Λίγο πριν την αποφασιστική κίνηση της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, να μην υποκύψει στο τελεσίγραφο της ΠΟΕ – ΥΠΠΟ, που πίεζε να τοποθετηθεί πρόεδρος δικής της επιλογής  στο νέο ΔΣ του αμαρτωλού Ταμείου Αλληλοβοήθειας , (με το οποίο σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ μας η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να ξεμπερδεύει αφού είναι ένα ταμείο συνδικαλιστών που ζει με ανεξέλεγκτο δημόσιο χρήμα), η υπουργός έκανε άλλη μια γενναία δήλωση που λίγοι αντιλήφθηκαν. Σε ανακοίνωσή της μέσα από την οποία απαντά σε ψευδή στοιχεία ρεπορτάζ  των ΝΕΩΝ σχετικά με την κατάσταση στην ΑΕΠΙ , ξεκαθαρίζει στον επίλογο  ότι  « …η Πολιτεία θα προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, όπως έκανε έως τώρα, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη λύση για τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων με στόχο την προστασία και ανάπτυξη της ελληνικής μουσικής παραγωγής ως συστατικού στοιχείου του πολιτισμού μας, μέσα στο πλαίσιο τόσο της ελληνικής έννομης τάξης όσο και της κοινοτικής νομοθεσίας.».

Ads

Η δήλωση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σήμερα, αφού ο κλοιός για τους δημιουργούς σφίγγει επικίνδυνα. Η διοίκηση αθέτησε την υπόσχεσή να τους εξοφλήσει το ποσό του προηγούμενου εξαμήνου εντός του Σεπτέμβρη, ενώ σύμφωνα με όλα τα στοιχεία φαίνεται  αδύνατο να αποδοθούν τα ποσά από τα δικαιώματά τους που οφείλει η εταιρεία να δώσει τον ερχόμενο Δεκέμβρη. Τα δύο μνημόνια συνεργασίας που πρότεινε η ομάδα διαπραγμάτευσης ανάμεσα στη διοίκηση και τους δημιουργούς, δεν ικανοποιούν το σωματείο ΑΣΜΑ το οποίο θεωρεί πως πουθενά δεν δεσμεύονται ουσιαστικά οι μέτοχοι ότι θα αποχωρήσουν από την εταιρεία με όρους ευνοϊκούς για τους δημιουργούς, ενώ ένα τρίτο μνημόνιο συνεργασίας , που ήρθε από τον ίδιο τον δικηγόρο των μετόχων απορρίφθηκε επίσης   τόσο από το ΑΣΜΑ , όσο και από το μέλος του ΜΕΤΡΟΝ Γιώργο Ανδρέου.

Σύμφωνα με πληροφορίες , τα προτεινόμενα μνημόνια χρέωναν τη δεινή κατάσταση της εταιρείας στην κακή δημοσιότητα (!) και την επιλογή της κυβέρνησης να τοποθετήσει επίτροπο. Σύμφωνα με τα παραπάνω και με δεδομένες της παρατηρήσεις της επιτρόπου κυρίας Βλάχου, επί των σχεδίων αλλά και επί της κρίσιμης κατάστασης της εταιρείας,  πολλοί δημιουργοί διακρίνουν ένα απόλυτο αδιέξοδο , με τον χρόνο να πιέζει ασφυκτικά για μια άμεση λύση προκειμένου να μην μείνουν στον αέρα οι δημιουργοί αλλά κυρίως να βρεθεί μια βιώσιμη λύση που δεν θα περιλαμβάνει τους μετόχους οι οποίοι ευθύνονται για την δεινή κατάσταση. Από αυτή την άποψη , η δήλωση της υπουργού ότι η πολιτεία θα αναλάβει τις ευθύνες της, αφήνει μια χαραμάδα φωτός ότι στην περίπτωση που επιμείνουν οι μέτοχοι στην ακαμψία , παρά τη δεινή τους θέση, να αναλάβει η κυβέρνηση πρωτοβουλία.

Το δημοσίευμα των ΝΕΩΝ και οι αντιδράσεις

Την ίδια στιγμή που για τους Έλληνες δημιουργούς , η αγωνία κορυφώνεται, ενώ οι εκπρόσωποι των ξένων δεν φαίνεται να εμπιστεύονται μια ΑΕΠΙ με τους Ξανθόπουλους ακόμα στο τιμόνι, ένα δημοσίευμα των ΝΕΩΝ που μιλά για ΔΕΚΟποίηση της ΑΕΠΙ και κρατά ίσες αποστάσεις από τους Ξανθόπουλους και την επίτροπο , προκαλεί αντιδράσεις στον χώρο των δημιουργών.

Ads

Η Ζωή Λιάκα στο ρεπορτάζ της με τίτλο : «ΑΕΠΙ: προς «κρατικοποίηση» με βούλα Κονιόρδου« κατηγορεί την υπουργό Λυδία Κονιόρδου ότι με την αλλαγή του Εποπτικού Συμβούλιου που αποτελείται από δημιουργούς, « ανοίγει τον δρόμο για μια ιδιότυπη κρατικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ)» και για ««ΔΕΚΟποίηση» της Εταιρείας, αυτή την φορά με τα χρήματα των δημιουργών». Τηρεί δε ίσες αποστάσεις ανάμεσα σε Ξανθόπουλους και επίτροπο γράφοντας:

«Η συγκατοίκηση της επιτρόπου με την ιδιοκτησία της ΑΕΠΙ έχει υπάρξει τουλάχιστον συγκρουσιακή. Μετά την κακοδιαχείριση χρόνων που έφερε την Εταιρεία σε δύσκολη θέση με συσσωρευμένες ζημιές πολλών δεκάδων εκατομμυρίων, η ΑΕΠΙ έμεινε ακυβέρνητη την πιο κρίσιμη στιγμή, με δύο κέντρα εξουσίας: την επίτροπο και την οικογένεια Ξανθόπουλου, που αλληλοκατηγορούνται για την πορεία της Εταιρείας ενώ απειλούνται με μηνύσεις.»

Δεν άργησε να έρθει η απάντηση από την υπουργό , η οποία εξηγεί μεταξύ άλλων ότι η ΑΕΠΙ είναι ΑΟΔ και επομένως δεν ευσταθούν οι ισχυρισμοί περί ΔΕΚΟποίησης και ότι το εποπτικό άλλαξε « προκειμένου να  περιληφθούν στο υφιστάμενο Εποπτικό Συμβούλιο και οι εκπρόσωποι των Εκδοτών Μουσικής» ενώ σημειώνει ότι το ρεπορτάζ «…ελέγχεται, τουλάχιστον, ως παντελώς ανακριβές.»

Οξύτατη ήταν και η απάντηση του σωματείου ΑΣΜΑ 450+ που με ανάρτηση του στο fb κατηγορεί τα ΝΕΑ ότι δεν τήρησαν τη δημοσιογραφική δεοντολογία που τους υποχρεώνει να δημοσιεύσουν την απάντηση τους.

«Την ώρα που οι δημιουργοί αγωνιούν για το μέλλον τους, η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, μέσω  του ρεπορτάζ της Ζωής Λιακά διασπείρει σωρό ανακριβειών και ψεμάτων σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην ΑΕΠΙ τηρώντας μάλιστα ίσες αποστάσεις ανάμεσα στην επίτροπο κυρία Βλάχου και τους μετόχους Πέτρο και Δημήτρη Ξανθόπουλο» γράφει το ΑΣΜΑ και ταυτόχρονα εγκαλεί τη δημοσιογράφο για την απόκρυψη ουσιαστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι εν μέσω της διαπραγμάτευσης ο Δ. Ξανθόπουλος οδηγήθηκε στον εισαγγελέα μετά από καταγγελία της επίτροπου για υπεξαίρεση 200 χιλιάδων ευρώ.  «Να θυμίσουμε ότι όταν ανέλαβε η Επίτροπος βρήκε άδειο το ταμείο της εταιρείας ενώ είχαν εισπραχθεί τα χρήματα για την πληρωμής της Διανομής τους Α΄εξαμήνου 2017 (Ιούνιος), το οποίο η διοίκηση ακόμη δεν έχει αποπληρώσει. Επίσης, ότι η διοίκηση δαπανά παραπάνω από τη προμήθειά της (25%) για λειτουργικές δαπάνες και το επιπλέον ποσό είναι χρήματα από τα δικαιώματα των δημιουργών (και δεν τα πήρε καμία ΔΕΚΟ αλλά η διοίκηση της ΑΕΠΙ). Αφήνουμε απ’έξω το ότι δεν έχει προβεί σε περικοπές λειτουργικών δαπανών όπως οι χρηματοροές σε συνδεδεμένη εταιρεία συμφερόντων των μετόχων της ΑΕΠΙ και επιμένει σε εξωπραγματικές αμοιβές σε στελέχη και μέλη ακόμη της οικογένειας.» γράφει μεταξύ άλλων το ΑΣΜΑ το οποίο

απορεί πως καταλήγει η δημοσιογράφος στο συμπέρασμα ότι τα δύο μέλη (Δεληβοριάς – Μωραϊτης) παραιτήθηκαν από το εποπτικό «…μόλις είχε ξεκινήσει η απόπειρα εξυγίανσης της ΑΕΠΙ με πρωτοβουλία του Εποπτικού, πρώτο δείγμα της οποίας ήταν η πλήρης αποχώρηση της οικογένειας Ξανθόπουλου», από τη στιγμή που η αποχώρηση όχι απλώς δεν έχει συμβεί αλλά δεν διαφαίνεται καν καθαρά μέσα από τις προτάσεις για συμφωνία. Το σωματείο ξεκαθαρίζει επίσης για άλλη μια φορά ότι είναι υπέρ της λύσης ΟΣΔ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης) και όχι ενός οργανισμού κρατικού ή μιας ΑΕ.

Αντίθετα με το ΑΣΜΑ, σύμφωνοι με το δημοσίευμα των ΝΕΩΝ είναι σύμφωνα με δηλώσεις τους στην εφημερίδα ο Ηλίας Φιλίππου εκπρόσωπος του ΣΩΜΣΕ και ο Στάθης Δρογώσης (ΜΕΤΡΟΝ). «Σε συνάντηση που είχαμε στο υπουργείο, μας ανακοινώθηκε πως η υπουργός σκοπεύει να αντικαταστήσει το σύνολο του Εποπτικού Συμβουλίου – αφού της υποβληθούν οι λίστες των μελών των σωματείων – με πρόσωπα που θα επιλέξει η ίδια και όχι τα σωματεία, όπως ορθά συνέβη μόλις τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Τα σωματεία μας επιφυλάσσονται ως προς τη στάση που θα τηρήσουν απέναντι στην κίνηση αυτή» λέει ο Ηλ. Φιλίππου στα ΝΕΑ ενώ κανείς από τους δυο τους δεν διαψεύδει τη «συνευθύνη» που αποδίδει σε επίτροπο και διοίκηση το ρεπορτάζ , ούτε κάνει αναφορά σε παραλείψεις σε σχέση με αυθαιρεσίες της διοίκησης.

Το μέλλον για τους δημιουργούς

Την ίδια στιγμή , ένας επιπλέον φόβος, αυτός του κατακερματισμού της αγοράς, εκκρεμεί σαν δαμόκλειος σπάθη πάνω από τα κεφάλια των δημιουργών αφού ήδη η εταιρεία PRS (Οργανισμός της Βρετανίας ) έχει κάνει αίτημα να δραστηριοποιηθεί στη χώρα. Αυτή τους χρήστες επισκέπτονται εκπρόσωποι από  την ΑΕΠΙ που συνεχίζει έχοντας μόνο χρέη απέναντι σε όλους τους πιστωτές , την Αυτοδιαχείριση  καθώς και πλήθος εταιρειών που υπόσχονται στους χρήστες ρεπερτόρια χωρίς δικαιώματα συν τους Οργανισμούς του συγγενικού δικαιώματος.

Οι περισσότεροι δημιουργοί έχουν αντιληφθεί  λοιπόν, ότι η διάχυση θα στοιχίσει στους ίδιους  αλλά και  στο πνευματικό δικαίωμα που ήδη κλονίζεται στην εποχή της ψηφιακής εποχής, γι’ αυτό επιμένουν πως ένας οργανισμός Ελλήνων δημιουργών κάτω από την ομπρέλα του οποίου θα είναι  όμως Έλληνες και ξένοι και ο οποίος θα έχει ένα δίκαιο καταστατικό και φυσιολογικά λειτουργικά έξοδα όπως συμβαίνει σε Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης στην Ευρώπη,  είναι η μόνη λύση που διασφαλίζει ένα καλύτερο μέλλον και ρυθμίζει και την αγορά κάτι σημαντικό για μια κοινωνία σε περίοδο κρίσης. Μένει να δούμε πως θα κινηθούν οι ίδιοι οι δημιουργοί και αν η δήλωση της Λ. Κονιόρδου σημαίνει τελικά πως η πολιτεία θα μπορούσε να είναι αρωγός σε μια καθαρή λύση.