Ανακούφιση, επευφημίες και αγωνία για την επανέναρξη του διάπλου συνοδεύουν την αποκόλληση του γιγαντιαίου φορτηγού πλοίου «Ever Given» στη Διώρυγα του Σουέζ, μετά από έξι μέρες.

Ads

Το σκάφος μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων κατορθώθηκε να επανέλθει σε πλεύση στις 04:30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας) και «διασφαλίζεται», ανέφερε η Inchcape, η οποία παρέχει διάφορες ναυτιλιακές υπηρεσίες σε διεθνές επίπεδο.

Βίντεο στα social media δείχνουν εικόνες με το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι.

Το Ever Given, ανήκει στην ιαπωνική Shoei Kisen και το διαχειρίζεται η Evergreen Marine υπό την παναμαϊκή σημαία. Η προσάραξή του εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας έκλεισε τη Διώρυγα, με αποτέλεσμα 369 σκάφη που σκόπευαν να τη διαπλεύσουν να αποκλειστούν.

Ειδικά συνεργεία έσκαβαν χθες για να απομακρύνουν μέρος της όχθης της Διώρυγας, στην οποία το φορτηγό είχε προσαράξει διαγώνια, ώστε το σκάφος να μπορέσει να πλεύσει ξανά κανονικά, ανέφερε η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ νωρίτερα την Κυριακή.

Περισσότερα από 360 πλοία – ανάμεσά τους τουλάχιστον 16 ελληνικά – και τα φορτία τους έχουν εγκλωβιστεί στα άκρα του καναλιού ή στην περιοχή αναμονής της Διώρυγας του Σουέζ, με τις οικονομικές ζημιές να υπολογίζονται σε δισεκατομμύρια δολάρια.

Πόσο κοστίζει το μπλοκάρισμα της διώρυγας;

Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα.

Όπως έγινε γνωστό το Σάββατο, χάνονται έσοδα 14 με 15 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε μέρα που παραμένει κλειστή η διώρυγα. Πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε κατά 2% στο ΑΕΠ της Αιγύπτου, σύμφωνα με τον οίκο Moody’s.

Παράλληλα, στοιχεία από το Lloyd’s List έδειξαν ότι το πλοίο μπλοκάρει καθημερινά εμπόριο 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατομμύρια δολάρια και 3,3 τόνους φορτίου κάθε ώρα ή 6,7 εκατομμύρια κάθε λεπτό, σύμφωνα με το BBC.

Η γερμανική ασφαλιστική Allianz ανέφερε την Παρασκευή ότι η ανάλυσή της έδειξε πως το μπλοκάρισμα της διώρυγας μπορεί να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο μεταξύ 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.

Ορισμένα σκάφη ανακατευθύνονται για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ. Αυτό προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στα συνολικά ταξίδια τους.

Αμέτρητες επιχειρήσεις έχουν επηρεαστεί

Το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ δεν επηρεάζει μόνο την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ή την αιγυπτιακή οικονομία – πλήττονται επίσης αμέτρητες επιχειρήσεις, από παρόχους εγχώριων μεταφορών έως επιχειρήσεις λιανικής, σούπερ μάρκετ και κατασκευαστές.

Η πραγματική ζημιά και το κόστος είναι δύσκολο να εκτιμηθεί έως ότου το πλοίο απελευθερωθεί πλήρως και το εμπόριο ξαναρχίσει, αλλά πολλές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν κρίσιμες αποφάσεις εάν το μπλοκάρισμα συνεχιστεί.