Μία ευχάριστη έκπληξη περίμενε τους χρήστες του διαδικτύου, οι οποίοι είδαν ξαφνικά στο YouTube, να κυκλοφορεί ολόκληρη η δεύτερη μικρού μήκους ταινία του ζωντανού θρύλου του Γαλλικού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Πρόκειται για μία ταινία που για χρόνια θεωρούνταν χαμένη. Είναι βασισμένη σε ιστορία του Γκυ ντε Μωπασσάν και γυρίστηκε το 1955 στη Γενεύη.

Ads

O Ζαν-Λυκ Γκοντάρ (Jean-Luc Godard), γεννήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου του 1930 στο Παρίσι και έζησε τα παιδικά του χρόνια μεταξύ Γαλλίας και Ελβετίας. Το 1949, o Ζαν-Λυκ Γκοντάρ βρίσκεται στο Παρίσι για να σπουδάσει εθνολογία στη Σορβόννη. Εκεί θα γνωρίσει και θα συναναστραφεί με τους Κλοντ Σαμπρόλ, Φρανσουά Τρυφώ, Έρικ Ρομέρ και Ζακ Ριβέτ – τους κινηματογραφιστές δηλαδή που μετέπειτα θα στελεχώσουν το κίνημα της Νουβέλ Βαγκ (Nouvelle Vague).

Διαβάστε επίσης:
Νουβέλ Βαγκ: Όταν η 7η Τέχνη γύρισε σελίδα

image

Ads

Το 1950, μαζί με τους Τρυφώ και Ριβέτ εκδίδει το περιοδικό Gazette du Cinema, γράφει για το Σινεμά και παράλληλα παίζει σε ταινίες των Ριβέτ και Ρομέρ. Το 1952 ξεκινά η συνεργασία του με το θρυλικό περιοδικό Cahiers du Cinema του Αντρέ Μπαζέν. Με τα χρήματα που συγκεντρώνει, θα γυρίσει την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, το ντοκιμαντέρ “Επιχείρηση Μπετόν” (Opération béton / Operation concrete – 1954). Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’50 θα ολοκληρώσει ακόμη τέσσερις ταινίες μικρού μήκους.

Η δεύτερη μικρού μήκους ταινία του κορυφαίου Γάλλου σκηνοθέτη, έχει τον τίτλο «Une Femme Coquette» (A Flirtatious Woman). Γυρίστηκε το 1955 στη Γενεύη της Ελβετίας και βασίζεται στην ιστορία “The Signal” του συγγραφέα της νατουραλιστικής σχολής, Γκυ ντε Μωπασσάν (Guy de Maupassant: 5 Αυγούστου του 1850 – 6 Ιουλίου του 1893).

image

Η ταινία είναι γυρισμένη με κάμερα 16 χιλιοστών, έχει διάρκεια σχεδόν δέκα λεπτά, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ την υπογράφει με το ψευδώνυμο Hans Lucas. Στην ταινία εμφανίζεται και ο ίδιος ο Γκοντάρ, ενώ το πρωταγωνιστικό δίδυμο ερμηνεύεται από την Maria Lysandre και τον Roland Tolmatchoff. Το μουσικό σκορ αποτελείται από έργα του Μπαχ.

Έντονα επηρεασμένος από σκηνοθέτες όπως οι Ζαν Ρενουάρ, Νίκολας Ρέι, Ρομπέρ Μπρεσόν, Ρομπέρτο Ροσελίνι και Ζαν Ρους, ο Γκοντάρ θα προσπαθήσει εξαρχής – σε αντίθεση με τον φίλο και συνάδελφό του Τρυφώ – να εντάξει την προσωπική του ζωή, αλλά και τις πολιτικές του πεποιθήσεις, στις ταινίες του αλλά και να δείξει ότι στον κινηματογράφο «όλα επιτρέπονται».

Αυτοσχεδιασμός, κάμερα στο χέρι, αυτοαναφορικότητα, δοκιμιογραφικός λόγος, παράθεση λογοτεχνικών και φιλοσοφικών κειμένων, αποτελούν μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου του.

«Ήθελα να ξεκινήσω από μια ιστορία συμβατική και να ανακατασκευάσω, με διαφορετικό τρόπο, ό,τι είχε γίνει μέχρι τότε στον κινηματογράφο. Ήθελα επίσης να δώσω την εντύπωση ότι τα κινηματογραφικά μέσα ανακαλύπτονταν ή δοκιμάζονταν για πρώτη φορά», θα πει χαρακτηριστικά ο Γκοντάρ σε μία από τις πρώτες του συνεντεύξεις στο περιοδικό Cahiers du Cinema το 1962.

image

Για την ιστορία, αξίζει να σημειώσουμε ότι πέντε χρόνια μετά το «Une Femme Coquette» (A Flirtatious Woman – 1955), ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ θα κυκλοφορήσει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Πρόκειται για το αριστουργηματικό φιλμ: «Με Κομμένη την Ανάσα» (Breathless / À bout de souffle – 1960), με πρωταγωνιστές τον Ζαν Πολ Μπελμοντό και την Τζιν Σίμπεργκ.

Διαβάστε επίσης:
Πρώτες ταινίες σκηνοθετών που έγραψαν ιστορία
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την ταινία «Une Femme Coquette» του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, με αγγλικούς υπότιτλους: