Η τρελή πεποίθηση ενός Γάλλου ότι μπορεί να φωτογραφίσει τις εσωτερικές διεργασίες του νου είχε τελικά πολλά να προσφέρει στη σύγχρονη επιστήμη.

Ads

Ο Louis Darget πίστευε ότι μπορεί να φωτογραφίσει τις σκέψεις και τα όνειρα και αυτό προσπάθησε να κάνει.

Σκεφτείτε με τι απελπισία θα αναστέναξε η σύζυγος του, η κα. Darget, όταν ο άντρας της, εμφανίστηκε μπροστά της με ένα κουτί φωτογραφικές πλάκες και της πρότεινε να τις βάλουν στα μέτωπα τους, προκειμένου να προσπαθήσουν να αποτυπώσουν σε αυτές τις σκέψεις τους. Το έκανε όμως, κι εκείνος την επομένη μέρα μπήκε με ορμή μέσα στο δωμάτιο της, για να της δείξει το αποτέλεσμα. Μια φωτογραφία με μια θολή φιγούρα. Στη λεζάντα είχε γράψει: «Φωτογραφία Ονείρου: Ο Αετός».

image

Ads

Αυτή ήταν μία από τις εικόνες που έπεισαν τον Darget ότι είχε επιτυχώς καταφέρει να φωτογραφίσει σκέψεις. Σε επιστολή του που έστειλε στην Γαλλική Ακαδημία Επιστημών το 1904, υποστήριξε μάλιστα ότι η μέθοδος του μπορούσε να αποκαλύψει τις διεργασίες του ανθρώπινου νου.

«Όταν η ανθρώπινη ψυχή παράγει μία σκέψη», έγραφε ο Darget το 1901, «στέλνει δονήσεις μέσω του εγκεφάλου. Ο φώσφορος που περιέχει αρχίζει τότε να ακτινοβολεί, και οι ακτίνες διαχέονται προς τα έξω».

Για να «συλλάβει» αυτές τις ακτίνες, ο Darget ανέπτυξε έναν φορητό «ραδιογράφο», που αποτελείτο από μία φωτογραφική πλάκα ενσωματωμένη σε ένα στήριγμα κεφαλής – κάτι σαν καπέλο. Όταν τοποθετούσε τη συσκευή στο κεφάλι του «πειραματόζωου» του, εκείνη παρήγαγε αφηρημένες, θολές εικόνες, που στη συνέχεια ο Darget ερμήνευε.

Μετά τον αετό, ο ερευνητής της εποχής, «αποτύπωσε» και κάποιες άλλες σκέψεις της συζύγου του: ένα μπουκάλι, ένα δεύτερο μπουκάλι κι ένα μπαστούνι.

image

Σε ένα άλλο πείραμα στον «Κύριο Η.», τον έβαλε να φορέσει τη συσκευή του ενώ εκείνος έπαιζε πιάνο, και αποτύπωσε στη φωτογραφική πλάκα τον Μπετόβεν. Τουλάχιστον έτσι πίστεψε ο Darget.

image

Αξίζει να σημειωθεί, παρεμπιπτόντως, ότι η κα. Darget δεν θυμόταν να έχει ονειρευτεί έναν αετό κατά τη διάρκεια του πειράματος «Eagle Dream», παρά το συμπέρασμα του συζύγου της.

image

Όπως αργότερα αποδείχτηκε τα μοτίβα στις φωτογραφίες δεν ήταν τίποτε άλλο από το αποτέλεσμα της επαφής του επιστρώματος της φωτογραφικής πλάκας με τη θερμοκρασία του ανθρώπινου σώματος. Για να αποδειχθεί αυτό τοποθέτησαν τη συσκευή του Darget σε ένα πτώμα. Τότε τίποτα δεν αποτυπώθηκε στην φωτογραφική πλάκα. Όταν όμως επανέφεραν το πτώμα στη μέση ανθρώπινη θερμοκρασία και έκαναν εκ νέου το πείραμα, εμφανίστηκαν στην πλάκα τα ίδια θολά σημάδια, που φυσικά δεν ήταν σκέψεις ή όνειρα καθώς ο άνθρωπος ήταν νεκρός. Η θεωρία είχε καταρριφθεί.

Στις αρχές του 20ου αιώνα, τα πειράματα του Darget ήταν εναρμονισμένα με την «επιστημονική μόδα» της εποχής. Μπορεί να ήταν μια προσωπική πλάνη, ωστόσο η ιστορία του έδωσε σημαντικά μαθήματα στους μοντέρνους επιστήμονες.

Έναν αιώνα αργότερα, ο Γερμανός φυσικός Wilhelm Rontgen, θα γινόταν ο πρώτος που θα περιέγραφε τις ακτινογραφίες, τις οποίες και ανέπτυξε «φωτογραφίζοντας» τα κόκαλα του χεριού της συζύγου του. Λίγο αργότερα, η Μαρί και ο Πιερ Κιουρί θα αποδείκνυαν τη ραδιενέργεια δύο νέων χημικών στοιχείων, του πολώνιου και του ράδιου.

Ξαφνικά ο κόσμος γέμισε με περίεργα και αόρατα φαινόμενα που θα μπορούσαν να αποκαλυφθούν μέσω της τεχνολογίας.

Μπορεί σήμερα τα φίλτρα του Instagram να χρησιμοποιούνται για να σκιάσουν την πραγματικότητα αλλά οι φωτογραφικές εφαρμογές για τους επιστήμονες και τους ψευτοεπιστήμονες του 1900, ήταν η πύλη για έναν νέο κόσμο… μέχρι πρότινος αθέατο.