Μόλις στη δεύτερη ταινία του ο σκηνοθέτης Τζέι Σι Τσάντορ μας δείχνει για το τι είναι ικανός. Έχοντας ως πρωταγωνιστή του έναν υπέροχο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, το φιλμ πραγματεύεται τη μάχη για την επιβίωση ενός ανθρώπου απέναντι στα στοιχεία της φύσης μετά την καταστροφή του ιστιοπλοϊκού του στη μέση του ωκεανού. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Νο8 – «Όλα Χάθηκαν» (All Is Lost) του Τζέι Σι Τσάντορ
 
Στη θέση Νο9 με τις αγαπημένες ταινίες του 2013, είχαμε την ευκαιρία να αναλύσουμε μία από τις καλύτερες γυναικείες ερμηνείες της χρονιάς. Ο λόγος βέβαια για την Κέιτ Μπλάνσετ και τον τρόπο με τον οποίο υποδύθηκε την «Θλιμμένη Τζάσμιν» στην ταινία του Γούντι Άλεν.
 
Ανεβαίνοντας μία θέση, στο Νο8 συναντάμε αντίστοιχα τον συγκλονιστικό Ρόμπερτ Ρέντφορντ, σε μία από τις καλύτερες ανδρικές ερμηνείες της χρονιάς. Και οι δυο τους έχουν αποσπάσει ήδη τη σχετική υποψηφιότητα από τις Χρυσές Σφαίρες, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι και η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, θα τους τιμήσει έστω με την αντίστοιχη υποψηφιότητα στα Όσκαρ.

image
 
Κάτι που αν συμβεί, θα είναι η πέμπτη φορά για την Κέιτ Μπλάνσετ, που μέχρι σήμερα μετράει τρεις υποψηφιότητες κι ένα χρυσό αγαλματίδιο στην κατοχή της (Best Performance by an Actress in a Supporting Role – The Aviator / 2004), ενώ αντίστοιχα για τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ θα είναι τέταρτη φορά, καθώς μετράει μέχρι σήμερα δύο υποψηφιότητες κι ένα χρυσό αγαλματίδιο, αλλά ως σκηνοθέτης για την ταινία του “Ordinary People” του 1980.
 
Αξίζει βέβαια να σημειώσουμε ότι ο Αμερικανός ηθοποιός βραβεύτηκε το 2002 από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, με τιμητικό Όσκαρ. Τόσο για τη συλλογική του προσφορά στον χώρο της 7ης Τέχνης, όσο και για την υποστήριξη που παρέχει στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, ειδικά μέσα από το Φεστιβάλ που έχει δημιουργήσει το ιδιαίτερα δημοφιλές Sundance Film Festival.
 
Το σενάριο της ταινίας μας μεταφέρει βαθιά στον Ινδικό Ωκεανό. Εκεί και σε ένα μοναχικό ταξίδι, ένας ιστιοπλόος μεγάλης ηλικίας αλλά εξαιρετικής φυσικής κατάστασης, ξυπνάει για να ανακαλύψει ότι το δώδεκα μέτρων κότερό του έχει παρασυρθεί πλέοντας έρμαιο στη μέση του ωκεανού μετά από σύγκρουση με κοντέινερ πλοίου.
 
Με τα όργανα πλοήγησης και τον ασύρματο χαλασμένα, ο άνδρας πλέει, άθελά του προς το μάτι μια βίαιης καταιγίδας. Παρά την επιτυχία του να μπαλώσει το ρήγμα στο σκαρί, το ναυτικό του ένστικτο και τη δύναμη που ξεπερνά την ηλικία του, ο άνδρας μόλις και μετά βίας επιβιώνει της τρικυμίας.

image
 
Χρησιμοποιώντας μόνο έναν εξάντα και ναυτικούς χάρτες για να χαρτογραφήσει τη διαδρομή του, αναγκάζεται να αφεθεί στα ρεύματα του ωκεανού για να τον μεταφέρουν σε ένα θαλάσσιο δρόμο, ελπίζοντας να συναντήσει ένα διερχόμενο σκάφος. Μα με τον ανελέητο ήλιο, τους καρχαρίες γύρω του και τις πενιχρές προμήθειές του να τελειώνουν, ο πάντα επινοητικός ιστιοπλόος σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπος με τη θνητότητά του.
 
Ένα μοναδικό ρεσιτάλ ερμηνείας από τον μεγάλο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Κι ενώ αρχικά, έστω και πρόσκαιρα, σκεφτόμαστε γιατί ο σκηνοθέτης Τζέι Σι Τσάντορ, δεν επέλεξε έναν κάπως νεώτερο ηθοποιό για πρωταγωνιστή του, η απάντηση έρχεται άμεσα. 
 
Ελάχιστοι ηθοποιοί υπάρχουν που θα μπορούσαν να κρατήσουν τον θεατή για 106 λεπτά με ελάχιστη ομιλία που περιορίζεται κυρίως σε μονολόγους του ίδιου του ήρωα. Είναι όμως αυτή ακριβώς η εκφραστικότητα του σπουδαίου βετεράνου ηθοποιού, που σε κερδίζει και σε καθηλώνει. Η δίψα για επιβίωση και η προσπάθεια για να κρατηθεί στη ζωή είναι όντως συγκλονιστική.
 
Εντυπωσιακή η ναυτική περιπέτεια του Τζέι Σι Τσάντορ, που αφηγείται τις αγωνιώδεις προσπάθειες επιβίωσης ενός ιστιοπλόου που βρίσκεται χαμένος στη μέση του ωκεανού. Μία αρχέγονη μονομαχία του ανθρώπου ενάντια στη φύση.

image
 
Το σενάριο και η σκηνοθεσία ανήκουν στον υποψήφιο για Όσκαρ, Τζέι Σι Τσάντορ (Margin Call) και η μουσική επένδυση στον Άλεξ Έμπερτ (Edward Sharpe and the Magnetic Zeros). Μία καθηλωτική, ενστικτώδης και έντονα συγκινησιακή ταινία. Ένας ύμνος στην ανθρώπινη προσαρμοστικότητα και εφευρετικότητα.
 
Ο κινηματογραφιστής Τζέι Σι Τσάντορ, ομολογεί ότι ήθελε να γυρίσει μια περιπέτεια ανοιχτής θαλάσσης πολύ πριν το σεναριογραφικό και σκηνοθετικό ντεμπούτο το στο “Margin Call” του 2011, το οποίο προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου.
 
Χρειάστηκε όμως σχεδόν έξι χρόνια για να υλοποιήσει την αρχική του ιδέα για το «Όλα Χάθηκαν», μια βασανιστική ναυτική περιπέτεια που λαμβάνει χώρα εξ ολοκλήρου στον ωκεανό και παρουσιάζει έναν απλό ανώνυμο και σχεδόν σιωπηλό χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης αναφέρει:
 
«Είναι μια πολύ απλή ιστορία για έναν άνδρα σε βαθιά ενηλικίωση ο οποίος βγαίνει για ένα ταξίδι τεσσάρων-πέντε μηνών. Με την παρέμβαση της μοίρας, το σκάφος έχει ένα ατύχημα και ουσιαστικά παρασυρόμαστε μαζί του σε ένα ταξίδι οκτώ ημερών καθώς παλεύει για την επιβίωση.»
 
Σίγουρα ένα ζωτικό βήμα στο ταξίδι της ταινίας από το σενάριο ως την μεγάλη οθόνη, ήταν ασφαλώς η ανάθεση του ρόλου στον 77χρονο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Με μία μόλις υποψηφιότητα για Όσκαρ σε κατηγορία ερμηνείας, για το “The Sting” του 1973, ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ έρχεται σαράντα χρόνια μετά να διορθώσει αυτό το λάθος…

image
 
Ηθοποιός, σκηνοθέτης, αλλά και δημιουργός του Φεστιβάλ Σάντανς, ο Ρέντφορντ συνάντησε τον σκηνοθέτη Τζέι Σι Τσάντορ, όταν το “Margin Call” έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σάντανς το 2011. Αναφέρει σχετικά:
 
«Συμπαθούσα τον Τζέι Σι Τσάντορ. Κατά τη γνώμη μου, εκπροσωπούσε τον τύπο τού ανθρώπου που θέλουμε να στηρίξουμε. Είχε όραμα, ήταν μια νέα φωνή στον ορίζοντα και αφηγήθηκε την ιστορία του με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο», θυμάται ο Ρέντφορντ και συνεχίζει:
 
«Μου άρεσε ειλικρινά το σενάριο επειδή ήταν διαφορετικό. Ήταν τολμηρό. Ήταν εκκεντρικό και χωρίς διαλόγους. Ένιωσα ότι ο Τζέι Σι θα προχωρούσε με αυτό το όραμα αν και δεν ήταν απόλυτα ξεκάθαρο.  Όμως πίστεψα ότι ήξερε τι έκανε και ότι το είχε στο μυαλό του. Ήξερα ότι θα στήριζα το όραμά του ακόμη και χωρίς να το γνωρίζω εξ ολοκλήρου και αυτό ήταν πολύ όμορφο και ενδιαφέρον για εμένα.»
 
Ίσως μας εκπλήσσει ο Ρέντφορντ λέγοντας ότι δε βομβαρδίζεται από προτάσεις σκηνοθετών που υποστηρίζει για να πρωταγωνιστήσει σε ανεξάρτητες ταινίες:
 
«Υπάρχει κάτι ειρωνικό σε αυτό, μετά από τόσα χρόνια που ξεκίνησε το Σάντανς και το φεστιβάλ κινηματογράφου, κανένας κινηματογραφιστής απ’ όσους υποστήριξα, δε με προσέλαβε ποτέ», και προσθέτει αστειευόμενος «Δε μου προσέφεραν ποτέ ρόλο! Μέχρι που το έκανε ο Τζέι Σι».
 
Ο 77χρονος Ρόμπερτ Ρέντφορντ κουβαλά εξ ολοκλήρου επάνω του μία ταινία μεγάλων σωματικών και ψυχολογικών απαιτήσεων, σε ένα φιλμ με ελάχιστους διαλόγους που σε συναρπάζει. Δικαίως μιλάμε για μία από τις κορυφαίες ανδρικές ερμηνείες της χρονιάς. H ταινία «Όλα Χάθηκαν» προβλήθηκε φέτος τον Μάιο στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, ενώ στη χώρα μας έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στο 19ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.


 
Έτος: 2013 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 106 λεπτά | Σκηνοθεσία: J.C. Chandor | Σενάριο: J.C. Chandor | Παίζουν: Robert Redford