Αν κάποιος παρακολουθούσε δελτία ειδήσεων λίγο πριν το δημοψήφισμα του 2015, θα μπορούσε κάλλιστα να πει ότι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είχαν εξελιχθεί σε Μέσα Μαζικής Εξάπλωσης… πανικού!

Ads

Πρώτο – πρώτο το Mega, που παρά το πάθημα με την παραποίηση του βίντεο της δολοφονίας Γρηγορόπουλου για την οποία αναγκάστηκε να ρίξει την ευθύνη στον… μοντέρ, δεν έμαθε το μάθημα του και συνέχισε να παρεμβαίνει στην επικαιρότητα με τρόπο δημιουργικά ασαφή σε κρίσιμες στιγμές.

Σε μία ακόμη μεγάλη στιγμή του, το Μεγάλο Κανάλι, την επομένη του κλεισίματος των τραπεζών και της επιβολής capital controls, όταν δηλαδή ανακοινώθηκε το δημοψήφισμα, παρουσίασε στο κεντρικό του δελτίο ειδήσεων ρεπορτάζ για τις ουρές στα ΑΤΜ. Σε αυτό κάποια στιγμή εμφανιζόταν μια φωτογραφία με δύο γιαγιάδες σε μια τράπεζα. Η μία γιαγιά έκανε ανάληψη από το ΑΤΜ και η άλλη κρατούσε τσίλιες… για να προστατέψει την πρώτη από τυχόν επίθεση τσαντάκια.

Μόνο που αν κάποιος έκανε μία αναζήτηση στο google θα διαπίστωνε πολύ εύκολα πως αυτή η φωτογραφία ήταν από το εξωτερικό και σαν να μην έφτανε αυτό, κυκλοφορούσε παντού στο διαδίκτυο τουλάχιστον από το 2012.

Ads

Έφταιγε η δημιουργική διάθεση του μοντέρ και πάλι άραγε για τα νέα Fake News του Mega; Έφταιγε η εφημερίδα Espresso που τη δημοσίευσε πρώτη, ήταν η απάντηση του καναλιού όταν κλήθηκε από το ΕΣΡ να δώσει εξηγήσεις για τη μετάδοση ψευδών ειδήσεων.

Αυτό δεν έπεισε ωστόσο το Συμβούλιο που του επέβαλε πρόστιμο 20.000 ευρώ, απορρίπτοντας το επιχείρημα του MEGA, καθώς όπως αποφάνθηκε «η σχετική δημοσίευση δεν φέρει κανένα στοιχείο (π.χ., στοιχεία φωτογράφου, τοπικός προσδιορισμός) από το οποίο θα μπορούσε να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι πρόκειται για αξιόπιστη πηγή, άξια να αναπαραχθεί από άλλο Μέσο Ενημέρωσης».

Στην απόφασή του το ΕΣΡ σημείωσε μάλιστα πως «η μετάδοση της φωτογραφίας αυτής ήταν δυνατόν να προκαλέσει το αίσθημα του κινδύνου σε ορισμένους καταναλωτές, οι οποίοι ενδεχομένως να απέφευγαν να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας».