Ο ευρωπαίος άνθρωπος της πράξης λέει: για να είμαι αποτελεσματικός, πρέπει να θέσω έναν ξεκάθαρο στόχο και να αναζητήσω τα μέσα που θα οδηγήσουν στην πραγματοποίησή του με τον πιο άμεσο τρόπο. Στην κινεζική σκέψη – όπως την παρουσιάζει ο Φρανσουά Ζυλλιέν, ένας από τους διαπρεπέστερους σινολόγους της εποχής μας – η αποτελεσματικότητα νοείται διαφορετικά. Το νέο του βιβλίο «Εγκώμιο της Απραξίας» κυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
 

Ads

Ο Κινέζος στρατηγός δεν θέτει στόχους ούτε καταστρώνει σχέδια. Αυτό που κάνει είναι να προσπαθεί να ανιχνεύσει και να εκμεταλλευτεί την εσωτερική δυναμική της
κατάστασης· να συντονιστεί με τη φυσική πορεία των πραγμάτων, ώστε να κάνει τις
συνθήκες να δουλέψουν για λογαριασμό του.
 
Σύμφωνα με την κινεζική αντίληψη, τότε δρα κανείς με αληθινή αποτελεσματικότητα, όταν απλώς υποβοηθά αυτό που θα συμβεί ούτως ή άλλως. Όταν το αποτέλεσμα της δράσης του προκύπτει αβίαστα, ανεπαίσθητα, σαν από μόνο του.
 
Γιατί το μέγιστο κατόρθωμα είναι να ενεργήσεις έτσι ώστε να φαίνεται πως ο καθένας θα μπορούσε να καταφέρει αυτό που εσύ πέτυχες. Χωρίς αντίσταση, χωρίς κίνδυνο, χωρίς κόπο.
 
Ο συγγραφέας
 
Ο François Jullien (1951) σπούδασε φιλοσοφία στην École Normale Superieur του
Παρισιού και σινολογία στα πανεπιστήμια του Πεκίνου και της Σαγκάης. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Paris VII-Denis Diderot. Με το έργο του, και χάρη στη διπλή ιδιότητα του φιλόσοφου και του σινολόγου, επιχειρεί τη συστηματική αντιπαραβολή ευρωπαϊκής και κινεζικής σκέψης. Μέχρι σήμερα, τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες.
 
Σημαντικότερα έργα του: Procès ou création (1989)· La propension des choses (1992)· Figures de l’immanence (1993)· Fonder la morale (1995)· Traité de l’efficacité
(1997)· L’ombre au tableau (2004). Στα ελληνικά κυκλοφορεί το Από την Ελλάδα στην Κίνα (Εξάντας 2002).
 
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης – «Προοπτικές»
 
Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης εγκαινιάζουν τη νέα τους εκδοτική σειρά,
με τίτλο «Προοπτικές», προτείνοντας καταξιωμένα, ευσύνοπτα και προσιτά
βιβλία, για τον μέσο Έλληνα αναγνώστη, πάνω σε θέματα που –έμμεσα ή άμεσα–
κυριαρχούν στις συζητήσεις, τόσο τις δημόσιες όσο και τις ιδιωτικές.