Η υποκριτική ιδιοφυΐα του σπουδαίου Πίτερ Σέλερς (Peter Sellers: 8 Σεπτεμβρίου του 1925 - 24 Ιουλίου του 1980), είναι δεδομένη και έχει καταγράψει τη δική της μοναδική ιστορία στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Το «Ραντεβού στο Σινεμά» του 1957, η συνεργασία με τον κορυφαίο σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ, οι ταινίες με τον Μπλέικ Έντουαρντς, ως Ροζ Πάνθηρας και Επιθεωρητής Κλουζώ, είναι μερικές μόνο από τις χαρακτηριστικές στιγμές του αξιόλογου και τρεις φορές υποψήφιου για Όσκαρ, Βρετανού ηθοποιού. Στο Αφιέρωμα που ακολουθεί, θυμόμαστε πέντε αξέχαστες ερμηνείες του.

Ο Πίτερ Σέλερς - πραγματικό όνομα Richard Henry Sellers - γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου του 1925, στο Σάουθσι του Πόρτσμουθ. Η οικογένειά του συμμετείχε στα βαριετέ της εποχής, κάτι που έκανε και ο ίδιος από μικρή ηλικία, μαθαίνοντας στην πράξη χορό, τραγούδι και ηθοποιία, ενώ έπαιξε και ντραμς σε διάφορες τζαζ μπάντες. Κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο υπηρέτησε στη RAF σαν μη-ιπτάμενος, λόγω της κακής του όρασης.

Μετά τον πόλεμο ο Βρετανός ηθοποιός ξαναγύρισε στα βαριετέ, ενώ αργότερα παρουσίασε την ραδιοφωνική εκπομπή «The Goon Show» που μεταφέρθηκε στην τηλεόραση. Το 1955 άρχισε να εμφανίζεται στον κινηματογράφο, κάνοντας επιτυχία αρχικά με Βρετανικές κωμωδίες. Πιο σημαντικές εξ αυτών ήταν το «Ραντεβού Στο Σινεμά» (The Smallest Show On Earth / Big Time Operators) του 1957, «Το Ποντίκι που Βρυχάται» (The Mouse That Roared) του 1959 και το μικρού μήκους φιλμ, «The Running Jumping & Standing Still Film», επίσης του 1959, το οποίο του χαρίζει και την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Ραντεβού Στο Σινεμά / The Smallest Show On Earth / Big Time Operators
Σκηνοθεσία: Μπάζιλ Ντίρντεν
Σενάριο: William Rose (screenplay), John Eldridge (screenplay)
Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σέλερς, Βιρτζίνια Μακένα, Μπιλ Τράβερς, Μάργκαρετ Ράδερφορντ, Μπέρναρντ Μάιλς
Έτος Παραγωγής: 1957
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο
Διάρκεια: 80 λεπτά

Ένα νεαρό ζευγάρι, ο Matt και η Jean Spenser - τους οποίους ερμηνεύουν το πραγματικό ζευγάρι στη ζωή: Μπιλ Τράβερς και Βιρτζίνια Μακένα - δεν μπορούν να πιστέψουν την τύχη τους, όταν ένας μακρινός θείος αφήνει όλη την περιουσία του σε αυτούς.

Όμως αυτό που τελικά κληρονομούν είναι ένας ετοιμόρροπος παλιός κινηματογράφος που ονομάζεται "The Bijou" και στον οποίο εργάζονται τρεις ηλικιωμένοι υπάλληλοι: ο θυρωρός (Μπέρναρντ Μάιλς), η ταμίας (Μάργκαρετ Ράδερφορντ) και ο αλκοολικός μηχανικός προβολής (Peter Sellers).

Ωστόσο, ο κινηματογράφος τυγχάνει να βρίσκεται σε προνομιακή θέση και ο ιδιοκτήτης του μεγάλου γειτονικού κινηματογράφου "The Grand" προσπαθεί να το αγοράσει προκειμένου να το μετατρέψει σε πάρκινγκ.

Σε μια προσπάθεια να πείσουν τον ιδιοκτήτη του "The Grand" να αυξήσει την προσβλητικά χαμηλή προσφορά του (£ 750), οι Spensers ανακοινώνουν τη πρόθεσή τους να επαναλειτουργήσουν το "Bijou". Αλλά για να το κάνουν αυτό θα πρώτα πρέπει να μάθουν πώς λειτουργεί ένας κινηματογράφος...

Με οδηγό το έξυπνο και πρωτότυπο σενάριο των William Rose και John Eldridge - Υποψήφιο για βραβείο BAFTA Καλύτερου σεναρίου - η ταινία «Ραντεβού στο Σινεμά» του Basil Dearden (Βραβείο BAFTA το 1959 για την ταινία του «Sapphire»), είναι μία προσεγμένη και διασκεδαστική κωμωδία. Με καλό καστ και προεξέχοντος του σπουδαίου Πίτερ Σέλερς, το φιλμ αποτελεί την ιδανική επιλογή για προβολή σε θερινό κινηματογράφο.

Λολίτα / Lolita
Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Σενάριο: Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ και James B. Harris
Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Μέισον, Σέλλεϊ Γουίντερς, Sue Lyon, Πίτερ Σέλλερς, Lois Maxwell, Marianne Stone, Cec Linder και Shirley Douglas
Έτος Παραγωγής: 1962
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.
Διάρκεια: 153 λεπτά

Η ταινία βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημά του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, που έγραψε επίσης και το σενάριο. Αναφέρεται σε έναν μέσης ηλικίας φιλόλογο λογοτεχνίας που έχει εμμονή με ένα έφηβο κορίτσι. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο εξαιρετικός Τζέιμς Μέισον / James Mason ως Humbert Humbert, η Sue Lyon ως Dolores Haze (Λολίτα), η Shelley Winters ως Charlotte Haze, με τον Πίτερ Σέλερς / Peter Sellers στον ρόλο του Κλαιρ Κίλτι / Clare Quilty. Το φιλμ απέσπασε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου.

Ο Πίτερ Σέλερς υποδυόμενος τον ρόλο του Κλαιρ Κίλτι, αν και σε δεύτερο ρόλο, κερδίζει τις εντυπώσεις χαρίζοντας μας μία από τις καλύτερες ερμηνείες του. Το γεγονός αυτό δεν περνά απαρατήρητο από τον Κιούμπρικ, που καταλαβαίνοντας την αξία και το ταλέντο του, του προσφέρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο φιλμ: «S.O.S Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα» (Dr. Strangelove) - παίζοντας τρεις διαφορετικούς ρόλους και αποσπώντας τη δεύτερη υποψηφιότητά του για Όσκαρ.

Με τον τρόπο αυτό ο Σέλερς θα μπει στην μικρή εκείνη λίστα των ηθοποιών (μαζί με: Frank Silvera, Timothy Carey, Sterling Hayden και Kirk Douglas) οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν δύο φορές με τον κορυφαίο αλλά "δύσκολο" σκηνοθέτη, Στάνλεϊ Κιούμπρικ...

S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα / Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Σκηνοθεσία: ΣτάνλεΪ Κιούμπρικ / Stanley Kubrick
Σενάριο: Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George
Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σέλερς, Τζορτζ Σ. Σκοτ, Στέρλινγκ Χέιντεν, Κίναν Γουίν, Τζέιμς Ερλ Τζόουνς
Έτος Παραγωγής: 1964
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο
Διάρκεια: 95 λεπτά

Ένας μανιώδης αντικομουνιστής, ο στρατηγός Τζακ Ρίπερ (Στέρλινγκ Χέιντεν), είναι διοικητής μιας αμερικανικής αεροπορικής βάσης. Ο Ρίπερ αποφασίζει ότι ο πόλεμος είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση και δεν μπορεί να μένει στα χέρια των πολιτικών.

Έτσι, εκμεταλλευόμενος ένα απόρρητο σχέδιο επίθεσης με πυρηνικά όπλα εναντίον της Ρωσίας, για το οποίο δεν απαιτείται η έγκριση του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, στέλνει ένα βομβαρδιστικό Β52 της δικαιοδοσίας του, να βομβαρδίσει με πυρηνικούς πυραύλους συγκεκριμένους, στρατηγικούς στόχους της Σοβιετικής Ένωσης.

Στη συνέχεια ο Ρίπερ σφραγίζει το στρατόπεδο του και κλείνει όλες τις διόδους επικοινωνίας με το αεροσκάφος ώστε να μην μπορεί κανείς να ανακαλέσει την επίθεση. Οι υπεύθυνοι της αμερικάνικης κυβέρνησης, πληροφορούμενοι το γεγονός, καλούν έκτακτο πολεμικό συμβούλιο, ενώ παράλληλα προσπαθούν να επικοινωνήσουν με τη Σοβιετική Ένωση ώστε να ανατραπεί ο επικείμενος πυρηνικός πόλεμος.

Οι υπεύθυνοι των δύο χωρών επικοινωνούν μεταξύ τους και έρχονται σε συμφωνία αλλά δεν κατορθώνουν να ανατρέψουν την καταστροφή καθώς, αποκαλύπτεται ότι η Σοβιετική ένωση έχει κατασκευάσει έναν υπολογιστή, ο οποίος είναι προγραμματισμένος να πυροδοτήσει πυρηνική αντεπίθεση, ένα σχέδιο ολοκληρωτικής καταστροφής του πλανήτη, στην περίπτωση που θα δεχθεί επίθεση.

Καθώς οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, καλείται εσπευσμένα ο πρώην Ναζί και νυν ειδικός σύμβουλος επί θεμάτων πυρηνικού εξοπλισμού των Ηνωμένων Πολιτειών, Dr.Strangelove (Πίτερ Σέλερς), προκειμένου να δώσει την ύστατη λύση.

Η κλασική μαύρη κωμωδία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, «S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 1964), με ήρωες μια ομάδα πολεμοχαρών στρατιωτικών στα πρόθυρα του πυρηνικού ολέθρου, είναι ταυτόχρονα αστεία και τρομακτική, ενώ παραμένει σύγχρονη, αν όχι προφητική.

Το σενάριο είναι βασισμένο στο βιβλίο «Red Alert» του Peter George,  που κυκλοφόρησε το 1958. Το φιλμ απέσπασε τέσσερις Υποψηφιότητες για Όσκαρ, στις Κατηγορίες: Best Picture, Best Actor in a Leading Role (Peter Sellers), Best Director (Stanley Kubrick), Best Writing Screenplay Based on Material from Another Medium (Stanley Kubrick, Peter George, Terry Southern). Ενώ στη λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες του Αμερικάνικου Κινηματογράφου βρίσκεται στη θέση 42.

Διαβάστε επίσης:
Η διαχρονική πολιτική σάτιρα του Κιούμπρικ: «S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα»
Οι 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών

Ο Ροζ Πάνθηρας / The Pink Panther
Σκηνοθεσία: Μπλέικ Έντουαρντς
Σενάριο: Μπλέικ Έντουαρντς και Μορίς Ρίχλιν
Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σέλερς, Ντέιβιντ Νίβεν, Ρόμπερτ Βάγκνερ, Καπουσίν, Κλαούντια Καρντινάλε
Μουσική: Χένρυ Μαντσίνι
Φωτογραφία: Φίλιπ Λάθροπ
Μοντάζ: Ralph E. Winters
Έτος Παραγωγής: 1963
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 115 λεπτά

Η Πριγκίπισσα Ντάλα κληρονομεί το μεγαλύτερο διαμάντι του κόσμου, τον Ροζ Πάνθηρα, από τον πατέρα της. Ξεφεύγοντας από τα κοσμικά πλήθη δραπετεύει σε ένα χειμερινό Ιταλικό θέρετρο στην Κορτίνα, όπου γνωρίζει τον διάσημο πλέιμποϊ σερ Τσαρλς Λίτον, ή όπως είναι γνωστός ως ο μυστηριώδης εγκληματίας, το Φάντασμα, ο οποίος έχει βάλει το μάτι του το πασίγνωστο διαμάντι και την γοητευτική ιδιοκτήτριά του.

Εν τω μεταξύ, ο γκαφατζής επιθεωρητής αστυνομικός Ζακ Κλουζώ βρίσκεται στα ίχνη του Φαντάσματος και της πονηρής βοηθού του, η οποία δεν είναι άλλη από την σύζυγο του Κλουζώ και ερωμένη του σερ Τσαρλς, την Σιμόν. Καταφθάνοντας στην Κορτίνα, ο σερ Τσαρλς κινεί τις υποψίες του επιθεωρητή Κλουζώ, και σύντομα, ο ανιψιός του σερ Τσαρλς, ο Τζορτζ, ανακαλύπτει την ταυτότητα του περιβόητου θείου του.

Ο Πίτερ Σέλερς, σημείωσε μεγάλη και διεθνή επιτυχία με την εμφάνισή του στην ταινία «Ο Ροζ Πάνθηρας» το 1963, καθώς και στις δημιουργίες που ακολούθησαν το σχετικό franchise. Καρποί της επιτυχημένης συνεργασίας του με τον Μπλέικ Έντουαρντς. Μία συνεργασία η οποία όμως θα αντιμετωπίσει στη συνέχεια, αρκετές δυσκολίες και εντάσεις.

Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς / Being There
Σκηνοθεσία: Χαλ Άσμπι
Σενάριο: Γέρζι Κοζίνσκι
Πρωταγωνιστούν: Πίτερ Σέλερς, Σίρλει Μακ Λέιν, Μέλβιν Ντάγκλας
Έτος Παραγωγής: 1979
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 130 λεπτά

Ακολούθησαν και άλλες σημαντικές ταινίες του Πίτερ Σέλερς, όπως το «Καζίνο Ρουαγιάλ», το απολαυστικό «Πάρτυ», «Τα Σατανικά Κόλπα του Φου Μαντσού» και ο βασικός ρόλος στην ταινία «Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς» (Being there - 1979) του Χαλ Άσμπι, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γέρζι Κοζίνσκι. Μία εξαιρετική ερμηνεία που χάρισε στον Σέλερς την τρίτη υποψηφιότητά του για Όσκαρ, αλλά και την Χρυσή Σφαίρα στην αντίστοιχη κατηγορία.

O Πίτερ Σέλερς άφησε παρακαταθήκη στην μεγάλη οθόνη τη μέγιστη ερμηνεία του, ενσαρκώνοντας έναν αγαθό κηπουρό που πέρασε όλο τον ενήλικο βίο του σε απομόνωση και ο οποίος μένει ολομόναχος στον κόσμο, μετά τον θάνατο του ηλικιωμένου αφεντικού του.

Ο Πίτερ Σέλερς έφυγε στις 24 Ιουλίου του 1980 από καρδιακή προσβολή. Δυο χρόνια μετά τον θάνατό του κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους η ταινία του Μπλέικ Έντουαρντς, «Στα Ίχνη του Ροζ Πάνθηρα», στην οποία χρησιμοποιήθηκαν σκηνές που ο Σέλερς είχε γυρίσει πριν τον θάνατό του για τις υπόλοιπες ταινίες της σειράς.