Το «Κόλπο του Αιώνα» του Αριέλ Γουϊνογκράδ, με φόντο την Αργεντινή του 2006, αλλά και η βαθιά συμβολική «Δίκη» του Όρσον Γουέλς, που κυκλοφορεί σε επανέκδοση, είναι οι δύο ταινίες που ξεχωρίζουν στην καινούργια κινηματογραφική εβδομάδα.

Ads

Πέντε καινούργιες ταινίες κυκλοφορούν στις εγχώριες αίθουσες, οι οποίες όμως κινούνται δυστυχώς σε μία – συνηθισμένη για την εποχή – μετριότητα. Εξαίρεση αποτελεί το φιλμ «Το Κόλπο του Αιώνα», η οποία βασίζεται σε μία απίστευτη, όσο και αληθινή ληστεία, που πραγματοποιήθηκε στην Λατινική Αμερική.

Η νέα κινηματογραφική σοδειά, διαθέτει ευτυχώς και δύο κλασικές επανεκδόσεις. Πρόκειται για το φιλμ «Η Νύχτα του Κυνηγού» του Τσαρλς Λότον, με τον Ρόμπερτ Μίτσαμ, στον χαρακτηριστικό ρόλο του ψυχοπαθή δολοφόνου, αλλά και τη «Δίκη», με τον Όρσον Γουέλς να μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη, το εμβληματικό βιβλίο του Φραντς Κάφκα. Αναλυτικά:

«Made in Italy» (2020) του Τζέιμς Ντ’ Άρσι (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία)

Ads

image

Στη μαγευτική Τοσκάνη βρίσκεται το εξοχικό που έχουν κληρονομήσει ο Ρόμπερτ (Λίαμ Νίσον) με τον γιο του Τζακ (Μάικλ Ρίτσαρντσον). Επιχειρώντας να ανακαινίσουν το μισογκρεμισμένο κτήριο και να το επαναφέρουν στην παλιά του αίγλη, θα γνωρίσουν τους ντόπιους κάτοικους της περιοχής, αλλά θα γνωριστούν καλύτερα και μεταξύ τους, βελτιώνοντας έτσι τη σχέση τους, που έως τώρα ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Ο Τζακ θα αναπολήσει τις ευτυχισμένες στιγμές με την μητέρα του ενώ ταυτόχρονα θα ερωτευτεί την όμορφη Νατάλια – τη νεαρή Ιταλίδα σεφ μιας μικρής τρατορίας. Το μέλλον και για τους δύο πλέον δείχνει διαφορετικό και γεμάτο εκπλήξεις.

Ο ηθοποιός Τζέιμς Ντ’ Άρσι πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Λίαμ Νίσον και Μάικλ Ρίτσαρντσον, πατέρας και γιος αντίστοιχα, τόσο στην μεγάλη οθόνη, όσο και στην πραγματική ζωή. Μια ταινία για την αγάπη, την οικογένεια και την ελπίδα. Μια εξοχική κατοικία στη μαγευτική Τοσκάνη είναι η αφορμή για ένα ταξίδι που θα αλλάξει τις ζωές τους αναπάντεχα. Ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Μάικλ Ρίτσαρντσον, Βαλέρια Μπιλέλο, Λίντσεϊ Ντάνκαν.

«Η έμπνευση μου για την ταινία προήλθε όταν έκανα διακοπές στην Τοσκάνη. Ομολογώ πως σκεφτόμουν για πολύ καιρό να υποδυθώ εγώ ο ίδιος τον Τζακ, αλλά πέρασε καιρός μέχρι η ιδέα να γίνει πράξη και αποφάσισα να δώσω τον ρόλο σε κάποιον άλλο. Έτσι, μία διαφορετική ιδέα προέκυψε ξαφνικά και ανέλαβα να σκηνοθετήσω εγώ την ταινία, κάτι που δεν φανταζόμουν μέχρι τότε. Έβλεπα ξεκάθαρα την ταινία, ήξερα το παραμικρό γι’ αυτήν, μου ήταν αδύνατο να σκεφτώ άλλον να την σκηνοθετεί! Στον πυρήνα της ταινίας υπάρχει μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στον πατέρα και τον γιο του. Ήλπιζα πως με το να τους τοποθετήσω σε μια ξένη τοποθεσία, η οποία τους επιφυλάσσει μυστικά αλλά και αναμνήσεις, θα μου έδινε το πλεονέκτημα να εξερευνήσω καλύτερα τους χαρακτήρες τους. Ένιωθα πως αυτή η τοποθεσία, η Τοσκάνη, θα τους άλλαζε σαν ανθρώπους και θα τους έβγαζε στην επιφάνεια την πραγματική αγάπη μεταξύ τους. Από την αρχή πίστεψα πως ήταν αναγκαίο να υπάρχει χιούμορ στην ταινία. Φυσικά και υπάρχουν και οι συναισθηματικές σκηνές, αλλά ήμουν ξεκάθαρος από την αρχή πως ήθελα να κάνω μια ελπιδοφόρα ταινία. Θέλω το κοινό να αισθάνεται όμορφα και άνετα με τους εαυτούς τους και με τις ζωές τους από τη στιγμή που φεύγουν από τον κινηματογράφο, έχοντας δει την ταινία.» – Τζέιμς Ντ’ Άρσι

«Το Κόλπο του Αιώνα» (El Robo del Siglo / The Heist of the Century – 2020) του Αριέλ Γουϊνογκράδ (Αργεντινή)

image

Αργεντινή, 2006. Μια συμμορία εισβάλλει σε υποκατάστημα της τράπεζας Banco Rio και κρατάει 23 ομήρους, σε μια προσπάθεια να φτάσουν στις δεκάδες εκατομμύρια δολάρια και τα κοσμήματα που κρύβονται στο θησαυροφυλάκιο. Η αστυνομία καταφθάνει και περικυκλώνει την τράπεζα, τα μέσα ενημέρωσης αρχίζουν να μεταδίδουν ζωντανά τις εξελίξεις και οι διαπραγματεύσεις ξεκινούν. Όσο περνούν οι ώρες και οι ληστές δεν παραδίδονται, η αστυνομία παίρνει την παράτολμη απόφαση να κάνει έφοδο. Μόλις, όμως, μπουν στο κτίριο, τους περιμένει μια τεράστια έκπληξη.

Ο σκηνοθέτης Αριέλ Γουϊνογκράδ, αναλαμβάνει να αφηγηθεί την ιστορία της διασημότερης τραπεζικής ληστείας στα χρονικά της Αργεντινής, ισορροπώντας με μαεστρία ανάμεσα στο σασπένς, το χιούμορ και τον εύστοχο κοινωνικό σχολιασμό. Συνδυάζοντας ιδιοφυείς ανατροπές και απρόβλεπτες εξελίξεις, το «Κόλπο του Αιώνα» εμπνέεται από μια απίστευτη, κι όμως αληθινή, ληστεία, για να στήσει μια απολαυστική κωμική περιπέτεια Πρωταγωνιστούν: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Ντιέγκο Περέτι, Λουίς Λούγους, Πάμπλο Ράγκο, Ραφαέλ Φέρο, Μαριάνο Αρτζέντο, Χουάν Αλάρι, Τζοάνα Φραντσέλα.

«Απ’ ό,τι ξέρω, όλοι οι όμηροι αποζημιώθηκαν, ενώ είδαν τους υπεύθυνους να πληρώνουν για το έγκλημα που διέπραξαν. Τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά για μένα, αν κάποιος ή κάποια είχε πάθει κάτι κατά τη διάρκεια της ομηρίας. Ήταν φυσικά μια τρομακτική, αγχώδης κατάσταση για αυτούς, αλλά δεν επικράτησε η βία. Χωρίς να θέλω να μειώσω αυτό που τους συνέβη, αυτή η ληστεία έχει κάτι το ρομαντικό, κάτι το σχεδόν αθώο. […] Αν διαβάσετε το βιβλίο, θα διαπιστώσετε ότι ήταν άνθρωποι με χιούμορ και αυτό εμπότισε το σενάριο με διάφορους τρόπους: στις προσωπικότητές τους, στην επικοινωνία μεταξύ τους, στις επιλογές που έκαναν όταν σχεδίαζαν τη ληστεία. Όλα αυτά βοήθησαν να κάνουν ξεχωριστή τη ληστεία αυτή, σε σχέση με καταστάσεις στις οποίες επικρατεί η βία για παράδειγμα.» – Αριέλ Γουϊνογκράδ

«Όνειρα στην Καλιφόρνια» (The High Note – 2020) της Νίσα Γκανάτρα (Η.Π.Α.)

image

Μια ιστορία με επίκεντρο τον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας του Λος Άντζελες, με ηρωίδα την Γκρέις Ντέιβις (την υποδύεται η Τρέισι Έλις Ρος) μια σούπερ σταρ της οποίας το φωνητικό ταλέντο αλλά και ο υπέρμετρος εγωισμός, έχουν φτάσει στα ύψη. Η Μάγκι (Ντακότα Τζόνσον) είναι η παραμελημένη προσωπική της βοηθός, η οποία έχει περιοριστεί στο να κάνει καθημερινά θελήματα, χωρίς όμως να έχει εγκαταλείψει το παιδικό της όνειρο, που είναι να γίνει μια μέρα η ίδια μουσική παραγωγός. Όταν ο μάνατζερ της διάσημης τραγουδίστριας (ο ράπερ Ice Cube) παρουσιάζει στην Μάγκι μια εναλλακτική επιλογή που μπορεί να αλλάξει την πορεία της καριέρα της, η Μάγκι και η Γκρέις καταστρώνουν ένα σχέδιο που είναι πιθανό να αλλάξει τις ζωές τους για πάντα.

Η ταινία «Όνειρα στην Καλιφόρνια» μιλάει για τα όνειρα και τις μικρές θυσίες που απαιτούνται. Η ζωή της Μάγκι γυρίζει γύρω από την ντίβα Γκρέις Ντέιβις. Πρόκειται για δυο ασυμβίβαστες και δυναμικές γυναίκες. Η μια ζει γεμάτη όνειρα και προσδοκίες και η άλλη γεμάτη λαμπρές αναμνήσεις και ανασφάλειες. Οι ζωές τους είναι συνδεδεμένες με τη μουσική και τα όνειρα της showbiz.  Μπορεί μια γυναίκα που έχει περάσει τις μέρες της δόξας της, να καταφέρει να απαγκιστρωθεί από τη σκιά του ένδοξου εαυτού της; Μπορεί ένα ικανό και δραστήριο κορίτσι να εισακουστεί μέσα σε μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία; Πιστό στην παράδοση κλασικών δραματικών κομεντί γύρω από την προσπάθεια γυναικών να κερδίσουν αξιοπιστία στον ανταγωνιστικό κόσμο εργασίας, όπως το «Broadcast News» (Το Κύκλωμα – 1987) ή το «Working Girl» (Εργαζόμενο Κορίτσι – 1988) και το «Devil Wears Prada» (Ο Διάβολος Φοράει Prada – 2006), ενώ παράλληλα το φιλμ εξετάζει την απατηλή λάμψη της ματαιοδοξίας και το πόσο δύσκολο είναι να χτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης. Ηθοποιοί: Ντακότα Τζόνσον, Τρέισι Έλις Ρος, Κέλβιν Χάρισον Τζ., Ice Cube, Ζόι Τσάο, Έντι Ίζαρντ, Μπιλ Πούλμαν, Diplo.

Κυκλοφορούν Επίσης:
«Wild Rose» (2018) του Τομ Χάρπερ (Ηνωμένο Βασίλειο)

H Rose – Lynn Harlan είναι μια χαρισματική 23χρονη τραγουδίστρια με δύο ανήλικα παιδιά, που μόλις αποφυλακίστηκε. Το όνειρό της είναι να αφήσει την Γλασκώβη για το Νάσβιλ, το λίκνο της κάντρι μουσικής και να γίνει μια πετυχημένη τραγουδίστρια. Η μητέρα της, θέλει να την κρατήσει κοντά της και να αναλάβει τις ευθύνες της, αλλά όταν παρουσιάζεται η ευκαιρία που θα τη φέρει μια ανάσα από το όνειρό της, εκείνη έρχεται αντιμέτωπη με το δίλημμα ανάμεσα στην οικογένεια και την καριέρα. Ηθοποιοί: Τζέσι Μπάκλεϊ, Τζούλι Γουότερς, Σόφι Οκονέντο.

Ο Τομ Χάρπερ (Οι Αεροναύτες) παρέα με την εκρηκτική Τζέσι Μπάκλεϊ (Υποψήφια για BAFTA Ά Γυναικείου Ρόλου ως Rose-Lynn) και την καρατερίστα Τζούλι Γουότερς (Billy Elliot, Mamma Mia!, Brave), συνθέτουν μια ζεστή μπαλάντα για εκείνες τις στιγμές που η οικογένεια μένει ενωμένη, ακόμα και χώρια, αλλά κυρίως για εκείνα τα όνειρα που αξίζει έστω να συνεχίσεις να ονειρεύεσαι.

«Έναν Γιατρό Παρακαλώ» (Docteur? / The Good Doctor – 2019) του ριστάν Σεκελά (Γαλλία)

O Serge είναι αρκετά ασυνεπής στη δουλεία του το τελευταίο διάστημα και δεν πρέπει να διαπράξει ακόμα ένα λάθος. Την παραμονή των Χριστουγέννων είναι ο μόνος γιατρός σε εφημερία για κατ’ οίκον επισκέψεις. Όταν τραυματίζεται σε ένα ατύχημα με τον Μelek, ένα delivery boy, δεν έχει άλλη λύση από το να στείλει αυτόν ως γιατρό στη θέση του. Ηθοποιοί: Μισέλ Μπλανκ, Χακίμ Τζεμιλί, Σολέν Ριγκό, Φρανκ Γκασταμπίντ, Φαντιλί Καμαρά, Αρτούς.

Σ’ Επανέκδοση:
«Η Νύχτα του Κυνηγού» (The Night of the Hunter – 1955) του Τσαρλς Λότον (Η.Π.Α.)

image

O Χάρι Πάουελ (Ρόμπερτ Μίτσαμ), κάνει τους άλλους να πιστέψουν ότι είναι ιεροκήρυκας. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για έναν ψυχοπαθή δολοφόνο, ο οποίος προσεγγίζει γυναίκες οι οποίες έχουν χηρέψει αποσκοπώντας στην περιούσια τους. Όταν πια έχει πάρει αυτό που θέλει τις σκοτώνει. Το επόμενο του θύμα είναι μια γυναίκα (Σέλλεϊ Γουίντερς) της οποίας ο άνδρας εκτελέστηκε πρόσφατα για ληστεία και φόνο. Ο άνδρας της πριν τον συλλάβουν είχε αφήσει, εν αγνοία της, τα χρήματα της ληστείας στα δυο μικρά τους παιδιά. Όταν ο Πάουελ ενημερώνεται για την ύπαρξη των χρημάτων, ξεγελά και παντρεύεται τη χήρα και ξεκινά το παιχνίδι της γάτας και του ποντικού με τα δυο μικρά παιδιά της.

Η «Νύχτα του Κυνηγού», σηματοδοτεί την μοναδική φορά που ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός Τσαρλς Λότον, πέρασε πίσω από την κάμερα, σε ρόλο σκηνοθέτη. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντέιβις Γκραμπ, το οποίο διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη ο Τσαρλς Λότον κι ο Τζέιμς Άγκι, με πρωταγωνιστές τους Ρόμπερτ Μίτσαμ, Σέλλεϊ Γουίντερς και Λίλιαν Γκις.  Η ταινία, όπως και το μυθιστόρημα βασίζονται στην αληθινή ιστορία του εγκληματία Χάρι Πάουερς, που καταδικάστηκε σε απαγχονισμό το 1932 για τη δολοφονία δύο γυναικών και τριών παιδιών. Έχει ψηφιστεί, ως μία από τις 100 καλύτερες Αμερικανικές Ταινίες όλων των εποχών, ενώ το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου κατέταξε την ταινία στην 34η θέση, στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.

«Η Δίκη» (Le Procès / The Trial – 1962) του Όρσον Γουέλς (Γαλλία, Δυτική Γερμανία, Ιταλία)

image

Ο Γιόζεφ Κ. (Άντονι Πέρκινς) ξυπνάει ένα πρωί και βρίσκει δύο άγνωστους άντρες να έχουν μπει στο δωμάτιό του, με την πρόθεση να τον συλλάβουν. Τελικά όμως του δίνουν την άδεια να πάει στο γραφείο του αφήνοντας τον να νομίζει ότι πρόκειται για κάτι ασήμαντο. Ωστόσο ο Κ. είναι νευρικός και μετά από διαδοχικές συνομιλίες με τη σπιτονοικοκυρά του καθώς και με τη γειτόνισσα (Ζαν Μορό) – με την οποία είναι μυστικά ερωτευμένος – νιώθει πραγματικά ένοχος, χωρίς να ξέρει τον λόγο. Ακόμα και στο γραφείο του, έχει την εντύπωση ότι τον αντιμετωπίζουν με καχυποψία και σκοτεινούς υπαινιγμούς.

Το 1962, ο Όρσον Γουέλς μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το εμβληματικό βιβλίο του Φραντς Κάφκα. Ο κορυφαίος Αμερικανός σκηνοθέτης όλων των εποχών, έχει στη διάθεσή του ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών, όπου ξεχωρίζουν, ο Άντονι Πέρκινς, η Ζαν Μορό και η Ρόμι Σνάιντερ. Ενώ λοιπόν μέχρι εκείνη την στιγμή, η πανταχού παρουσία των δυνατών (Κέιν, Αρκάντιν) στην εμβληματική φιλμογραφία του Όρσον Γουέλς, εκφραζόταν μέσα από ένα και μόνο παντοδύναμο πρόσωπο, εδώ εκπορεύεται μέσα από το αμείλικτο και ανελαστικό δικαστήριο της «Δίκη» του Κάφκα. Ένα δικαστήριο που αντιπροσωπεύει το απρόσωπο σύστημα και τον τρόπο με τον οποίο αυτό αφομοιώνει τους πάντες, από το αλλοτριωμένο άτομο μέχρι την ολοκληρωτική κοινωνία. Ένα σύστημα που βρίσκεται καλά κρυμμένο πίσω από το προσωπείο της ανωνυμίας, καταδυναστεύοντας απόλυτα, όχι μόνο τα θύματα αλλά και τους θύτες.