Αιχμηρή απάντηση στις αιτιάσεις των καναλαρχών για αντισυνταγματικότητα της διαδικασίας αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών δίνει ο συνταγματολόγος Γιώργος Δρόσος, καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ads

«Δεν μπορεί εκείνοι οι οποίοι μη νομίμως κατέχουν μία θέση να αντλούν πλεονεκτήματα απ’ αυτήν έναντι άλλων που θα είχαν ίσως τα χρήματα και τη διάθεση, αλλά σεβάστηκαν τη νομιμότητα», είπε ο Γιώργος Δρόσος σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» τονίζοντας ότι ο εν εξελίξει διαγωνισμός «αποκαθιστά τα πράγματα».

«Άκουσα να λένε κάποιοι για τα “λύτρα”. Ποια “λύτρα”, κουμπάρε; Μιλάμε για κανάλια που χρησιμοποιούν το δημόσιο αγαθό που λέγεται δημόσιες συχνότητες», πρόσθεσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας: «Έπρεπε να δοθεί το αντίτιμο της χρήσης αυτού του πράγματος. Όλη αυτή η ιστορία, ότι κάποιος σας έχει δεσμεύσει σε κάτι το οποίο μη νομίμως κατέχετε, σύμφωνα με το ΣτΕ, και λέτε μετά ότι θέλετε λύτρα γι αυτό το πράγμα, ξέρετε… έφτιαξαν έναν κόσμο και παγιδεύτηκαν σ’ αυτόν».

Συνταγματική υποχρέωση από το 2001 η αδειοδότηση

Ads

Ο Γιώργος Δρόσος υπενθύμισε ότι προβλέπεται από το 2001, ως συνταγματική υποχρέωση, τα κανάλια να είναι αδειοδοτημένα και σημείωσε: «Ψηφίστηκαν μία σειρά από νόμοι. Το 2010 θεώρησε το ΣτΕ ότι η παράταση, η νομοθετική ανοχή στη λειτουργία ιδιωτικών καναλιών, συνιστά παράβαση της Αρχής του κράτους δικαίου και της Αρχής της ισότητας. Και ότι πρέπει με διαγωνιστική διαδικασία ή με διαδικασία αδειοδότησης να αδειοδοτηθούν τα κανάλια και να μην κρίνει απλώς ο νομοθέτης ποιοι από εκείνους που πρόλαβαν να καθίσουν σε συχνότητες που αποτελούν δημόσιο αγαθό τις εκμεταλλεύονται εις βάρος και του δημοσίου συμφέροντος, όταν δεν καταβάλλουν το αντίτιμο και των τυχόν ανταγωνιστών τους».

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, ο κ. Δρόσος μεταξύ άλλων σημείωσε: «Οι πλειοδότες θα είναι προσωρινοί πλειοδότες. Θα ελεγχθούν και οι πηγές των χρημάτων και η μετοχική τους σύνθεση και μία σειρά από άλλα θέματα. Αυτό είναι ένα στοιχείο διαφάνειας. Από εκεί και πέρα είναι και η αρχή ενός καθεστώτος ρύθμισης. Ο διαγωνισμός έχει μία σειρά από προϋποθέσεις, τμήμα των οποίων είναι να ξέρει κανείς από πού προέρχονται τα χρήματα, ποιοι είναι οι μέτοχοι και ότι τα χρήματα δεν είναι χρήματα παράνομα».

Ο ρόλος του ΕΣΡ και του υπουργού

Αναφορικά με το ΕΣΡ εξήγησε: «Και ο νόμος που ψηφίστηκε με εισήγηση του κ. Παππά προέβλεπε πως η διαδικασία θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ. Αλλά ότι τον αριθμό των αδειών θα τον όριζε ο υπουργός. Το ότι τον αριθμό των αδειών θα τον όριζε ο υπουργός είναι κάτι που προέβλεπαν και οι προηγούμενες διατάξεις όχι όλες, αλλά ο νόμος του κ. Ρουσόπουλου το προέβλεπε. Εκεί δεν μπόρεσε να συγκροτηθεί το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο. Προβλήθηκε από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο τέλος, ότι δεν πρόκειται να συμπράξουμε ποτέ σε αυτό. Το είπε ο κ. Τραγάκης στη συνεδρίαση θεσμών της Βουλής. Λέγοντας ότι εμείς θα το κάνουμε αυτό, εάν… Έθεσε ορισμένους όρους. Η υποχρέωση για τη συγκρότηση ανεξάρτητων Αρχών είναι αυτοτελής υποχρέωση, γι’ αυτό και τα 4/5. Δεν είναι ψήφος εμπιστοσύνης στο τι θα κάνει η Αρχή. Σκεφτείτε π.χ. να πει ένα κόμμα της αντιπολίτευσης η σημερινή, η αυριανή δεν συμφωνώ να συγκροτηθεί η ρυθμιστική αρχή ενέργειας, παρά μόνο εάν πουλήσετε ή αγοράσετε τη ΔΕΗ. Δεν θα γίνει τίποτε τότε. Δεν θα πάψει να λειτουργεί το κράτος επειδή κάποιοι τυχοδιωκτούν».