Σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου του Oxford της οποίας τα αποτελέσματα δημοσιεύει το Reuters η κατάσταση που ζουν οι Γάλλοι σε σχέση με τη διασπορά ψευδών ειδήσεων μέσω των social networks, είναι καλύτερη από εκείνην που έζησαν οι Αμερικανοί κατά τις πρόσφατες εκλογές τους.

Ads

Για την ακρίβεια… μόνο το ένα τέταρτο των ειδήσεων που διαχέονται μέσω του Facebook και του Twitter σχετικά με τις Γαλλικές εκλογές είναι ψεύτικες. Η έρευνα μάλιστα αυτή ενισχύει “τα παράπονα” αξιωματούχων της Γαλλίας, της Γερμανίας και των ΗΠΑ ότι η Ρωσία προσπαθεί να επηρεάσει και τις ευρωπαϊκές εκλογές όπως έκανε και με τις αμερικανικές.

“Eστιάσαμε στο Twitter, όμως η διάχυση ψευδών ειδήσεων στο Facebook είναι μεγαλύτερη”, δηλώνει ο Kevin Limonier του Πανεπιστημίου Paris VIII που ερευνά το θέμα με τη στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης. “Στο Twitter, πολλοί από τους λογαριασμούς που κατά την Αμερικανική προεκλογική εκστρατεία υποστήριζαν τον Τραμπ, έχουν πλέον στραφεί στην προώθηση θεωριών συνωμοσίας και ακροδεξιών απόψεων” συμπληρώνει ο κ. Limonier. Ενώ ο κ. Watts που υπήρξε στέλεχος του FBI ειδικευμένο σε θέματα διαδικτυακής προπαγάνδας, συμπληρώνει: “το ένα τρίτο των λογαριασμών στο twitter που υποστήριζαν τον Τραμπ και πιστεύουμε ότι ανήκουν σε μηχανισμούς της Ρωσικής προπαγάνδας, προσπαθούν τώρα να επηρεάσουν τις Γερμανικές εκλογές”.

Σύμφωνα με την έρευνα του Oxford “ενώ το μεγαλύτερο μέρος των δημοσιεύσεων στο Twitter αφορούσε στον Εμμανουέλ Μακρόν, οι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί, τα λεγόμενα bots (εκ των robots) δημιουργούσαν μεγάλη κίνηση σχετικά με τον συντηρητικότερο Φιγιόν…”.

Ads

Κι όλα αυτά στη Γαλλία, που μιας και ανησυχούσε εν όψει των επερχόμενων εκλογών, 34 οργανισμοί παραγωγής ειδήσεων και 4 τεχνικές εταιρείες δημιούργησαν το First Draft για να αντιπαλέψουν την διαδικτυακή παραπληροφόρηση.

Για να καταφέρουμε λοιπόν ως Ευρωπαίοι “να μη μας πιάσουν Αμερικανάκια” χρειάστηκε, να ενισχύσουμε το Διεθνές Δίκτυο Διασταύρωσης Ειδήσεων με προσπάθειες σαν αυτήν του Poynter, να πιέσουμε κι εμείς το Facebook να προχωρήσει τον Απρίλιο σε έκδοση οδηγιών προς ναυτιλλομένους ώστε να αποφεύγονται οι ψευδείς ειδήσεις, να δημιουργήσουμε μια Παγκόσμια Ημέρα ενάντια στα fake news ώστε να ευαισθητοποιήσουμε τους θαμώνες των social networks να ‘χουν το νου τους, να φτιάξουμε οδηγούς αποφυγής των ψευδών ειδήσεων (όπως αυτόν), να οργανώσουμε Φόρα στο Ευρωκοινοβούλιο (όπως αυτό) να κινητοποιήσουμε τα Πανεπιστήμια και τους φοιτητές μας και να πάρουμε το θέμα τόσο ζεστά ώστε οι πλέον πρωτοπόροι να ξεκινήσουμε σχετικά μαθήματα και στα σχολεία.

image

Εν τω μεταξύ, με την καλούμενη και computational propaganda να σαρώνει, οι κολοσσοί του διαδικτύου που εντωμεταξύ “έφαγαν το κράξιμο του αιώνα” για την αδιαφορία τους απέναντι στη διάχυση ψευδών ειδήσεων κατά τη διάρκεια της αμερικανικής προεκλογικής εκστρατείας, αποφάσισαν να συνασπιστούν σε κοινές προσπάθειες καταπολέμησης του φαινομένου. Για να αποφύγουν και μια ενδεχόμενη μείωση των κερδών τους. Μάλιστα, η Google εγκαινίασε και μια νέα υπηρεσία εξακρίβωσης πληροφοριών με το όνομα «Fact Check».

Και παρόλες αυτές τις προσπάθειες καταφέραμε, σύμφωνα με την έρευνα του Oxford, να μειώσουμε το κακό κατά τα 3/4, κι αυτό προσωρινά και σε μία μόνο χώρα. Το Facebook θα διαβάζει τις σκέψεις και τα κείμενα θα πληκτρολογούνται μόνα τους, μαθαίνουμε.

Ίσως αντ’ αυτού θα ήταν προτιμότερο να επενδύσει σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που θα σχετίζεται με τη δημοσιογραφία και θα ακολουθεί τις βασικές της αρχές, αντί να πειραματίζεται με τη διαρκή αλλαγή του σχετικού αλγόριθμου απολύοντας δημοσιογράφους για να μειώσει τα έξοδά του…  Αν θέλουμε να αποφύγουμε το να μας εξουσιάζουν οι μηχανές αντί να μας εξυπηρετούν, πιθανότατα θα πρέπει να ακουλουθήσουμε την κοινή (ανθρώπινη) λογική.

Διαβάστε επίσης
#Computational_Propaganda || Η αλήθεια και το ψέμα στο διαδίκτυο με αφορμή τις αμερικανικές εκλογές του 2016
Το twitter λειτουργούσε μέσα εκεί, μα η δικαιοσύνη ήταν απ’ έξω…