Πιστό στο ραντεβού του, με όσους αγαπούν την Έβδομη Τέχνη, το κλασικό και διαχρονικό πλέον Ταινιόραμα, επέστρεψε και φέτος, για επτά εβδομάδες προβολών, γεμάτες με 143 αξιόλογες ταινίες. Στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr παρακολουθούμε και φέτος καρέ καρέ την αγαπημένη διοργάνωση, παρουσιάζοντας αναλυτικά, κάθε εβδομάδα, το πρόγραμμα προβολών, καθώς και τις προτάσεις μας.

Ads

Η 7η εβδομάδα προβολών διεξάγεται, από την Πέμπτη 28 Ιουνίου, μέχρι και την Τετάρτη 4 Ιουλίου, περιλαμβάνοντας τις ταινίες που παρουσιάστηκαν και βραβεύτηκαν στα Φεστιβάλ των Καννών, της Βενετίας και του Βερολίνου, αλλά και εκείνες που έφτασαν μέχρι το κόκκινο χαλί των Όσκαρ, καθώς επίσης και κλασικές δημιουργίες, οι οποίες εξακολουθούν να μας γοητεύουν.

Έξι σπουδαίες ταινίες που ξεχωρίζουν και τις προτείνουμε:

«Το Μίσος» (La Haine – 1995) του Ματιέ Κασσοβίτς
Παρασκευή 29 Ιουνίου, στις 18:00

Ads

image

Τρεις νεαροί μετανάστες θα προσπαθήσουν να πάρουν εκδίκηση για τον φίλο τους, ο οποίος έπεσε θύμα αστυνομικής βίας. Περιφερόμενοι άσκοπα στις φτωχογειτονιές του Παρισιού μ’ ένα κλεμμένο περίστροφο στα χέρια τους θα ζήσουν ένα συνταρακτικό 24ωρο, προσπαθώντας να πείσουν όσους δεν τους σέβονται ότι θα πρέπει να τους φοβούνται.

Τα γεγονότα εξελίσσονται γρήγορα και δραματικά. Πλέον κανείς δεν γνωρίζει τι θα συμβεί. Ένας μικρόκοσμος της καθόδου της γαλλικής κοινωνίας σε άσκοπη βία, μέσω της εχθρότητας. Ένα διαχρονικό φιλμ, για τη μετανάστευση, τη βία και τον ρατσισμό. Αυτό που μένει, είναι αυτό που αναγράφεται στον τίτλο και το οποίο προέρχεται από μία ατάκα που λέει ο Ουμπέρτ: «La Haine attise la haine…», δηλαδή «το Μίσος γεννάει μίσος…»

«Οι άνθρωποι βλέπουν στο Παρίσι την πόλη του έρωτα και του φωτός. Όμως, όσο υπάρχει αγάπη υπάρχει και μίσος, όπου υπάρχει φως υπάρχει και σκοτάδι. Δε θέλω ο κόσμος να δει την ταινία ως αντι-μπατσική, αλλά ως ενάντια σε κάθε μορφή αστυνόμευσης. Στη Γαλλία εκπαιδεύουν τους μπάτσους επί έξη μήνες και μετά τους δίνουν ένα πιστόλι και τους αμολάνε στον δρόμο. Δεν πιστεύω πως αυτό είναι αρκετό. Το φιλμ δεν είναι αντι-αστυνομικό. Αν και πιστεύω πως όταν κάποιος θέλει να γίνει αστυνομικός, τότε έχει πρόβλημα.» – Ματιέ Κασσοβίτς

«Εσείς οι Ζωντανοί» (You, The Living – 2007) του Ρόι Άντερσον
Σάββατο 30 Ιουνίου, στις 20:00

image

Η ταινία αναφέρεται στην ανθρώπινη ύπαρξη. Αφορά το μεγαλείο και την αθλιότητά της, την χαρά και την λύπη της, την αυτοπεποίθηση και τις αγωνίες της. Μια ύπαρξη για την οποία θέλουμε να γελάσουμε ή να κλάψουμε. Η ταινία είναι απλά μια τραγική κωμωδία ή μια κωμική τραγωδία για εμάς.

«Το Εσείς, οι ζωντανοί μιλά για το ανθρώπινο ον, για το μεγαλείο και την ποταπότητά του, για τη χαρά και τη λύπη του, την αυτοπεποίθηση και το άγχος του. Ένα ον με το οποίο θέλουμε να γελάσουμε και για το οποίο θέλουμε επίσης να κλάψουμε. Είναι απλώς μια τραγική κωμωδία ή μια κωμική τραγωδία για μας τους ιδίους.» – Ρόι Άντερσον

«Το Στοιχείο Του Εγκλήματος» (The Element of Crime – 1984) του Λαρς φον Τρίερ
Σάββατο 30 Ιουνίου, στις 22:00

image

Ο Φίσερ, είναι ένας ντετέκτιβ που για καιρό ζούσε στο Κάιρο. Επιστρέφει εσπευσμένα στην Ευρώπη προκειμένου να εξιχνιάσει μία υπόθεση δολοφονιών. Στην προσπάθειά του να εντοπίσει τον δολοφόνο, ακολουθεί τις αμφιλεγόμενες μεθόδους που ο μέντοράς του, Όσμπορν, αναλύει στο βιβλίο του “Το Στοιχείο του Εγκλήματος”. Η ταύτιση του Φίσερ όμως με το εγκληματικό μυαλό του δολοφόνου αρχίζει σιγά – σιγά να φεύγει από τον έλεγχό του με απρόβλεπτες συνέπειες…

Κορυφαίο φιλμ νουάρ, το πρώτο της τριλογίας της “ύπνωσης” για τη θνήσκουσα Ευρώπη, που με έξυπνες τεχνικές αναφέρεται σε μια γηραιά ήπειρο νεκρή και γεμάτη φθορά. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τρίερ, με ατμόσφαιρα απόκοσμη, ζοφερή και παρακμιακή, με ύφος στιλιστικό αλλά παράλληλα μεταμοντέρνο. Φιλμ που ταξίδεψε τον δημιουργό του μέχρι τις Κάννες, χαρίζοντας του ένα βραβείο τεχνικού επιτεύγματος και ξεκινώντας το μακροχρόνιο φλερτ του Δανού καλλιτέχνη μ’ ένα από τα πιο σημαντικά κινηματογραφικά φεστιβάλ.

«Το να προκαλέσεις θεωρώ ότι είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, δεν αποτελεί όμως τη βάση για να κάνεις σημαντική τέχνη και δεν αφορά τη δική μου δουλειά. Αν προκαλώ κάποιον, άλλωστε, αυτός είναι μόνο ο εαυτός μου. Κηρύττω διαρκώς τον πόλεμο σ’ εμένα τον ίδιο, στον τρόπο με τον οποίο μεγάλωσα, στις προσωπικές μου αξίες. Και επιτίθεμαι σθεναρά στη φιλοσοφία με την οποία με ανέθρεψαν.» – Λαρς φον Τρίερ

«Ανάμεσα στους Τοίχους» (Entre les murs / The Class – 2008) του Λοράν Καντέ
Κυριακή 1 Ιουλίου, στις 18:00

image

Ο Φρανσουά (François Bégaudeau) και οι καθηγητές συνάδελφοι του, προετοιμάζονται για την καινούργια σχολική χρονιά, στο γυμνάσιο μιας σκληρής, εργατικής συνοικίας. Εφοδιασμένοι με τις καλύτερες προθέσεις, δεν πτοούνται από τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και θα προσπαθήσουν με όλες τους τις δυνάμεις να μεταδώσουν τη γνώση, στους μαθητές τους. Κουλτούρες και συμπεριφορές έρχονται σε αντιπαράθεση μέσα στη τάξη, σ’ έναν μικρόκοσμο που αντιπροσωπεύει τη Γαλλία του σήμερα.

Οι μαθητές είναι διασκεδαστικοί αλλά και δύστροποι. Αυτό μπορεί να υπονομεύσει τον ενθουσιασμό των χαμηλόμισθων καθηγητών. Ο Φρανσουά επιμένει να διατηρεί στην τάξη μια ατμόσφαιρα σεβασμού και αξιοπρέπειας. Απορρίπτει τη σοβαροφάνεια και τον αυταρχισμό. Είναι σε ακραίο βαθμό ειλικρινής και αυτό είναι πρωτόγνωρο για τους μαθητές. Όμως έρχεται μια στιγμή που οι αρχές του που έχει επιβάλει στην τάξη δοκιμάζονται, όταν ένας μαθητής αμφισβητεί τις μεθόδους του.

Πολύ έξυπνη ιδέα και άψογη η μεταφορά της στην μεγάλη οθόνη, μίας ιστορίας που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Απόλυτα ρεαλιστική, χωρίς να είναι ντοκιμαντέρ, ελάχιστα αφηγηματική και ζωντανή με την κάμερα να βρίσκεται σε συνεχή κίνηση. Ο δάσκαλος είναι ο François Bégaudeau που έγραψε αρχικά την ιστορία σε βιβλίο και στη συνέχεια σε σενάριο για την εν λόγω ταινία. Οι μαθητές είναι οι πραγματικοί του μαθητές (για τους παρατηρητικούς: εκτός από έναν που αναφαίνεται διακριτικά και στα credits της ταινίας) και κατάγονται από διαφορετικά σημεία του κόσμου, σε μία όντως πολυπολιτισμική τάξη. Η ταινία τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών, ενώ ήταν και Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

«Φως Μετά Το Σκοτάδι» (Light After Darkness / Post Tenebras Lux – 2012) του Κάρλος Ρεϊγάδας
Κυριακή 1 Ιουλίου, στις 22:00

image

Στο Μεξικό, ο Χουάν και η νεαρή του οικογένεια εγκαταλείπουν τη ζωή τους στην πόλη και εγκαθίστανται στην εξοχή. Εκεί χαίρονται αλλά και υποφέρουν ερχόμενοι σε επαφή με έναν κόσμο που βλέπει τη ζωή διαφορετικά. Αυτή η εμπειρία οδηγηθεί τον Χουάν να αναρωτηθεί αν αυτοί οι δύο κόσμοι τελικά αλληλοσυμπληρώνονται ή αν αντίθετα, συγκρούονται μεταξύ τους καταστρέφοντας σταδιακά ο ένας τον άλλον.

Το «Φως Μετά Το Σκοτάδι», η νέα ταινία του Κάρλος Ρεϊγάδας («Battle in Heaven» του 2005 και «42 One Dream Rush» του 2009), είναι μία συμβολική και σουρεαλιστική ταινία, που κινούμενη στα ίχνη του Λουίς Μπουνιουέλ, κρίνει την αστική τάξη και την αναζήτηση νέων απολαύσεων και ερεθισμάτων.

«Η ταινία δεν είναι τόσο αφηρημένη και χαοτική όσο φαντάζει. Απλώς, το “Φως Μετά το Σκοτάδι” παίρνει υπόψη του τις διαφορετικές ιδέες της ύπαρξης. Ο Αϊνστάιν έχει πει ότι είμαστε μέρος της ολότητας του σύμπαντος όπου το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον δεν είναι παρά μία ιδέα. Η σκηνή του ράγκμπι στην ταινία, για παράδειγμα, εγγράφεται σε αυτή την ιδέα της συνεχόμενης πραγματικότητας. Αν και απούσα φυσικώς, γνωρίζουμε ότι αυτή η πραγματικότητα υπάρχει.» – Κάρλος Ρεϊγάδας

«Dogville» (2003) του Λαρς φον Τρίερ
Δευτέρα 2 Ιουλίου, στις 20:00

image

Προσπαθώντας να ξεφύγει από την συμμορία που την κυνηγά, η Γκρέις φθάνει στην μικρή Αμερικανική πόλη Dogville. Ο Τομ, ο φιλόσοφος της πόλης, δέχεται να της παρέχουν καταφύγιο υπό τον όρο ότι θα δουλεύει για τους κατοίκους της πόλης και μετά από δύο εβδομάδες θα ψηφίσουν για το αν θα μείνει ή όχι. Η Γκρέις δέχεται τη συμφωνία. Σύντομα όμως, η θέση της στην πόλη αρχίζει να γίνεται προβληματική.

Η όμορφη φυγάς αναζητά μια καλύτερη συμφωνία. Όμως οι κάτοικοι του Dogville, είναι ανένδοτοι σε αντάλλαγμα του ρίσκου να περιθάλψουν την άμοιρη Γκρέις, η οποία καταλαβαίνει με σκληρό τρόπο ότι σ’ αυτή την πόλη η καλοσύνη είναι σχετική. Αλλά η Γκρέις έχει ένα επικίνδυνο μυστικό. Οι κάτοικοι του Dogville μπορεί να το μετανιώσουν αν κάποτε αποκαλυφθεί.

Μία από τις καλύτερες δημιουργίες της σπουδαίας φιλμογραφίας του Λαρς Φον Τρίερ. Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα αρκετά μινιμαλιστικό σκηνικό, με λεπτές ζωγραφισμένες γραμμές και περιγράμματα. Αν και η συγκεκριμένη πρακτική είναι συνήθης στο μαύρο θέατρο, δεν έχει χρησιμοποιηθεί σχεδόν ποτέ στον Κινηματογράφο. Αυτή η μορφή δημιουργίας βοηθάει να επικεντρώσει την προσοχή του ο θεατής στην υποκριτική και στην αφήγηση της ιστορίας. Το «Dogville» αποτελεί το πρώτο μέρος της ανολοκλήρωτης τριλογίας USA – Land of Opportunities, που θα συνεχιστεί το 2005, με το «Manderlay».

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών της έβδομης και τελευταίας εβδομάδας του Ταινιοράματος 2018, έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη 28 Ιουνίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧVI
18:00 Ψεύτης Ήλιος
20:00 Γουέντι & Λούσι
22:00 Όσλο, 31 Αυγούστου

Παρασκευή 29 Ιουνίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧVII
18:00 Το Μίσος
20:00 Simple Men
22:00 Και Ένα… Και Δύο… Οικογενειακοί Ρυθμοί

Σάββατο 30 Ιουνίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧVIIΙ
18:00 Ο Μπαμπάς Λείπει Σε Ταξίδι Για Δουλειές
20:00 Εσείς Οι Ζωντανοί
22:00 Το Στοιχείο Του Εγκλήματος

Κυριακή 1 Ιουλίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧIX
18:00 Ανάμεσα στους Τοίχους
20:00 Κλίματα Αγάπης
22:00 Φως Μετά το Σκοτάδι

Δευτέρα 2 Ιουλίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧX
18:00 Χαμένες Αγάπες
20:00 Dogville
22:00 Εφιάλτης στο Χιόνι

Τρίτη 3 Ιουλίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧXI
18:00 Μοιραία Κατάληξη
20:00 Κάποτε Στην Ανατόλια
22:00 Ο Πορνογράφος

Τετάρτη 4 Ιουλίου – Φεστιβάλ Καννών Highlights ΧXII
18:00 Χορεύοντας Στο Σκοτάδι
20:00 Δίψα
22:00 Φόνο Στην Ομίχλη

Πληροφορίες:
7 εβδομάδες – 49 κινηματογραφικές ημέρες – 143 ταινίες συνολικά – 3 διαφορετικές προβολές καθημερινά με 1 εισιτήριο των 5 ευρώ, είναι το «τετράπτυχο» του φετινού Ταινιοράματος. Στον Κινηματογράφο Άστυ (Κοραή 4, Αθήνα – Μετρό Πανεπιστημίου), από την Πέμπτη 17 Μαΐου, μέχρι και την Τετάρτη 4 Ιουλίου

Για το αναλυτικό πρόγραμμα ανατρέξτε στον σύνδεσμο: Tαινιόραμα 2018