιητική, άλλοτε άμεση και λιτή, αφήνοντας στην ηθοποιό ως μόνο όπλο τον ίδιο τον λόγο. Το κείμενο συμπληρώνεται με αποσπάσματα από δημοσιογραφικό υλικό, επιστημονικές έρευνες και στατιστικές.

Η Ιβάνα Ζάικο αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ασχολούμαι με την πολυπλοκότητα. Μ’ ενδιαφέρουν οι χρονικές στιγμές, κατά τις οποίες φτάνουμε να κατανοήσουμε κάποια αλήθεια, όποια κι αν είναι αυτή. Σ’ αυτές ακριβώς τις στιγμές, εγώ κάνω στροφή, κι αρχίζω να κοιτάζω το ίδιο θέμα από την ανάποδη. Αυτό έκανα και στη «Γυναίκα-Βόμβα» /…/ Δεν δέχομαι την τρομοκρατία ενός θέματος, την πρωτοκαθεδρία του απέναντι σε όλα τα επίπεδα της γραφής. Η κυριαρχία του θέματος σκοτώνει την τέχνη. Μπορεί να νιώθω βαθιά πολιτικός άνθρωπος, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με το θέμα μου, αλλά με το πώς ακριβώς το γράφω.»

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία/Μετάφραση/Μουσική Επιμέλεια: Κ. Αλέξης Αλάτσης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δέσποινα Γιαρίμπαμπα
Ηχογράφηση/Στούντιο: Κώστας Τσιούτας, Βαγγέλης Μπαλάφας
Φωτογραφία: Γρηγόρης Μούργελας
Κοστούμι: Μάγδα Θεοδωρούδα
Μακιγιάζ: Λήδα Αντωνιάδου

Ερμηνεύει η Μαρία Στεφανίδου

INFO: Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας/ Β’Σκηνή Κεφαλληνίας 16-18 Κυψέλη
Πληροφορίες – κρατήσεις : 210 8838727
Παραστάσεις: Κάθε Κυριακή στις 21.00
Διάρκεια: 80 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 12 ευρώ
Φοιτητικό: 8 ευρώ
Άνεργοι & Ατέλειες: 5 ευρώ

Προπώληση: viva.gr, 11876, Media Markt, Public, SevenSpots, Βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης»