Δύο καλλιτέχνες, η Γερμανοϊρακινή Νόρα Αλ Μπάντρι και ο Γερμανός Γιαν Νικολάι Νέλες, κατάφεραν να «επιστρέψουν» στην Αίγυπτο, αλλά και σε όλο τον κόσμο, τη διάσημη προτομή της βασίλισσας Νεφερτίτης, όχι κλέβοντας την από το Neues Museum στο Βερολίνο, αλλά… σκανάροντας την.

Ads

Οι «χάκερς» δούλεψαν από τη μύτη των φυλάκων του Αιγυπτιακού Μουσείου Βερολίνου, αλλά και των επισκεπτών: «Το κοινό ήταν τόσο προσηλωμένο στην προτομή… ώστε κανείς δεν πρόσεξε ή συνειδητοποίησε τι κάναμε εκεί» έγραφε σε ένα από τα μέιλ της η Αλ Μπάντρι.

Παρά το γεγονός ότι το Μουσείο δεν επιτρέπει ούτε καν τη φωτογράφηση της βασίλισσας, οι «δράστες» κατάφεραν κρύβοντας τα σκάνερ κάτω από μαντήλια και κασκόλ να κάνουν το πανέμορφο κεφάλι προσιτό στον καθένα μέσω σκαναρίσματος 3D, το οποίο στη συνέχεια ανέβασαν σε μια ιστοσελίδα.

Όποιος θέλει μπορεί να κατεβάσει εικόνες σε πολύ υψηλή ανάλυση και να κατασκευάσει το δικό του πρόπλασμα στο οποίο μπορεί να κάνει όσες παρεμβάσεις θέλει.

Ads

image

Πώς το έκαναν

Τον περασμένο Οκτώβριο, οι δύο καλλιτέχνες μπήκαν στο βερολινέζικο μουσείο και σκανάρισαν παράνομα την προτομή της Αιγύπτιας βασίλισσας, που είναι το πλέον πολύτιμο έκθεμα της συλλογής του. 

Τρεις μήνες μετά, έβγαλαν στο διαδίκτυο τα ψηφιακά δεδομένα, καθώς και μια εφαρμογή που επιτρέπει το κατέβασμά τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση nefertitihack.alloversky.com

Μιλώντας στους Times του Λονδίνου είπαν πως αφού η Νεφερτίτη δεν είναι κτήμα των Αιγυπτίων, αφού επιπλέον, αδυνατούν να μπουν δωρεάν για να τη δουν, ας γίνει κτήμα όλου του κόσμου.

image

«Δήλωση» και για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Δεν επιθυμούν να παρέμβουν μόνο στη διαμάχη Γερμανίας – Αιγύπτου για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς, αλλά στόχος τους είναι να κάνουν μια «δήλωση» για όλες τις ανάλογες διαμάχες, μεταξύ των οποίων και η διαμάχη Ελλάδας – Βρετανίας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

image

Το βερολινέζικο μουσείο σιωπά

Το Neues Museum, το οποίο προς το παρόν έχει επιλέξει να μην κάνει κάποιο σχόλιο επί του θέματος, δεν είναι καθόλου συνεργάσιμο ως προς τη διάθεση των δεδομένων του.

Παρότι διαθέτει εκμαγείο της προτομής, δεν το κατέστησε ποτέ δημόσιο, ούτε και πρόκειται να το κάνει. Κι αυτό, παρά τη διεθνή τάση να δίνουν τα μουσεία πρόσβαση σε ψηφιακά προγράμματα. Οι καλλιτέχνες σχολιάζουν πως αυτή η τακτική δεν είναι σωστή και ότι είναι εξαιρετικά εύκολο να γίνει προσβάσιμη από όλους η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.

Ανακοίνωση στο συνέδριο των χάκερ

Η Αλ Μπάντρι και ο Νέλες πρόσφατα έκαναν ανακοίνωση στο πανευρωπαϊκό συνέδριο των χάκερ και μέσα σε 24 ώρες περισσότεροι από 1.000 χρήστες είχαν κατεβάσει τα δεδομένα. Αιγυπτιακά πανεπιστήμια τους ζητούν την άδεια να τα χρησιμοποιήσουν για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ακόμα και επιχειρηματίες κάνουν ερωτήσεις για την κατασκευή αναμνηστικών.

Νεφερτίτη: Ένα από τα εκατομμύρια κλεμμένα αρχαιολογικά ευρήματα

«Η προτομή της Νεφερτίτης αντιπροσωπεύει τα εκατομμύρια κλεμμένα ευρήματα από τη Συρία, το Ιράκ, την Αίγυπτο, από εμπόλεμες περιοχές», λέει η Αλ Μπάντρι. 

Η Αλ Μπάντρι καταγγέλλει ότι το Μουσείο δεν αναφέρει πουθενά την ιστορία του γλυπτού και πώς αυτό εφτασε στο Βερολίνο.