Tο 23o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διεξάγεται για μία ακόμα χρονιά στην Αθήνα από τις 21 μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010, με το γνωστό του κινηματογραφικό πλουραλισμό να καλύπτει όλα τα γούστα.

Ads

Της Τζένης Τσιροπούλου

Ο κεντρικός κορμός του Πανοράματος, όπως κάθε χρόνο, θα είναι αφιερωμένος σε ταινίες του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, με το καθιερωμένο Διαγωνιστικό Τμήμα με τις 10 ευρωπαϊκές πρεμιέρες, να αποτελεί και φέτος αναπόσπαστο κομμάτι του φεστιβάλ. Τα βραβεία του Διαγωνιστικού Τμήματος απονέμονται από τη Διεθνή Επιτροπή, την οποία απαρτίζουν καταξιωμένα πρόσωπα του χώρου, και από επιτροπή από μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).

Ειδική πρεμιέρα του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί τη βραδιά της 20ης Οκτωβρίου, με την πολυαναμενόμενη ταινία “Μαχαιροβγάλτης” του Γιάννη Οικονομίδη, η οποία θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 4 Νοέμβρη.

Ads

Η επίσημη έναρξη του διεθνούς τμήματος του 23ου Πανοράματος θα γίνει το βράδυ της 21ης Οκτωβρίου, με τη βραβευμένη τουρκική ταινία “Μέλι” του Σεμίχ Καπλάνογλου –Χρυσή ‘Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2010.

Πλούσιο θα είναι φέτος το τμήμα «Η Διεθνής Εικόνα σε Πρώτη Προβολή», με ταινίες από Ευρώπη αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο. Ανάμεσα στις νέες ταινίες και δυο από τις πιο σημαντικές ταινίες του φετινού φεστιβάλ των Καννών:

Εγκεκριμένο Αντίγραφο (Certified Copy /Copie conforme) του Αμπάς Κιαροστάμι, με μια εξαιρετική ερμηνεία από τη Ζιλιέτ Μπινός και Chantrapas του Οτάρ Ιοσελιάνι.

Σε πρώτη προβολή θα δούμε, επίσης, τη νέα ταινία του Κώστα Ζάππα “Η Ανταρσία της Κόκκινης Μαρίας”, η οποία συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα της διοργάνωσης.

Πολλά αφιερώματα σε σκηνοθέτες, θεματικές ενότητες και προβολή βωβής ταινίας, με συνοδεία μουσικής έρχονται να εμπλουτίσουν το πρόγραμμα του Πανοράματος.

Ο Ελληνικός κινηματογράφος της δεκαετίας του ΄80 θα έχει την τιμητική του με ένα εκτενές αφιέρωμα αλλά και το ιταλικό σπαγγέτι γουέστερν, με την προβολή δέκα ταινιών του συγκεκριμένου είδους.

Μεγάλου Μήκους Αφιέρωμα στον Σάμιουελ Φούλερ

«Το σινεμά είναι πεδίο μάχης. Αγάπη, μίσος, βία, δράση, θάνατος…Σε μία λέξη, συναίσθημα».

Αυτή τη χρονιά, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον πρωτεργάτη του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά, τον Σάμιουελ Φούλερ. Δημιουργός εξαιρετικά παραγωγικός, έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς σκηνοθετών όπως ο Τζιμ Τζάρμους, ο Κουεντίν Ταραντίνο και ο Μάρτιν Σκορσέζε. Το 23ο Πανόραμα τον τιμά με την προβολή πέντε από τις πρώτες ταινίες του, δίνοντας για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το σπουδαίο έργο του. Οι ταινίες του αφιερώματος είναι: “I Shot Jesse James” (1949), “The Baron of Arizona” (1950), “The Street Helmet” (1951), “White Dog” (1982), καθώς και δύο σε δικό του σενάριο, το “Shockproof” (1949) και το “Scandal Sheet” (1952), βασισμένο στο μυθιστόρημα “Τhe Dark Page”.

Λίγα λόγια για τον Μεγάλο Άγνωστο

Γεννημένος το 1912, δουλεύει από 12 χρονών ως παιδί για όλες τις δουλειές σε εφημερίδες και στα 17 του αναλαμβάνει το αστυνομικό ρεπορτάζ. Καθημερινά έρχεται αντιμέτωπος με ιστορίες βίας, αίματος, πάθους και εκδίκησης. Όταν αργότερα πολεμά στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο καθορίζεται τόσο ως άνθρωπος ως και δημιουργός.

Οι πρώτες ταινίες του, γυρισμένες με ελάχιστα χρήματα και σε σύντομα χρονικά διαστήματα, δίνουν το στίγμα ενός δημιουργού που δεν χαρίζεται. Στο «I Shot Jesse James», αποδομεί το ρομαντισμό και την παρανομία, στο «The Baron of Arizona» στήνει ένα εξαιρετικό πορτρέτο μεγαλομανίας και διαφθοράς μέσα από την ιστορία ενός ανθρώπου, ενώ το «The Street Helmet» αποτελεί ίσως το πρώτο αριστούργημά του και την πρώτη του πολεμική ταινία. Το «White Dog» φέρνει σε πρώτο πλάνο ένα σκυλί εκπαιδευμένο να επιτίθεται και να σκοτώνει μαύρους. Ένα καυστικό σχόλιο στο ρατσισμό, που έμεινε θαμμένο για σχεδόν 25 χρόνια, ως θύμα μιας βιομηχανίας και μιας κοινωνίας που αρνούνται να κοιτάξουν κατάματα την αλήθεια.

Απογοητευμένος από την Αμερική αλλά και ασυμβίβαστος μετακομίζει στη Γαλλία. Ακόμα και μετά το θάνατό του, το 1997, συνέχισε να αποτελεί πηγή έμπνευσης για το αμερικάνικο σινεμά και τις νέες γενιές σκηνοθετών.