Η πτώση στις πωλήσεις των εφημερίδων και η μετακόμιση του Τύπου στο διαδίκτυο έχει ξεκινήσει ήδη. Σε αυτές τις εξελίξεις δεν μπορούν να αντισταθούν άλλο μερικά από τα κορυφαία γαλλικά έντυπα, που σχεδιάζουν από κοινού ένα online περίπτερο, με σκοπό «να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους».

Ads

Όπως ανακοινώθηκε από τους εκπρόσωπους οκτώ μεγάλων εφημερίδων και περιοδικών της Γαλλίας την περασμένη βδομάδα, τα άρθρα και τα δημοσιεύματα των εντύπων αυτών θα πωλούνται πλέον και μέσα από μια νέα συνδρομητική διαδικτυακή πλατφόρμα. Συγκεκριμένα, οι «Le Figaro», «Liberation», «LeParisien», «L’ Equipe», «Les Echos», «L’ Express», «Le Nouvel Observateur» και «Le Point», θα είναι διαθέσιμες επί πληρωμή, με ένα απλό κλικ.

Επικεφαλής της πρωτοβουλίας αυτής είναι ο Φρεντερίκ Φιγιού, πρώην διευθυντής εφημερίδας, που εξηγεί πως «η ιδέα είναι να βάλουµε ένα αντίτιµο στο online περιεχόµενο. Είναι θέµα επιβίωσης για µας».

Η επιτυχία του συγκεκριμένου σχεδίου παραμένει αμφίβολη, μιας και η κυρίαρχη κουλτούρα του Ίντερνετ επιτάσσει τη δωρεάν παροχή πληροφοριών, αλλά όπως υποστηρίζεται, τα έσοδα από τις online διαφημίσεις δεν αρκούν για την κάλυψη των οικονομικών αναγκών των εφημερίδων, με αποτέλεσμα αυτές να πρέπει να επανεξετάσουν τα επιχειρηματικά τους πλάνα.

Ads

Έτσι, το ψηφιακό περίπτερο της Γαλλίας που αναμένεται να «ανοίξει» μέσα στον επόμενο χρόνο, ευελπιστεί να αυξήσει τα έσοδα για τη συγκεκριμένη κοινοπραξία, καθώς και να ανταγωνιστεί συλλογικά τους «μεγάλους» διακινητές ειδησεογραφικού υλικού, όπως η Google News και η Apple. Οι οκτώ εκδόσεις βέβαια, δε σκοπεύουν να απαγορεύσουν την ανάρτηση του υλικού τους από τους δυο διαδικτυακούς «κολοσσούς», παρά το γεγονός ότι η Apple χρεώνει πολύ υψηλή προμήθεια (30%) για τις εφαρμογές της, ενώ η Google δεν τις ανταμείβει καν για τη χρησιμοποίηση αποσπασμάτων από τα άρθρα τους.

Το δρόμο αυτό αναμένεται να ακολουθήσουν οι κορυφαίες εκδόσεις και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με τα γερμανικά έντυπα να πιέζουν για μια νέα νομοθετική ρύθμιση που θα κατοχυρώνει τα πνευματικά τους δικαιώματα από ιστότοπους που δημοσιεύουν το υλικό τους δωρεάν, ενώ στην Ιταλία, αρκετοί εκδότες έχουν ήδη κινηθεί νομικά εναντίον της Google, την οποία κατηγορούν για μονοπωλιακή συμπεριφορά. Από την άλλη πλευρά, στις ΗΠΑ εκφράζονται φόβοι πως τέτοιου είδους κοινοπραξίες αντιβαίνουν στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού, κάτι που όμως δε φαίνεται να απασχολεί τη γαλλική πρωτοβουλία του ψηφιακού περιπτέρου.