Η Lita Cabellut γεννήθηκε το 1961 στην Αραγονία της Ισπανίας. Σήμερα είναι μια από τις πιο ταλαντούχες ζωγράφους. Και μπορεί το έργο της να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό στην πατρίδα της, η φήμη και το ταλέντο της όμως ξεπερνούν τα σύνορα της Ευρώπης, καθώς πίνακες της βρίσκονται στις συλλογές διάσημων, όπως ο Χιου Τζάκμαν, η Χάλι Μπέρι και όχι μόνο.

Ads

Όταν ήταν ακόμα μωρό, η Lita και η μητέρα της εγκαταστάθηκαν στη Βαρκελώνη.

Η  Cabellut βρέθηκε να μεγαλώνει με τη γιαγιά της, καθώς η μητέρα της ήταν υπεύθυνη για τη λειτουργία οίκου ανοχής στην πόλη. Στην πραγματικότητα όμως, η Cabellut περνούσε την περισσότερη ώρα της ημέρας γυρνώντας από γειτονιά σε γειτονιά, γνωρίζοντας μια πρόωρη ελευθερία, που οπωσδήποτε είχε το τίμημα της.

image

Ads

«Η παιδική μου ηλικία έμοιαζε με αυτή των χιλιάδων παιδιών που ζουν στους δρόμους ανά τον κόσμο», λέει η ζωγράφος και εξηγεί: «Στο δρόμο προσέχαμε ο ένας τον άλλο, κάναμε ό,τι θέλαμε: Παίρναμε νομίσματα από τα σιντριβάνια, ζητούσαμε αναπτήρες Zippo από τους ναυτικούς και κλέβαμε τα πορτοφόλια των τουριστών… Πηγαίναμε στα εστιατόρια και μας σέρβιραν δωρεάν, αφού λέγαμε ψέματα, πως οι πατεράδες μας είχαν πάει στην τουαλέτα όσο εμείς τρώγαμε…».

Θελήματα για τα κορίτσια στον οίκο ανοχής

Όσο η μητέρα της διηύθυνε τον οίκο ανοχής, η Lita έκανε θελήματα για τις κοπέλες που εργάζονταν εκεί. Τους αγόραζε τσιγάρα, προφυλακτικά ή κοσμήματα και κρατούσε τα ρέστα. «Η τέχνη, βεβαίως, ήταν εκεί, αφού είναι πάντα γύρω μας», λέει η ίδια κοιτάζοντας πίσω σ’ εκείνα τα χρόνια. Ωστόσο, τότε, την ενδιέφερε μονάχα η επιβίωση.

image

Δεν πήγε ποτέ στο σχολείο, ούτε της πέρασε από το μυαλό πως κάποτε θα γινόταν μια από τις πιο σημαντικές καλλιτέχνιδες της Ισπανίας. «Η προσδοκία μου ήταν να γίνω χορεύτρια, να πετάω, να τρέχω, να είμαι η πιο δυνατή από τα παιδιά γύρω μου», αναφέρει η Cabellut.

Το ορφανοτροφείο, η υιοθεσία, η στιγμή που όλα άλλαξαν

Καθώς η γιαγιά της έφυγε από τη ζωή όταν η Lita ήταν 10 χρονών, η ίδια κατέληξε σε ορφανοτροφείο της Βαρκελώνης, πρώτου υιοθετηθεί τελικά από μια οικογένεια καταλανικής καταγωγής στην ηλικία των 12 ετών. Η νέα της οικογένεια ήταν που την μύησε στην τέχνη και φρόντισε ώστε το νεαρό κορίτσι να πάει τελικά στο σχολείο.

Η Lita δεν μιλάει πολύ για την οικογένεια που την υιοθέτησε.

image

Ο Γκόγια και τα μάτια 

Σε μια επίσκεψη στο Μουσείο του Πράδο, στη Μαδρίτη, η 13χρονη έφηβη είχε την ευκαιρία να δει από κοντά ένα πίνακα του Goya. Η «γνωριμία» της αυτή στάθηκε τόσο καθοριστική.
«Αναγνώρισα στα μάτια των προσώπων του Γκόγια τις εκφράσεις που έβλεπα όταν ζούσα στους δρόμους. Ένιωσα τη συνενοχή που βιώνει κάποιος που υπήρξε μάρτυρας» θυμάται.

image

Πολύ σύντομα, με την ενθάρρυνση και των θετών γονιών της, η Lita άρχισε να ζωγραφίζει. Και μάλιστα, προκειμένου να αναπληρώσει τον χαμένο χρόνο, οι θετοί γονείς της φρόντισαν να κάνει ιδιαίτερα μαθήματα, ενώ για πρώτη φορά άρχισε να πηγαίνει σχολείο. «Είναι δύσκολο να μάθεις γραφή και ανάγνωση στα 13» λέει.

image

Στα 19 της χρόνια αποφάσισε να φύγει για την Ολλανδία, όπου σπούδασε την τέχνη της στην Ακαδημία Gerrit Rietveld, στο Άμστερνταμ -μία σχολή με πολύ υψηλά στάνταρντς. Όμως, η Lita είχε μία απερίγραπτη «πείνα», πάθος και αφοσίωση.

Μετά την αποφοίτηση της παρέμεινε στην Ολλανδία -το στούντιο της είναι στη Χάγη. Δεν ήταν εύκολα, παραδέχεται.

Όσο για τη βιολογική μητέρα της, η Lita την έχει συγχωρήσει για την εγκατάλειψη. Θυμάται ότι την είχε επισκεφθεί την εποχή πού σπούδαζε, αλλά της φαίνεται αδύνατο να πει πώς ένιωσε.

image

Οι δρόμοι της Βαρκελώνης πάντα εδώ… 

Όταν μιλά για το έργο της ανακαλεί πάντα τα χρόνια της στους δρόμους της Βαρκελώνης.

Μάλιστα, όταν έκανε μία σοκαριστική σειρά -όπως λέει η ίδια- έργων με θέμα την παιδική πορνεία, η γκαλερί εξέφρασε την αντίθεση της, λέγοντας ότι δεν είναι έργα που θέλει ο κόσμος. Ζωγράφισε περισσότερους αγγέλους, πουλάνε καλά, ήταν η σύσταση. Η Lita δεν το δέχτηκε με αποτέλεσμα να χάσει τη συνεργασία με τη γκαλερί της.

Σήμερα

Σήμερα, οι πίνακες της Cabellut, κυρίως τα πορτρέτα -διάσημων και όχι μόνο, από τον Τσάρλι Τσάπλιν και την Κοκό Σανέλ μέχρι τη Φρίντα Κάλο- πωλούνται για 100.000 δολάρια ή παραπάνω, ενώ εκθέσεις της διοργανώνονται σε όλο τον κόσμο, από το Λονδίνο και το Ντουμπάι μέχρι τη Σεούλ.

Σύμφωνα με έκθεση της εταιρίας Artprice για τη χρονιά 2014-2015, ο μόνος καλλιτέχνης ισπανικής καταγωγής εν ζωή, που τα έργα του σημείωσαν περισσότερες πωλήσεις από της Cabellut, για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, είναι ο Miquel Barcelo.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ, BBC