To θέμα των δημοσκοπήσεων απασχολεί και πάλι τη δημόσια συζήτηση, με τα μεθοδολογικά προβλήματα, τις επαναλαμβανόμενες αποτυχίες και τις πολιτικές σκοπιμότητες να έχουν οδηγήσει σε πλήρη αναξιοπιστία το χώρο. 

Ads

Με τίτλο “Οριστική Ανατροπή” η εφημερίδα “Τα Νέα” παρουσίασε το Σάββατο έρευνα της Μetron Analysis που εμφάνιζε τη διαφορά ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ στις 10,9 μονάδες κάνοντας λόγο για την υψηλότερη της τριετίας ενώ στην πραγματικότητα με βάση της έρευνες της ίδιας εταιρίας στο ίδιο μέσο, συνιστά μείωση της διαφοράς. Ως αντίδραση ο Στράτος Φανάρας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Metron Analysis, επεσήμανε “κομψά” ότι τα συμπεράσματα είναι αυθαίρετα, υπονοώντας ότι έχουν παραποιηθεί.

Οι δημοσκοπήσεις, στη συνείδηση αρκετών έχουν μετατραπεί σε εργαλείο χειραγώγησης και όχι αποτύπωσης  της κοινής γνώμης. Δεν πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει υπερβολικά μεγάλο αριθμό εταιριών για το μέγεθός της, φαινόμενο μοναδικό. Η αποτυχία τους να ακτινογραφήσουν τα αποτελέσματα των τελευταίων αναμετρήσεων, ειδικά το 2015 είναι ενδεικτική. Τα τελευταία χρόνια πολίτες και πολιτικοί συμβουλεύονται τις μετρήσεις της κοινής γνώμης ως αποτύπωση τάσεων και μόνο. Εκεί στόχευε, ενδεχομένως, και ο πρωτοσέλιδος τίτλος καθώς το μόνο που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί είναι η αλλαγή του πολιτικού κλίματος, που αποτύπωνε και αυτή η έρευνα.

Αρκετοί δημοσκόποι έχουν επικαλεστεί μεθοδολογικά προβλήματα και αστοχίες αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Ο καθένας μπορεί να θυμηθεί ότι λανθασμένες μετρήσεις έχουν συνδυαστεί κατά καιρούς, με πολύ σκληρές καμπάνιες επιρροής από τα ΜΜΕ που τις φιλοξένησαν. Αποκορύφωμα όλων το δημοψήφισμα όταν εταιρίες μετρήσεων και ΜΜΕ πρωταγωνίστησαν σε μια εκστρατεία που έπληξε ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία τους.

Ads

Στον αντίποδα υπάρχουν δημοσκοπήσεις που σταθερά καταγράφουν με τιμιότητα, αξιοπιστία και ακρίβεια τα αποτελέσματα των εκλογών με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τις μετρήσεις της Palmos Analysis στο Τvxs.gr, που προέβλεψαν με ακρίβεια δεκαδικού το εκλογικό αποτέλεσμα στις εκλογές του Ιανουρίου 2015. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι το πρόβλημα των δημοσκοπήσεων είναι τόσο τεχνικό όσο και ζήτημα πολιτικής ανεξαρτησίας των ΜΜΕ που τις παραγγέλλουν. Και ο νοών νοείτο.