Ποιον μπορείς να εμπιστευτείς σε έναν κόσμο όπου η αλήθεια εξαρτάται από το κέρδος; Ο Τζον Χαμ και η Ρόζαμουντ Πάικ, πρωταγωνιστούν σε ένα κατασκοπικό θρίλερ, με οδηγό το σενάριο του Tony Gilroy, το οποίο διαδραματίζεται στη Βηρυτό του 1982. Ο σκηνοθέτης Μπραντ Άντερσον, αναλαμβάνει να μας μεταφέρει στην καρδιά μιας ταραγμένης και σύνθετης εποχής, όπου εμπλέκονται διαφορετικές πολιτικές δυνάμεις και η κατάσταση είναι εκρηκτική και ανεξέλεγκτη. Η ταινία είναι γεμάτη ανατροπές, θέτοντας ερωτήματα για το κόστος της ελευθερίας, το τίμημα της εμπιστοσύνης και τη διττή φύση της επίσημης αλήθειας.

Ads

Βηρυτός / Beirut
Σκηνοθεσία: Μπραντ Άντερσον / Brad Anderson
Σενάριο: Tony Gilroy
Πρωταγωνιστούν: Τζον Χαμ, Ρόζαμουντ Πάικ, Ντιν Νόρις, Μαρκ Πελεγκρίνο, Λάρι Πάιν, Σι Γούιγκαμ, Άλον Μόνι Αμπάουτμπουλ, Ίντιρ Τσέντερ, Τζόνι Κόιν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Björn Charpentier
Μοντάζ: Andrew Hafitz
Μουσική: John Debney
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 2018
Διάρκεια: 109 λεπτά

Δύο μυστικοί πράκτορες της CIA (Ρόζαμουντ Πάικ, Ντιν Νόρις) αναθέτουν στον Mason Skiles (Τζον Χαμ), έναν πρώην Αμερικανό διπλωμάτη, να επιστρέψει στον Λίβανο μετά από δέκα χρόνια, για να διαπραγματευτεί τη ζωή ενός φίλου του. Τίποτα δεν είναι όπως το θυμόταν και εκτός από τα φαντάσματα του παρελθόντος, ο Mason βρίσκεται αντιμέτωπος με αποκαλύψεις που αφορούν τις προθέσεις του ισραηλινού στρατού, επικεφαλής Αμερικανών πολιτικών, της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης και διεφθαρμένων γραφειοκρατών.

image

Ads

Η επικαιρότητα ως πηγή έμπνευσης

Η ιστορία ξεκινάει πολύ πριν ο Tony Gilroy καθιερωθεί ως σεναριογράφος της τριλογίας The Bourne Identity, του Michael Clayton και της παγκόσμιας επιτυχίας Rogue One: A Star Wars Story. Το 1991, ενώ δούλευε για τη ρομαντική κομεντί The Cutting Edge, ο Gilroy συνάντησε έναν παραγωγό που ήταν πρώην αναλυτής της CIA: «Κάναμε πολλές συζητήσεις για γεωπολιτικά θέματα και σκεφτήκαμε ότι μια ταινία για έναν διπλωμάτη που αναλαμβάνει μια διαπραγμάτευση, θα ήταν συναρπαστική. Εκείνη την περίοδο, η Βηρυτός ήταν επίκαιρο θέμα εξαιτίας του βιβλίου του Tom Friedman με τίτλο From Beirut to Jerusalem που μόλις είχε κυκλοφορήσει. Θέλαμε να βάλουμε έναν διαπραγματευτή σε ένα ιστορικό σκηνικό που θα έμοιαζε αληθοφανές χωρίς να λέμε μια πραγματική ιστορία».

Ο σεναριογράφος έχτισε ένα σενάριο πάνω στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν κατά την απαγωγή του William Buckley, που ήταν επικεφαλής της CIA στη Βηρυτό το 1984: «Για μένα, αυτό ήταν το πρότυπο του τι θα συνέβαινε αν ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της CIA έπεφτε θύμα απαγωγής. Η σωρός του William Buckley εμφανίστηκε όταν τελείωνα το σενάριο και οι δημοσιογράφοι έγραφαν πολλά για το περιστατικό, από τα οποία άντλησα υλικό. Ήταν μια πολύ δραματική και τρομαχτική ιστορία».

Η ενδελεχής έρευνα εξέθεσε τον Gilroy σε πολλές λεπτομέρειες, τις οποίες αξιοποίησε για να επινοήσει γεγονότα που θα μπορούσαν να συμβούν στον Λίβανο πριν από τρεις δεκαετίες: «Μίλησα με ανθρώπους στο τηλέφωνο και έφτιαξα ολόκληρη βιβλιοθήκη, σκάλισα σε βάθος εκείνη τη συγκεκριμένη περίοδο που καλύπτουμε, όταν ο Mason επιστρέφει στον Λίβανο. Έμαθα πολλά πράγματα που με εξέπληξαν. Δεν ήξερα ότι η Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης ήταν τόσο περίπλοκη, ότι είχε τόσες διαστρωματώσεις ή ότι ήταν τόσο διεφθαρμένη. Δεν είχα ιδέα για την πολυπλοκότητα της επιθυμίας των Ισραηλινών να μπουν στον Λίβανο ή για τους χειρισμούς τους για να δικαιολογήσουν την εισβολή στην περιοχή. Ήξερα για τον Λευκό Οίκο στην προεδρία του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ήξερα για τα περιστατικά που οδήγησαν στον βομβαρδισμό της Αμερικανικής Πρεσβείας στη Βηρυτό. Αλλά όταν άρχισα την έρευνα, έμαθα όλες τις εξονυχιστικές λεπτομέρειες».

image

Από το χαρτί στην μεγάλη οθόνη

Αφού ολοκληρώθηκε το σενάριο το 1992, πολλοί επιφανείς ηθοποιοί και σκηνοθέτες ενδιαφέρθηκαν, αλλά το πορτρέτο που έχτισε ο Gilroy για την Αμερική, τους Ισραηλινούς και τις ραδιουργίες της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης, αποδείχτηκαν πολύ εμπρηστικά θέματα: «Το πρόβλημα ήταν ότι το σενάριο ήταν πολύ ακριβές» επισημαίνει ο σεναριογράφος. «Η Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης δεν είχε παραδειγματική συμπεριφορά. Το Ισραήλ δεν είχε παραδειγματική συμπεριφορά. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ δεν είχε παραδειγματική συμπεριφορά. Κανείς δεν έβγαινε καθαρός εκείνη την περίοδο εκτός από τον ήρωα της ιστορίας».

Όταν η Βηρυτός δεν πήρε το πράσινο φως να γίνει ταινία, ο Gilroy έβαλε το σενάριο στην άκρη και προχώρησε. Η ταινία πήρε μπρος αφού το Argo, το οποίο διαδραματιζόταν το 1979, κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2012 και ήταν εισπρακτική επιτυχία, αποδεικνύοντας ότι τα πολιτικά θρίλερ που λαμβάνουν χώρα στη Μέση Ανατολή μπορούν να είναι εξαιρετικά επιτυχημένα.

image

Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο βετεράνος Brad Anderson, ο οποίος έχει αποδείξει την κλίση για τις ταινίες αγωνίας που επικεντρώνονται σε στιβαρούς χαρακτήρες, με ταινίες όπως το The Machinist με πρωταγωνιστή τον Christian Bale και το Transsiberian με πρωταγωνιστή τον Woody Harrelson: «Με συνεπήρε η ιστορία του Tony. Ειλικρινά δεν ήξερα πολλά για τη Βηρυτό, οπότε ήταν πιο πολύ τα στοιχεία του χαρακτήρα που με τράβηξαν. Είχα ενθουσιαστεί με τον Mason, αυτή την ταλαιπωρημένη ψυχή που προσπαθεί να εξιλεωθεί σώζοντας έναν φίλο. Αυτή είναι μια πολύ κλασική δραματουργική προσέγγιση που δείχνει ευαισθησία».

Οι Πρωταγωνιστές

Τζον Χαμ / Jon Hamm – The Negotiator / Ο Διαπραγματευτής

image

Καθώς ξεδιάλεγε τις προσφορές που προέκυψαν μετά τον εμβληματικό ρόλο του ως Don Draper στην τηλεοπτική σειρά Mad Men – για τον οποίο βραβεύτηκε με Emmy – ο Τζον Χαμ, αναφέρει σχετικά: «Τα σοβαρά πολιτικά θέματα δεν βρίσκουν χώρο στις ταινίες πια» λέει ο ηθοποιός. «Ήμουν ενθουσιασμένος που θα έκανα μια ταινία με θέμα κάτι σημαντικό και όχι απλώς μια ταινία με δράση, ή στοιχεία από κόμικς, το οποίο μοιάζει να απασχολεί τις περισσότερες μεγάλες ταινίες σήμερα. Δεν είναι κάποιος που λύνει τα πάντα με ένα μαγικό σφυρί ή με ξόρκια ή με ενέργειες που δεν γίνονται στην πραγματική ζωή. Ως διαπραγματευτής, ο Mason έχει το χάρισμα να μιλάει με τους ανθρώπους χωρίς δόλο. Απλώς τους λέει ότι έχουν κάτι που θέλει και ότι κι αυτός με τη σειρά του έχει κάτι που θέλουν αυτοί. Τους προτρέπει να βρουν έναν κοινό χώρο για να αφήσουν κάτι και αντίστοιχα να πάρουν κάτι πίσω».

Εκτός από τα πολιτικά φορτισμένα θέματα, ο Hamm αναζήτησε το προσωπικό τραύμα που οδηγεί τον ήρωα στο ταξίδι: «Όταν τον συναντάμε για πρώτη φορά, ο Mason μοιάζει συγκροτημένος. Προσπαθεί να κάνει το καλό» λέει ο ηθοποιός. Μετά, σε λίγα τρομαχτικά δευτερόλεπτα, η ζωή του διαλύεται. «Παίρνει λίγο χρόνο στον Mason να ανασυγκροτηθεί μετά από αυτή την τραγωδία. Όταν επιστρέφει εκεί που συνέβησαν όλα, εκεί αρχίζει να βρίσκει τη χαρά και τη θέση του στον κόσμο».

Ρόζαμουντ Πάικ / Rosamund Pike – The Handler / Η Διαχειρίστρια

image

Η Βρετανίδα ηθοποιός Ρόζαμουντ Πάικ ξέρει από “επικίνδυνα” σενάρια, όπως απέδειξε με τον ρόλο της ως μοιραία γυναίκα στο Gone Girl. Στη Βηρυτό, το πρώην κορίτσι του Bond στο Die Another Day, είχε την ευκαιρία να είναι μια ανεξάρτητη γυναίκα στον ρόλο της έξυπνης διαχειρίστριας της CIA που ακούει στο όνομα Sandy Crowder:

«Είναι μια προ-φεμινίστρια που συμμετέχει για την αδρεναλίνη. Υποθέτω ότι θέλει να υπηρετήσει τη χώρα της, αν και δεν ανεμίζει καμία σημαία. Ήταν σκληρός κόσμος για τις γυναίκες στην υπηρεσία τη δεκαετία του ‘80. Υπήρχαν λίγες γυναίκες πράκτορες. Νομίζω ότι υπάρχουν 14 μισθολογικά επίπεδα μέσα στη CIA και οι γυναίκες έφταναν το πολύ μέχρι το έβδομο […] Δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανέναν, οπότε δεν αφήνει κανέναν να πλησιάσει, παρ’ όλο που ο Brad μας επιτρέπει να δούμε λίγο μέσα στην ψυχή της. Μου άρεσε να παίζω την Sandy γιατί δεν χρειαζόταν να κάνει κάποιον άντρα να την ερωτευτεί. Αυτό είναι απελευθερωτικό. Την ορίζουν οι πράξεις της. Οι αποφάσεις που παίρνει υπό πίεση επηρεάζουν την εξέλιξη της ιστορίας και για μένα αυτό είναι συναρπαστικό».

Η ταινία «Βηρυτός» (Beirut – 2018) του Μπραντ Άντερσον (Η.Π.Α.), κυκλοφορεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, σε διανομή της εταιρείας Feelgood Entertainment.