Η Σάμος είναι νησί της Ελλάδας, ισχύουν οι νόμοι του ελληνικού κράτους και αναγνωρίζονται τα ίδια δικαιώματα για όλους, όπως αυτά κατοχυρώνονται και στην υπόλοιπη χώρα. Δεν ανήκει στη Σαουδική Αραβία και είναι αντίθετα ένα νησί με πολιτισμό και μεγάλη δημοκρατική παράδοση.

Και όμως, στη Σάμο βρέθηκαν και οι τρεις αναισθησιολόγοι του ΕΣΥ να ανακοινώσουν εγγράφως ότι αρνούνται να συμμετέχουν σε διαδικασίες διακοπής της κύησης για λόγους προσωπικής συνείδησης και ηθικής, διαβάζοντας επιλεκτικά τον νόμο και την ιατρική δεοντολογία. Ο ν.3418/2005 στη παράγραφο 1 του άρθρου 31 υποστηρίζει ότι «ο ιατρός μπορεί να επικαλεστεί τους κανόνες και τις αρχές της ηθικής συνείδησής του και να αρνηθεί να εφαρμόσει ή να συμπράξει στις διαδικασίες τεχνητής διακοπής της κύησης, εκτός εάν υπάρχει αναπότρεπτος κίνδυνος για τη ζωή της εγκύου ή κίνδυνος σοβαρής και διαρκούς βλάβης της υγείας της».

Ομως στη παράγραφο 2 επισημαίνει ρητά στους γιατρούς κάθε ειδικότητας ότι «ο ιατρός οφείλει να παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη στη γυναίκα που ζητεί την παροχή των υπηρεσιών του, πριν προχωρήσει στη διακοπή της κύησης». Συμβουλευτική υποστήριξη, όχι ρητή άρνηση και αποχή, την οποία ούτε η παράγραφος 1 δέχεται, μπροστά σε αναπότρεπτο κίνδυνο για τη ζωή της εγκύου.

Η απόφαση των τριών αναισθησιολόγων της Σάμου, που ειρωνεία της τύχης, είναι και οι τρεις, γυναίκες, πρέπει να αρθεί άμεσα και να μην εφαρμοστεί η επιδεικτική αποχή τους. Δεν στέκεται ούτε από άποψη ιατρική, ούτε από άποψη προσωπικής ηθικής (από το 2005, στη Σάμο έχουν πραγματοποιηθεί με το ίδιο ιατρικό προσωπικό, περίπου 550 αμβλώσεις), ούτε από άποψη νομική και κοινωνική.

Ιδιαίτερα σε μια χώρα σαν τη δική μας, όπου η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη και τα ποσοστά ανήλικων ή νεαρών γυναικών, που καταφεύγουν στην άμβλωση, κυρίως φτωχών, κοινωνικών στρωμάτων, είναι υψηλά. Η αποχή των αναισθησιολόγων της Σάμου ανοίγει επικίνδυνα μονοπάτια για όσες γυναίκες, αποκλεισμένες από το επίσημο σύστημα, προστρέξουν στη λύση μιας αυτοσχέδιας έκτρωσης, με ανυπολόγιστο ρίσκο για τη σωματική ακεραιότητα και την ψυχολογική τους κατάσταση.