Την παρέμβαση της Δικαιοσύνης αλλά και του ελληνικού Κοινοβουλίου ζητά ο υπεύθυνος για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Άμυνας του ΣΥΝ Κώστας Ήσυχος αναφορικά με τις συνθήκες πώλησης 4 αεροσκαφών της παλιάς Ολυμπιακής στην αμερικανική εταιρεία Apollo Aviation Group. Μιλώντας στο tvxs.gr, κάνει λόγο για «σκοτεινές» πτυχές της υπόθεσης. Από την πλευρά του, το υπ. Οικονομικών, επιχείρησε την Τρίτη να δώσει εξηγήσεις για την εκποίηση των τεσσάρων Airbus της παλαιάς Ολυμπιακής. Το υπουργείο σημειώνει ότι η διεθνής αγορά γι’ αυτόν τον τύπο αεροσκαφών βαίνει μειούμενη επειδή εκτιμήθηκαν από τους αερομεταφορείς ως κοστοβόρα και οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση ως προς την πώληση, θα ενείχε σημαντικό κίνδυνο ακόμη μεγαλύτερης απαξίωσής τους. Τονίζει επιπλέον, ότι η προσφορά της πλειοδότριας εταιρίας κινείται εντός του εύρους της επιτόπιας ανεξάρτητης αποτίμησης, η οποία υποβλήθηκε στην ΔΕΑΑ σύμφωνα με το νόμο.

Ads

 

«Η διαδικασία της πώλησης δεν άρχισε σήμερα ή χθες αλλά την επόμενη μέρα της ρευστοποίησης και της παύσης λειτουργίας της παλιάς δημόσιας Ολυμπιακής», διευκρινίζει μιλώντας στο tvxs.gr, ο κ. Ήσυχος, ο οποίος εξιστορεί τα γεγονότα:
 
«Τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, που κατά κύριο λόγο ήταν αυτά τα 4 αεροσκάφη, τέθηκαν σε διαδικασία εκκαθάρισης, δηλαδή πώλησης. Τη διαδικασία δεν ανέλαβε, όπως θα έπρεπε, ο εκκαθαριστής αλλά αντίθετα μια εταιρεία συμβούλων, η οποία προχώρησε στην πώληση με διαδικασίες εξπρές -μόλις προχθές ενημερωθήκαμε ότι στις 23 Δεκεμβρίου, παραμονές Χριστουγέννων, συνεδρίασε η διυπουργική επιτροπή και πριν από λίγα 24ωρα κατακυρώθηκε η πώληση στην εταιρεία Apollon Aviation Group από τις ΗΠΑ.
 
Μάλιστα, αυτό συνέβη με ένα τίμημα ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ για το κάθε αεροσκάφος, παρά το γεγονός ότι η ίδια εταιρεία, πριν από έναν χρόνο, οπότε και είχε κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός διότι το τίμημα θεωρήθηκε πάρα πολύ χαμηλό, έκανε λόγο για περίπου 90 εκατ. ευρώ. Άρα, προχωρά σήμερα η πώληση στο 1/3 της αρχικής τιμής πριν από 1 χρόνο. Εγείρονται εκ των πραγμάτων ερωτήματα που έχουν να κάνουν και με τη διαφάνεια και με τη στόχευση και με το περιεχόμενο της όλης διαδικασίας του πλειοδοτικού διαγωνισμού».
 
Ο κ. Ήσυχος θεωρεί ότι ακολουθείται  «ο οδικός χάρτης πεπατημένων πολιτικών που σχετίζονται με την πώληση περιουσιακών στοιχείων της χώρας υπό ‘σκοτεινές’ συνθήκες». Ο ίδιος κάνει λόγο για «ένα πολιτικό σύστημα το οποίο είναι όμηρο μεγάλων διαπλεκόμενων συμφερόντων (εταιρείες συμβούλων, παράτυπες διαδικασίες κλπ)» και υπογραμμίζει ότι «είναι άμεση ευθύνη της Δικαιοσύνης να διερευνήσει την υπόθεση».
 
Σε ανοιχτή δήλωση, το μέλος της ΠΓ του ΣΥΝ αναφέρει:

 
Ενώ βρισκόμαστε ως χώρα και ως λαός στη μέγγενη των δανειστών και της τρικομματικής κυβέρνησης που απλά διεκπεραιώνει τις πολιτικές της Τρόικας με διαδικασίες που παραπέμπουν στις μπανανίες της Λατινικής Αμερικής της δεκαετίας του 50΄και 60′, η πρόσφατη πώληση-εξπρές των τεσσάρων airbus, ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου, με πλειοδοτικό διαγωνισμό, εγείρει πολιτικά ερωτήματα, και όχι μόνο, που σχετίζονται με τη νομιμότητα και την ηθική πτυχή μιας πολιτικής ηγεσίας που γράφει στα παλιά της «υποδήματα», την πραγματική και ουσιαστική έννοια της διαφύλαξης του δημοσίου συμφέροντος.   
 
    1.         Γιατί πριν από περίπου ένα χρόνο πραγματοποιήθηκε πλειοδοτικός διαγωνισμός για την πώληση των τεσσάρων Airbus, με τη συμμετοχή τουλάχιστον τριών ενδιαφερομένων εταιριών (μεταξύ τους και οι σημερινοί αγοραστές), όπου κηρύχθηκε άγονος, γιατί το προσφερόμενο τίμημα κινήθηκε περίπου στα 90 εκ. ευρώ για το κάθε αεροσκάφος, ενώ σήμερα η πώληση στα 30 περίπου εκ. ευρώ, θεωρείται «ικανοποιητική»;
 
    2.         Γιατί στην κοινοποίηση της απόφασης δεν δίνονται καθόλου λεπτομέρειες για τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων εταιριών και τις προσφορές τους;
 
    3.         Γιατί το τίμημα της πώλησης των αεροσκαφών δεν ανακοινώθηκε, όπως είχε συμβεί στην περίπτωση της ματαιωθείσας αγοράς των Airbus προς 95 εκατ. ευρώ από την Cirrus, πριν από ένα χρόνο, η οποία εν τέλει αποσύρθηκε από τη διαδικασία;
 
    4.         Για ποιο λόγο η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, που καταδεικνύει κινητικότητα στο μέτωπο της αξιοποίησης των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, και για την οποία άλλωστε είναι συναρμόδια πέντε υπουργεία, σχεδόν “πέρασε απαρατήρητη”, έχοντας δημοσιοποιηθεί μόνο στο “Διαύγεια”;
 
    5.         Ποια η αμοιβή της εταιρίας συμβούλων Lazzard στην όλη υπόθεση και γιατί η εκκαθαριστική εταιρία δεν ανέλαβε την υπόθεση πώλησης και δόθηκε σε ιδιωτική εταιρία σύμβουλο;   
 
Ενώ η απαξίωση, η ιδιωτικοποίηση, η ρευστοποίηση, η διαπόμπευση της Δημόσιας ΟΑ το 2010 έγινε με απόλυτη δικομματική μεθόδευση και υλοποίηση, τα τελευταία «περιουσιακά της στοιχεία» της, τα τέσσερα airbus, ακολουθούν την ιδία πορεία της δημόσιας εταιρίας που λεηλατήθηκε όσο καμιά άλλη ΔΕΚΟ.   
 
Οι οικονομικοί εισαγγελείς της χώρας και γενικότερα η ελληνική Δικαιοσύνη, ο κοινοβουλευτικός έλεγχος και η επιμονή να διαχυθεί άπλετο φως σε αυτή την υπόθεση, αποτελούν σημεία άμεσης διερεύνησης, αλλιώς ο οδικός χάρτης των σκανδάλων της Siemens, των υποβρυχίων, του Βατοπεδίου (και αμέτρητων άλλων υποθέσεων) θα ακολουθήσουν την πεπατημένη. Ένα νεκρό πολιτικό σύστημα είναι μπροστά μας, χωρίς τις ελάχιστες ελεγκτικές διαδικασίες προφύλαξης ενός αστικού καθεστώτος.   
 
Η Ριζοσπαστική Αριστερά δεν ξεχνά και εμμένει σε απαντήσεις που δεν θα ικανοποιούν απλά το αίσθημα της δικαιοσύνης αλλά θα επιβάλλουν τη ριζική αλλαγή των συνταγματικών και νομικών δεδομένων σε μια χώρα που έχει μετατραπεί στην «μπανανία της Ευρώπης».

Η απάντηση του υπ. Οικονομικών

«Σχετικά με σημερινά δημοσιεύματα για την πώληση από το ελληνικό Δημόσιο των τεσσάρων αεροσκαφών τύπου Airbus A340-300 που χρησιμοποιούσε η παλιά «Ολυμπιακή Αεροπορία» και οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές», από τη Γραμματεία της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων (ΔΕΑΑ), ανακοινώνονται τα εξής:

Ads

 

1. Η πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών τύπου Airbus A340-300, ιδιοκτησίας του ελληνικού Δημοσίου, που χρησιμοποιούσε η παλιά Ολυμπιακή έως τον Σεπτέμβριο του 2009, είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής και συνιστά υποχρέωση της χώρας, σύμφωνα με το Μνημόνιο συνεργασίας με την τρόικα που ελέγχει διαρκώς την υπέρβαση των σχετικών προθεσμιών.

2. Κατά τον πρώτο διεθνή ανοικτό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από την ΔΕΑΑ στο τέλος του 2009, η πλειοδότρια εταιρία (Cirrus International) που είχε προσφέρει το ποσό των 97 εκατ. δολαρίων απέσυρε το ενδιαφέρον της εξαιτίας αδυναμίας χρηματοδότησης της συναλλαγής. Μετά από εξέταση των υπολοίπων προσφορών που είχαν υποβληθεί στο πλαίσιο αυτού του πρώτου διαγωνισμού και τις σχετικές εισηγήσεις των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων, ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος τον Δεκέμβριο του 2010 και αποφασίστηκε η επαναπροκήρυξή του από τη ΔΕΑΑ.

Από τον Σεπτέμβριο του 2009 έως σήμερα, την καθημερινή διαχείριση και επίβλεψη των αεροσκαφών (στάθμευση, ασφάλιση, ελάχιστη συντήρηση κλπ.) ασκεί η υπό εκκαθάριση εταιρία «Ολυμπιακές Αερογραμμές», με βάση σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα τέσσερα αεροσκάφη βρίσκονταν σε preservation mode (δηλαδή, στην ελάχιστη συντήρηση που επιβάλει η Airbus για αεροσκάφη τα οποία δεν βρίσκονται σε λειτουργία). Σύμφωνα δε με πρόσφατη εκτίμηση των τεχνικών συμβούλων της Lazard, μόνο το κόστος της επένδυσης που θα απαιτείτο για να καταστούν τα τέσσερα αεροσκάφη πλήρως αξιόπλοα σήμερα θα υπερέβαινε τα 47 εκατ. δολάρια.

3. Ο δεύτερος διεθνής ανοικτός διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τη ΔΕΑΑ στις αρχές του 2011, πριν την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου, και το στάδιο των τελικών προσφορών έληξε στις 20 Ιουνίου 2011. Πλειοδότης ανακηρύχθηκε τον Αύγουστο του 2011 η Apollo Aviation Group, η οποία και προσέφερε το μεγαλύτερο τίμημα (40,4 εκατ. δολάρια) μεταξύ των εταιριών που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας. Οι άλλες τρεις εταιρείες που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας ήταν η AerSale Inc. (35 εκατ. δολάρια), η AAR Corp. (33,6 εκατ. δολάρια) και η Universal Asset Management Inc. (24,04 εκατ. δολάρια). Επισημαίνεται επίσης ότι κάποιες εταιρίες εξέφρασαν ενδιαφέρον για τα αεροσκάφη ατύπως και εκτός του πλαισίου της διαγωνιστικής διαδικασίας, συνεπώς δεν μπορούσαν να ληφθούν υπόψη σύμφωνα με τον νόμο.
 

Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και κατακυρώθηκε βάσει των εισηγήσεων που υπεβλήθησαν στη ΔΕΑΑ από τον χρηματοοικονομικό και το νομικό σύμβουλο για κατακύρωση στην πλειοδότρια εταιρία.

Σημειώνεται ότι η διεθνής αγορά γι’ αυτόν τον τύπο αεροσκαφών βαίνει μειούμενη επειδή εκτιμήθηκαν από τους αερομεταφορείς ως κοστοβόρα (εξάλλου και η Airbus διέκοψε πρόσφατα την παραγωγή τους). Οποιαδήποτε δε περαιτέρω καθυστέρηση ως προς την πώληση, πέραν του χρονικού ορίου που είχε τεθεί από το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, θα ενείχε σημαντικό κίνδυνο ακόμη μεγαλύτερης ή μάλλον ραγδαίας απαξίωσης των από διετίας σταθμευμένων αεροσκαφών για τεχνικούς λόγους (λήξη ισχύος και άλλων ανταλλακτικών και μερών). Συνεπώς, εάν αποφασιζόταν να επανακηρυχθεί νέος διεθνής διαγωνισμός, θα κατέληγε ουσιαστικά σε ακόμη μικρότερες προσφορές ή και σε παντελή αδυναμία ολοκλήρωσης σοβαρής αγοραπωλησίας, ενώ το κόστος του ελληνικού Δημοσίου για την διαχείριση των αεροσκαφών από την υπό εκκαθάριση Ολυμπιακή θα συνεχιζόταν να αυξάνεται.

Η προσφορά της πλειοδότριας εταιρίας κινείται εντός του εύρους της επιτόπιας ανεξάρτητης αποτίμησης, η οποία υποβλήθηκε στην ΔΕΑΑ σύμφωνα με το νόμο.
 

4. Τέλος, επισημαίνεται ότι θέματα που σχετίζονται με τους μετόχους ή ιδιοκτήτες της πλειοδότριας εταιρίας δεν αφορούν τη διαγωνιστική διαδικασία ούτε εξετάστηκαν κατά τη διάρκειά της αφού δεν συνδέονται με τους όρους και τα κριτήριά της».