Δεν είναι η πρώτη φορά που η Eurovision μετατρέπεται, ανοιχτά, σε πεδίο διπλωματικού πολέμου. Αλλά η χθεσινή απόφαση της Ουκρανίας να απαγορεύσει στην εκπρόσωπο της Ρωσίας να λάβει μέρος στον διαγωνισμό με το αιτιολογικό ότι έχει δώσει συναυλίες στην Κριμαία, την οποία το Κίεβο θεωρεί δικό του έδαφος παρά το γεγονός ότι έχει ενωθεί με την Ρωσία μετά το δημοψήφισμα του Μαρτίου του 2014, είναι από τις πιο ηχηρές αποδείξεις, ότι αυτή η ιστορική ευρωπαϊκή διοργάνωση αφορά όλο και λιγότερο το τραγούδι.

Ads

Η ουκρανική υπηρεσία ασφάλειας (SBU) απέκλεισε την Γιούλια Σαμοΐλοβα από τον διαγωνισμό λόγω της «παράνομης επίσκεψής της σε κατεχόμενο ουκρανικό έδαφος». Ήδη, από τα γεγονότα του «Μαϊντάν» του Φεβρουαρίου του 2014 με τα οποία έπεσε ο πρώην πρόεδρος Γιανουκόβιτς και η Ουκρανία έκανε γεωπολιτική και οικονομική «στροφή» προς την Δύση, το Κίεβο έχει φτιάξει όλοκληρη λίστα με «ανεπιθύμητους» Ρώσους καλλιτέχνες.

Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των καλλιτεχνών εντάχθηκαν σε αυτήν την «μαύρη λίστα» διότι επισκέφθηκαν και έδωσαν συναυλίες συμπαράστασης στις de facto αποσχισθείσες ανατολικές περιοχές της Ουκρανίας, οι οποίες αυτοπροσδιορίζονται ως «Λαϊκές Δημοκρατίες» του Ντονιέτσκ και του Λουγκάνσκ και με τις οποίες το Κίεβο έχει εμπλακεί σε έναν αιματηρό εμφύλιο πόλεμο από την Άνοιξη του 2014.

Να σημειωθεί, ότι και εκείνες τις περιοχές το Κίεβο τις θεωρεί ως «κατεχόμενες» από την Ρωσία, κάτι το οποίο η τελευταία διαψεύδει. Επισήμως η Δύση περιορίζεται σε «συστάσεις» προς την Ρωσία, να μην βοηθά τις εξεγερμένες ανατολικές περιοχές.

Ads

Με την Κριμαία όμως τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα σε ό,τι αφορά στην Δύση. Η οποία επίσης δεν αναγνωρίζει το δημοψήφισμα του 2014 (το οποίο, παρεμπιπτόντως, είχε ένα «φαραωνικό» ποσοστό της τάξης του 96,77% υπέρ της ένωσης με την Ρωσία) έχοντας επιβάλλει έκτοτε και τις γνωστές οικονομικές και διπλωματικές κυρώσεις εναντίον της Μόσχας.

Ωστόσο, εσχάτως, ακόμη και στην περίπτωση της Κριμαίας, ο Ουκρανός πρόεδρος, Πιότρ Ποροσένκο, έχει αρχίσει να νιώθει «μοναξιά». Διότι ναι μεν οι κυρώσεις εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανανεώνονται προς το παρόν, αλλά με όλο και μεγαλύτερο ενθουσιασμό και με όλο και περισσότερα κράτη – μέλη να λένε φωναχτά, αυτό που οι κυβερνήσεις τους σκέφτονται βουβά: Ότι οι οικονομικές κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας έχουν μεγαλύτερο κόστος για τις ίδιες.

Από αυτή την άποψη, η εξέλιξη της υπόθεσης με την Eurοvision αποκτά ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε σχέση με την αντίδραση της Δύσης.

Πάντως, σήμερα, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Νμίτρι Πεσκόφ, εξέφρασε την ελπίδα ότι το Κίεβο θα «ξανακοιτάξει» την απόφασή του.

«Αναμφισβήτητα, η απόφαση της ουκρανικής πλευράς απαξιώνει με τον πλέον σοβαρό τρόπο τον διαγωνισμό και πιθανά θα πλήξει σοβαρά το γόητρό του» σημείωσε ο Πεσκόφ και συνέχισε σημειώνοντας ότι «αναμένουμε ότι η απόφαση θα επανεξεταστεί και η Ρωσίδα τραγουδίστρια θα μπορέσει να συμμετάσχει.

«Σε ό,τι αφορά την ίδια την ουκρανική πλευρά, επαναλαμβάνω, ότι η απόφαση είναι απολύτως άδικη και ατυχής» κατέληξε ο Πεσκόφ.

Ωστόσο, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Κριμαίας, δια του επικεφαλής της, Σεργκέι Αξιόνοφ, κάλεσε σε μποϊκοτάρισμα του διαγωνισμού.

Αντίστοιχα, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού της ομοσπονδιακής δημοκρατίας της Κριμαίας, Βλαντίμιρ Αριστάρχοφ, θεωρεί ότι η συμμετοχή της Ρωσίας στην Eurovision έχει περισσότερα αρνητικά από θετικά.

Υπάρχει όμως και η οικονομική διάσταση της σύγκρουσης. Στα ρωσικά ΜΜΕ εμφανίστηκε μια πληροφορία, ότι σε περίπτωση που η Ουκρανία επιμείνει στην απόφασή της, τότε η Ρωσία δεν θα προβάλει σε απευθείας μετάδοση τον διαγωνισμό.

Η πληροφορία δεν επιβεβαιώθηκε από πουθενά, αλλά ούτε διαψεύστηκε. Ωστόσο προκάλεσε την ανησυχία της EBU (τον ευρωπαϊκό τηλεοπτικό φορέα που οργανώνει τον διαγωνισμό), με τον εκπρόσωπό της, Ντέιβιντ Γκούντμαν να δηλώνει με όχι πολύ φιλικό προς το Κίεβο ύφος, ότι μέχρι την έναρξη του διαγωνισμού περιμένει από την Ουκρανία τελικές αποφάσεις.

«Αναμένουμε απόφαση που θα επιτρέψει σε όλες τις αντιπροσωπείες να συμμετάσχουν» ανέφερε ο Γκούντμαν. Πρόσθεσε, ότι η Ουκρανία έχει δεσμευθεί για την ελεύθερη πρόσβαση και ασφάλεια όλων των συμμετεχόντων.

Άλλωστε η EBU έχει και έναν ακόμη σοβαρό λόγο να ανησυχεί: Τουλάχιστον 50 εκατομμύρια Ρώσοι παρακολουθούν τον διαγωνισμό και ο ευρωπαϊκός φορέας δεν έχει καμία διάθεση να χάσει χρήματα για τα πολιτικά «καπρίτσια» του Κιέβου.

Αλλά αυτά τα λύνει συνήθως η ζωή…