Εννέα καινούργιες ταινίες κυκλοφορούν στις Αίθουσες τη νέα Κινηματογραφική Εβδομάδα, σε μία καλή σοδειά για το Σινεμά. Ξεχωρίζει το κύκνειο άσμα του Αντρέι Βάιντα, «Afterimage» σχετικά με τη ζωή και το έργο του αντισυμβατικού καλλιτέχνη, Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι, καθώς και το νέο φιλμ του Μάρκο Μπελόκιο, «Αίμα από το Αίμα μου».

Αξιόλογες προτάσεις αποτελούν επίσης οι ταινίες: «Μια Βόλτα στη Γαλλία» του Ρασίντ Τζαϊντανί, με τον βετεράνο Ζεράρ Ντεπαρντιέ και τον πρωτοεμφανιζόμενο στον κινηματογράφο δημοφιλή μουσικό Σαντέκ, οι «Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης» του Τόμας Βασιλέφσκι, «Ο Κύριος Τίποτα» του Τζόζεφ Σίνταρ με τον Ρίτσαρντ Γκιρ και για τους λάτρεις της επιστημονικής φαντασίας, προτείνουμε το φιλμ, «Life» του Ντανιέλ Εσπινόζα, με τους: Τζέικ Γκίλενχαλ, Ράιαν Ρέινολντς και Ρεμπέκα Φέργκιουσον. Αναλυτικά:

«Afterimage» (Powidoki - 2016) του Αντρέι Βάιντα (Πολωνία)

Στην μεταπολεμική Πολωνία, ο πρωτοποριακός ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι δουλεύει ως καθηγητής στην Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών. Ένας μεγάλος καλλιτέχνης και συν-δημιουργός της θεωρίας του Unism, ο Στρεμίνσκι έγινε διάσημος πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μαθητές του ακόμα τον αντιμετωπίζουν σαν τον «Μεσσία της μοντέρνας ζωγραφικής», αλλά οι αρχές του Πανεπιστημίου και το Υπουργείο Πολιτισμού έχουν διαφορετική άποψη. Ο Στρεμίνσκι δεν διαπραγματεύεται τη τέχνη του και αρνείται να συμμορφωθεί στους κανονισμούς του κόμματος. Σταδιακά αποβάλλεται από το πανεπιστήμιο και την ένωση των καλλιτεχνών. Αλλά οι μαθητές του εξακολουθούν να τον στηρίζουν και να τον επισκέπτονται για ιδιωτικά μαθήματα.

Στο τελευταίο του αριστούργημα, ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης που έφυγε από τη ζωή στις 9 Οκτωβρίου του 2016, αφήνοντας πίσω του 56 ταινίες - μεταξύ των οποίων: «Κανάλ», «Στάχτες και Διαμάντια», «Χωρίς Αναισθητικό» - αποδεικνύει για ακόμα μια φορά το σπάνιο ταλέντο του και την οξύτητα του να παρατηρεί και να καταγράφει τις ιστορικό-κοινωνικές αλλαγές και τους μηχανισμούς τους. Στο «Afterimage» θέτει κρίσιμα ερωτήματα για την ευθύνη μας, στο πλαίσιο μίας ρευστής μεταμοντέρνας πραγματικότητας, πηγαίνοντας πίσω στη μεταπολεμική εποχή της Πολωνίας και επιλέγοντας ως πρωταγωνιστή έναν καλλιτέχνη που η πολιτική κατάσταση της Πολωνίας τον κατέστρεψε. Ο στόχος του, να μας θυμίσει το μάθημα από τις παλιότερες εμπειρίες μας. Το κύκνειο άσμα του Αντρέι Βάιντα, αποτέλεσε και την επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το Όσκαρ Kαλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα - Αντρέι Βάιντα: Οι ταινίες του, κομμάτια της ζωής του
Συνέντευξη - Αντρέι Βάιντα: Η Ελλάδα είναι η μητέρα μας
Η τελευταία ταινία του Αντρέι Βάιντα: «Afterimage»

«Αίμα από το Αίμα μου» (Sangue del mio sangue / Blood of My Blood - 2015) του Μάρκο Μπελόκιο (Ιταλία)

Ο Φεντερίκο, ένας νεαρός ιερέας τον 17ο αιώνα, καλείται από την Ιερά Εξέταση στη φυλακή σε ένα μοναστήρι του χωριού Bobbio. Η αποστολή του είναι να εξαναγκάσει την αδελφή Benedetta να ομολογήσει ότι έχει παρασυρθεί και να οδηγηθεί σε θάνατο ο προηγούμενος ομολογητής της, ο αδελφός του Φεντερίκο. Η Benedetta πρέπει να υποβληθεί σε τρεις δοκιμές - νερό, φωτιά και δάκρυα - για να αποδείξει την αθωότητά της, αν δεν ομολογήσει. Ο Φεντερίκο, ωστόσο, «παρασύρεται» από την Benedetta. Στο σήμερα, η φυλακή του Bobbio κλείνει και εγκαταλείπεται. Ο εφοριακός Φεντερίκο βοηθά έναν Ρώσο εκατομμυριούχο να αγοράσει αυτό το παλιό ερείπιο. Αλλά ένας μυστήριος γέρος έχει ζήσει εκεί για χρόνια. Μπορεί κανείς να τον δει περιστασιακά μόνο τη νύχτα, και αναφέρεται ως «The Count». Ο Φεντερίκο πρέπει να αποδείξει ότι ο άνθρωπος αυτός είναι μια απάτη ώστε να κλείσει τη μεγάλη πώληση.

Πενήντα χρόνια πριν, ο Μάρκο Μπελόκιο γύρισε το περίφημο κινηματογραφικό του ντεμπούτο «Οι Γροθιές Στην Τσέπη» στη βορειοιταλική πόλη Bobbio και σαν φάντασμα που στοιχειώνει έναν τόπο, επιστρέφει εκεί για να αφηγηθεί τις ιστορίες του «Αίμα από το αίμα μου», του οποίου η πλοκή απλώνεται σε δύο διαφορετικά χρονικά φάσματα με φόντο το ίδιο μοναστήρι της Santa Chiara. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Σεπτέμβριο του 2015, στο 72ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου και απέσπασε το Bραβείο FIPRESCI. Στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, καθώς αποτέλεσε την Ταινία Έναρξης του 28ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Διαβάστε επίσης:
Μάρκο Μπελόκιο: Ο αιρετικός σκηνοθέτης του ιταλικού σινεμά

«Μια Βόλτα στη Γαλλία» (Tour De France - 2016) του Ρασίντ Τζαϊντανί (Γαλλία)

Ο Φαρούκ είναι ένας εικοσάχρονος ράπερ από τα προάστια του Παρισιού. Εξαιτίας μιας διαμάχης με έναν άλλο μουσικό, κινδυνεύει και πρέπει να φύγει μακριά από την πρωτεύουσα. Ο φίλος του Μπιλάλ του προτείνει να πάρει τη θέση του και να συνοδεύσει σε ένα ταξίδι στα λιμάνια της Γαλλίας τον πατέρα του Σερζ, ο οποίος ακολουθώντας τα βήματα του κλασικού ζωγράφου Ζοζέφ Βερνέ θέλει να ζωγραφίσει εκ νέου τα έργα του. Παρά το χάσμα γενεών και κουλτούρας, μια αναπάντεχη φιλία γεννιέται ανάμεσα σε αυτόν τον πολλά υποσχόμενο, αντικομφορμιστή νέο και σε αυτό τον παραδοσιακό, συντηρητικό Γάλλο από τα Βόρεια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού που τους οδηγεί στη Μασσαλία για μια τελευταία συναυλία. Το ταξίδι του αχτύπητου δίδυμου μετατρέπεται σε μια μοναδικά επίκαιρη περιήγηση στην καρδιά της σημερινής Γαλλίας (και ίσως της ίδιας της Ευρώπης) που διχάζεται ανάμεσα σε ένα νοσταλγικό παρελθόν και μια σύγχρονη δυναμική όσο και εύθραυστη πολυπολιτισμική ταυτότητα.

Τρία χρόνια μετά το ντεμπούτο του «Rengaine» που έκανε επίσης πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες, ο Γάλλος σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Ρασίντ Τζαϊντανί επιστρέφει με το φιλμ «Μια Βόλτα στη Γαλλία». Πρόκειται για μία ευπρόσδεκτα ευχάριστη ταινία δρόμου που δίνει τους ρόλους αυτών των δύο αταίριαστων συνοδοιπόρων στον βετεράνο Ζεράρ Ντεπαρντιέ και στον πρωτοεμφανιζόμενο στον κινηματογράφο δημοφιλή μουσικό Σαντέκ. Στην Ελλάδα η ταινία πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 18ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.

«Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης» (United States of Love / Zjednoczone Stany Milosci - 2016) του Τόμας Βασιλέφσκι (Πολωνία, Σουηδία)

Πολωνία, 1990. Το πρώτο χαρούμενο έτος ελευθερίας, αλλά και αβεβαιότητας για το μέλλον. Τέσσερις φαινομενικά ευτυχισμένες γυναίκες, διαφορετικών ηλικιών αποφασίζουν ότι έχει έρθει η στιγμή να αλλάξουν τις ζωές τους και να εκπληρώσουν τις επιθυμίες τους. Η Αγκάτα είναι μια νεαρή μητέρα, παγιδευμένη σε ένα δυστυχισμένο γάμο, η οποία ψάχνει καταφύγιο σε μια ακόμη αδιέξοδη σχέση. Η Ρενάτα είναι μια μεγαλύτερη σε ηλικία δασκάλα, η οποία παρακολουθεί γοητευμένη την γειτόνισσα της, Μαρζένα. Η τελευταία είναι μια παλιά νικήτρια καλλιστείων και νυν δασκάλα αερόμπικ, της οποίας ο σύζυγος εργάζεται στη Γερμανία. Τέλος, η Ίζα είναι διευθύντρια σχολείου και ερωτευμένη με τον πατέρα μιας μαθήτριάς της.

Η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Πολωνού σκηνοθέτη Τόμας Βασιλέφσκι (Floating Scyscrapers), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου το 2016, όπου και απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Σεναρίου. Ο δημιουργός συνθέτει τα πορτρέτα τεσσάρων γυναικών, μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, στην αποδεσμευμένη από τον κομουνιστικό έλεγχο Πολωνία. Πρωταγωνιστούν: Τζούλια Κιτζόφσκα, Μαγκνταλένα Τσιελέτσκα, Ντορότα Κόλακ, Μάρτα Νιεράντκιεβιτζ, Αντρζέι Χίρα. Τον Σεπτέμβριο του 2016, στο 22ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και τις τρεις μεγάλου μήκους ταινίες του Τόμας Βασιλέφσκι, παρουσία του δημιουργού.

«Ο Κύριος Τίποτα» (Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer - 2016) του Τζόζεφ Σίνταρ (Η.Π.Α., Ισραήλ)

Ο Νόρμαν Όπενχαϊμερ (Ρίτσαρντ Γκιρ) ζει μια μοναχική ζωή στο περιθώριο της δύναμης και του χρήματος που υπόσχεται η Νέα Υόρκη. Είναι φιλόδοξος και διαρκώς εμπνέεται οικονομικά σχήματα που όμως, δεν αποδίδουν ποτέ καρπούς. Μη έχοντας ουσιαστικά να προσφέρει κάτι, ο Νόρμαν πασχίζει να γίνει φίλος με τους πάντες, αλλά το διαρκές networking τον οδηγεί στο απόλυτο πουθενά. Επιζητώντας την προσοχή κάποιου, ο Νόρμαν εστιάζει στον Μίσα Έσελ (Λίορ Ασκενάζι), έναν χαρισματικό Ισραηλινό πολιτικό που επαγγελματικά έχει πάρει την κάτω βόλτα και ζει απομονωμένος στη Νέα Υόρκη. Διαισθανόμενος ότι ο Έσελ είναι σε δύσκολη θέση, ο Νόρμαν τον προσεγγίζει δωρίζοντάς του ένα ζευγάρι πανάκριβα παπούτσια - μια κίνηση που συγκινεί βαθύτατα τον Έσελ, και την οποία θα θυμηθεί, όταν τρία χρόνια αργότερα γίνει Πρωθυπουργός του Ισραήλ!

Ο Νόρμαν πλέον νιώθει ότι είναι κοντά στην επιτυχία που πάντα επιζητούσε. Κατακλυσμένος από ένα μοναδικό αίσθημα επιτυχίας, προσπαθεί να χρησιμοποιήσει το όνομα του Έσελ για να κλείσει τη μεγαλύτερη δουλειά της ζωής του. Πρόκειται ουσιαστικά για μια σειρά quid pro quo συναλλαγών μεταξύ του Πρωθυπουργού και του ανιψιού του Νόρμαν (Μάικλ Σιν), ενός ραβίνου (Στιβ Μπουσέμι), ενός μεγιστάνα (Χάρις Γιούλιν), του βοηθού του (Νταν Στίβενς) κι ενός υπαλλήλου του υπουργείου οικονομικών της Ακτής Ελεφαντοστού. Το καλειδοσκοπικό σχέδιο του Νόρμαν όμως, πολύ σύντομα θα αρχίσει να πηγαίνει πολύ στραβά, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για διεθνές διπλωματικό επεισόδιο. Ο Νόρμαν τώρα, πρέπει να κάνει το παν για να το αποτρέψει, ενώ το παρελθόν του χτυπά την πόρτα με τη μορφή της Άλεξ (Σαρλότ Γκενσμπούργκ).

Η νέα ταινία του υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη, Τζόσεφ Σένταρ (Footnote - 2011) μας διηγείται με κωμικοτραγικό τρόπο και πολλή ευαισθησία, την ιστορία ενός ανθρωπάκου του οποίου η «πτώση» οφείλεται στην ανθρώπινη ανάγκη να νιώσει ότι αξίζει κάτι. Περίπλοκο αλλά ενδιαφέρον σενάριο, με εξαιρετικό καστ ηθοποιών, εκ των οποίων ξεχωρίζει ο Ρίτσαρντ Γκιρ, σε μία αξιόλογη ερμηνεία. Πρωταγωνιστούν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Μάικλ Σιν, Λιό Ασκενάζι, Νταν Στίβενς.

«Life» (2017) του Ντανιέλ Εσπινόζα (Η.Π.Α.)

Η εξαμελής ομάδα του διεθνή διαστημικού σταθμού ISS έχει ως αποστολή να ανακαλύψει σημάδια ζωής στον πλανήτη Άρη. Είναι όλοι ενθουσιασμένοι, αφού η αποστολή τους έχει στεφθεί με επιτυχία. Ο ενθουσιασμός αρχίζει να φθίνει, όταν διαπιστώνουν ότι το νέο είδος ζωής που ανακάλυψαν όχι μόνο αναπτύσσεται ταχύτατα, αλλά υπήρξε η αιτία αφανισμού κάθε ζωντανού οργανισμού στον πλανήτη του. Τώρα, απειλεί τα μέλη του πληρώματος που πρέπει να φροντίσουν να μην το μεταφέρουν μαζί τους πίσω στη Γη, αφού κάτι τέτοιο θα είχε ολέθριες επιπτώσεις για το μέλλον της ανθρωπότητας.

Το «Life»  αφηγείται την ιστορία των έξι μελών του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού που βρίσκεται μπροστά σε μια από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις στην ιστορία του ανθρώπου: την ύπαρξη εξωγήινης ζωής στον Άρη. Όσο το πλήρωμα ερευνά, τόσο οι μέθοδοί τους καταλήγουν να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες και η ξένη μορφή ζωής αποδεικνύεται πιο έξυπνη απ’ όσο θα περίμενε κανείς. Η ταινία διαδραματίζεται σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό επανδρωμένο με τους: Τζέικ Γκίλενχαλ (Southpaw, Nightcrawler), Ράιαν Ρέινολντς (Deadpool), Ρεμπέκα Φέργκιουσον (The Girl on the Train), Χιρογιούκι Σανάντα (The Wolverine), Ariyon Bakare (The Dark Knight) και Olga Dihovichnaya (Twilight Portrait). Ένα αξιόλογο, κλειστοφοβικό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, το οποίο βαδίζει με επιτυχία στον δρόμο που άνοιξε ο Ρίντλεϊ Σκοτ το 1979, με το φιλμ «Άλιεν: Ο Επιβάτης του Διαστήματος» (Alien).

Διαβάστε επίσης:
Οι καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα

«Θα Πέσει η Νύχτα» (Night Will Fall - 2014) του Αντρέ Σίνγκερ (Ηνωμένο Βασίλειο)

Ερευνητές ανακαλύπτουν κινηματογραφικό υλικό από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο που αποδεικνύεται ότι είναι ένα χαμένο ντοκιμαντέρ γυρισμένο από τον Άλφρεντ Χίτσκοκ και τον Σίντνεϊ Μπερνστάιν το 1945 για τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αφήγηση: Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

«Ares: Κίνδυνος στο Παρίσι» (Arès - 2016) του Ζαν Πατρίκ Μπενέ (Γαλλία)

Το έτος είναι 2035 και η παγκόσμια τάξη έχει υποστεί δραματικές αλλαγές. Η Γαλλία, με 10 εκατομμύρια άνεργους κατοίκους, αποτελεί μία από τις νέες χώρες κάτω από το όριο της φτώχειας. Ο ταλανισμένος από τα προβλήματα πληθυσμός, αμφιταλαντεύεται μεταξύ του να επαναστατήσει και του να παραιτηθεί, μέχρι που βρίσκει «καταφύγιο» σε ένα νέο τηλεοπτικό πρόγραμμα: τις υπέρ-βίαιες μάχες μέχρι θανάτου.
Ο Ρέντα, γνωστός ως «Άρες», είναι ένας βετεράνος μαχητής που βγάζει τα προς το ζην κάνοντας μικροδουλειές για την αστυνομία. Όταν η αδερφή του κατηγορείται για οπλοκατοχή, θα διακινδυνέψει τα πάντα ώστε να καταφέρει να σώσει αυτήν και τις κόρες της.

Μία δυστοπική ματιά στο μέλλον της Γαλλίας, όπου κυριαρχεί η βία, ενώ οι ηθικές αρχές έχουν καταλυθεί και το πιο δημοφιλές τηλεοπτικό πρόγραμμα είναι οι μάχες μέχρι θανάτου. Πρωταγωνιστούν: Όλα Ράπας, Μίσα Λεσκό, Τιερί Ανσίς, Ελέν Φιγιέ, Ρουθ Βέγκα Φερνάντεζ, Εύα Λαλιέ, Λουί Ντο ντε Λενκεσένγκ, Ελίνα Σόλομον, Ιβόμν Μαρτέν, Πιέρ Περιέ.

Το «Ares: Κίνδυνος στο Παρίσι», αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ζαν Πατρίκ Μπενέ, ο οποίος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η κρίση που ξέσπασε σε Ελλάδα και Ισπανία. Υπήρξαν φωνές που προειδοποίησαν πως μπορεί να έρθει και στη Γαλλία. Σε ακόμα χειρότερη μορφή. Οπότε, ρώτησα τον εαυτό μου ‘Τι θα γινόταν αν η Γαλλία γινόταν μία φτωχή χώρα;’. Η προσμονή είναι ένα είδος σινεμά, που σου επιτρέπει να καταπιαστείς με το παρόν. Αποφασίσαμε να εμβαθύνουμε στα προβλήματα: ανεργία, διαφθορά, υπέρτατος νεοφιλελευθερισμός. Η εικόνα μίας χρεοκοπημένης χώρας, με 10 εκατομμύρια ανέργους, με χαοτική αστικοποίηση, με πολυεθνικές να κάνουν κουμάντο και, στην ουσία, να βρίσκονται στην εξουσία έχοντας τη δύναμη να αλλάζουν νόμους κατά το δοκούν».

«Τα Μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος» (El Bosco. El jardín de los sueños / The garden of dreams - 2016) του Χοσέ Λουίς Λόπεθ Λινάρες (Γαλλία, Ισπανία)

Ο πίνακας "ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων" είναι ο πιο διάσημος και ελκυστικός του Ιερώνυμου Μπος. Το 2016 γιορτάστηκαν τα 500 χρόνια από την γέννηση του ζωγράφου. Μέσα από μοναδικές εικόνες που δίνει η αποκλειστική πρόσβαση στο Μούσειο Πράδο της Μαδρίτης - σαν κάποιος να γίνεται μάρτυρας της ακτινογράφησης της ζωγραφιάς και της αποκατάστασής της - το έργο διερευνά και ζητά την αποκάλυψη όλων εκείνων των αναπάντητων ερωτημάτων γύρω από τον ίδιο τον ζωγράφο και εξηγεί την έμπνευση που μετέδωσε σε συγγραφείς, ζωγράφους και μουσικούς από όλο τον κόσμο. Με τους: Σαλμάν Ρούσντι, Ορχάν Παμούκ, Μισέλ Ονφρέ, Λουντοβίκο Εϊνάουντι, Ουίλιαμ Κρίστι, Κέες Νόοτεμποομ.