Το μύθο ότι τα ξανθά μαλλιά αποτελούν προνόμιο των Ευρωπαίων και τις κοινωνικές διακρίσεις που τον ακολουθούν ανατρέπει πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες στους ανθρώπους της Melanesia, μίας ομάδας νησιών βορειοανατολικά της Αυστραλίας.

Σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 5-10% των ανθρώπων από την περιοχή έχουν φυσικά ξανθά μαλλιά, γεγονός που συνιστά την υψηλότερη επικράτηση εκτός Ευρώπης. Ωστόσο, σημειώνεται ότι οι άνθρωποι αυτοί έχουν το σκοτεινότερο χρωματισμό του δέρματος πέρα από τους  Αφρικανούς.

Η μελέτη, η οποία διεξήχθη στους γηγενείς των Νήσων του Σολομώντος, στη Melanesia, δείχνει ότι το χαρακτηριστικό των ξανθών μαλλιών εξελίχθηκε ανεξάρτητα απ’ ό,τι στους Ευρωπαίους. «Αυτό ανατρέπει την πιθανότητα τα ξανθά μαλλιά να προήλθαν από τους αποίκους της Ευρώπης», λέει ο Carlos Bustamante, γενετιστής της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Στάνφορντ . Μάλιστα, από τη μελέτη πάνω στους γηγενείς των Νήσων του Σολομώντα προκύπτει το στοιχείο ότι τα ξανθά μαλλιά οφείλονται σε μία μοναδική γονιδιακή μετάλλαξη, η οποία δεν παρατηρείται στους ξανθούς Ευρωπαίους.

Η μελέτη

Προκειμένου να διερευνηθεί η γενετική βάση στην οποία στηρίζεται το προαναφερθέν χαρακτηριστικό ο Bustamante και οι συνεργάτες του συνέκριναν τα γονιδιώματα 43 των ξανθών και 42 των μελαχρινών κατοίκων των νήσων και αποκάλυψαν ότι τα ξανθά μαλλιά των νησιωτών συνδέονται έντονα με μία ειδική μετάλλαξη του γονιδίου TYRP1. Λειτουργία αυτού του γονιδίου είναι η κωδικοποίηση ενός ενζύμου που επηρεάζει τη διαδικασία της χρώσης στα ποντίκια και τον άνθρωπο.  Ωστόσο, αν και αρκετά γονίδια είναι γνωστά για τη συμβολή τους στο χρωματισμό της ξανθιάς τρίχας, για τους Ευρωπαίους το εν λόγω γονίδιο TYRP1 δεν εμπλέκεται καθόλου.

Με τη σύγκριση του DNA ανάμεσα σε περισσότερους από 900 νησιώτες και περισσότερα από 900 άλλα άτομα από 52 διαφορετικούς πληθυσμούς σε όλο τον κόσμο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η μετάλλαξη TYRP1 είναι ίσως μοναδική στην περιοχή Oceanic, η οποία περιλαμβάνει και τη Melanesia . Περίπου το ένα τέταρτο των νησιωτών φέρουν τη μετάλλαξη στο γονιδίωμα τους, αλλά είναι υπολειπόμενο, έτσι ώστε ένα άτομο να χρειάζεται δύο αντίγραφα για να είναι ξανθό.

Ωστόσο, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις εμφάνισης ξανθών μαλλιών στη Melanesia αναγκαστικά αποτέλεσμα της μετάλλαξης, αλλά οι ερευνητές προβλέπουν ότι η εξήγηση αυτή αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των περιπτώσεων. Αποδίδουν ένα άλλο 16% σην ηλικία και το φύλο (τα μικρότερα παιδιά και οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να είναι ξανθοί), με το υπόλοιπο να είναι πιθανό να προκαλείται από την έκθεση στον ήλιο και από άλλα άγνωστα γονίδια. «Είναι ασυνήθιστο μια συγκεκριμένη μετάλλαξη να μπορεί να εξηγηθεί τόσο εμπεριστατωμένα από την παρατήρηση των γνωρισμάτων ενός πληθυσμού», επισημαίνει ο Bustamante.

Ο Bustamante πιστεύει ότι η μετάλλαξη στη Melanesia ενδέχεται να προέκυψε μεταξύ 5.000 και 30.000 χρόνια πριν. Αλλά δεν ξέρει πώς άγγιξε τόσο υψηλή συχνότητα στα νησιά του Σολομώντα. Τα ξανθά μαλλιά θα μπορούσαν πιθανόν να προσφέρουν ένα εξελικτικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό για συντρόφους, αλλά οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να βρουν καμία στατιστική γενετική απόδειξη που να σχετίζεται με τη σεξουαλική επιλογή. Ούτε οι ανθρωπολογικές μελέτες στους νησιώτες αυτούς και στους Ευρωπαίους έχουν αποδείξει τους λόγους για τους οποίους οι ξανθοί άνθρωποι θεωρούνται πιο ελκυστικοί σύντροφοι, λέει ο Sean Myles, ο άλλος ανώτερος συντάκτης της μελέτης και γενετιστής στη Nova Scotia της Γεωπονικής Σχολής του Truro στον Καναδά. «Η απλή ευκαιρία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια αιτία», σημειώνει ο ίδιος.

Ο David Reich, γενετιστής στο Harvard Medical School στη Βοστόνη, ο οποίος δεν συμμετείχε στο έργο, υποστηρίζει ότι η μελέτη έγινε σωστά. Ωστόσο, σημειώνει πως η ανακάλυψη ότι το χαρακτηριστικό δεν προέρχεται από ευρωπαϊκά ξανθά γονίδια δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένης της έλλειψης αποδεικτικών στοιχείων για την ευρωπαϊκή ανάμειξη στους περισσότερους ή σε οποιοδήποτε από αυτούς τους πληθυσμούς.

Η αυθαίρετα καθιερωμένη, λοιπόν, άποψη ότι για τα ξανθά τους μαλλιά διακρίνονται αποκλειστικά οι Ευρωπαίοι αποτελεί μία  θεωρία που στηρίζεται μόνο στη μόδα. Πόσο μάλλον η ρατσιστική στάση που έχει τις ρίζες της στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με τις ιδιαίτερες αρετές της Αρίας φυλής για το λευκό του δέρματός της και τα ξανθά της μαλλιά να υπερισχύει έναντι των υπολοίπων λαών.

Πηγή: Nature