Με ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Twitter και το Facebook να κερδίζουν διαρκώς έδαφος στον κόσμο του διαδικτύου, τα μπλογκς –που κυριαρχούσαν κάποτε– φαίνεται να χάνουν τους θαυμαστές τους, ιδίως για τις νεότερες γενιές.

Ads

Το Σχέδιο για το Ίντερνετ και την Αμερικανική Ζωή του ερευνητικού κέντρου Pew εκτιμά ότι από το 2006 έως το 2009, το blogging μεταξύ παιδιών ηλικίας 12-17 ετών έχει μειωθεί κατά 50%. Σήμερα, μόλις το 14% των παιδιών αυτής της ηλικιακής ομάδας που χρησιμοποιεί το Ίντερνετ έχουν μπλογκς. Μεταξύ ατόμων 18-33 ετών, το blogging περιορίστηκε κατά 2% το 2010, σε σχέση με 2 χρόνια πριν.

Πρώην μπλόγκερς δηλώνουν πως είναι πολύ απασχολημένοι για να γράφουν μακροσκελή κείμενα και πως απογοητεύτηκαν από την έλλειψη αναγνωστών στα μπλογκς τους. Άλλοι υποστήριξαν πως δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον πλέον να δημιουργήσουν ένα μπλογκ γιατί οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης έκαναν αρκετά καλή δουλειά όσον αφορά την επαφή τους με φίλους και οικογενειακά πρόσωπα.

Το blogging άρχισε να αναπτύσσεται σημαντικά πριν από 10 χρόνια περίπου, με υπηρεσίες όπως η Blogger και η LiveJournal να αποκτούν ιδιαίτερη δημοφιλία. Πολλοί άνθρωποι άρχισαν να δημιουργούν τις δικές τους σελίδες, με αποτέλεσμα το «μπλογκ» να ανακηρυχθεί λέξη της χρονιάς για το 2004.

Ads

Ανταγωνισμός δεν υπήρχε, μέχρι που το Facebook έκανε την εμφάνισή του, με τους χρήστες του να μπορούν να ποστάρουν οτιδήποτε επιθυμούσαν. Αλλά και το Twitter, που επιτρέπει την ανάρτηση μηνυμάτων μικρότερων από 140 χαρακτήρες, φαίνεται να λειτούργησε ανταγωνιστικά ως προς τα μπλογκς.

«Η ψιλοκουβεντούλα κυριάρχησε σε σημαντικό κομμάτι της κοινωνικής δικτύωσης», δηλώνει η Ελίσα Κάμαχορτ Πέιτζ, συνιδρύτρια του BlogHer, ενός δικτύου μπλογκ για γυναίκες. «Ωστόσο, τα μπλογκς παραμένουν η εστία για περισσότερο ουσιαστικές συζητήσεις».

«Αν αναζητάς μια περισσότερο ουσιαστική συζήτηση, απευθύνεσαι στα μπλογκς», σημειώνει και προσθέτει: «Δεν θα τη βρεις στο Facebook και δεν πρόκειται να τη βρεις στους 140 χαρακτήρες του Twitter».

Σύμφωνα με τη Λι Ράινι, επικεφαλής του Σχεδίου για το Ίντερνετ και την Αμερικανική Ζωή, το blogging «δεν πεθαίνει όσο προσαρμόζεται στην εποχή. Οι επιχειρηματίες παίρνουν τα δημοφιλή στοιχεία των μπλογκς και τα ενσωματώνουν σε άλλες υπηρεσίες».

Πάντως, η επίδραση είναι εμφανής σε επιχειρήσεις που παρέχουν πλατφόρμες για blogging. Η Blogger, που ανήκει στη Google κατέγραψε λιγότερους «μοναδικούς επισκέπτες» το Δεκέμβριο στις ΗΠΑ σε σχέση με το 2009 – πτώση της τάξης του 2% που ανέρχεται σε 58,6 εκατομμύρια επισκέπτες. Ωστόσο, παγκοσμίως, οι «μοναδικοί επισκέπτες» της Blogger αυξήθηκαν κατά 9% (323 εκατ.).

Η LiveJournal, άλλη μία υπηρεσία blogging, αποφάσισε να εστιάσει στις κοινότητες. Συνδέοντας ανθρώπους που εκφράζουν κοινό ενδιαφέρον για το life style για παράδειγμα, παρέχει κοινωνική διάδραση σε αντίθεση με το «κλασικό» blogging. «Το blogging μπορεί να είναι μια πολύ μοναχική απασχόληση, γράφεις στην άβυσσο», υπογραμμίζει η εκπρόσωπος της LiveJournal Σου Ρόσενστοκ.

Παρότι οι νεότερες γενιές χάνουν το ενδιαφέρουν τους απέναντι στο blogging, άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας επιμένουν. Το ποσοστό των ατόμων που διατηρούν μπλογκ αυξήθηκε κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες – αγγίζοντας το 16% – το 2010 σε σχέση με το 2008, όπως αναφέρει η έρευνα του κέντρου Pew. To blogging από άτομα 46-55 ετών αυξήθηκε κατά 5% και από άτομα 65-73 ετών κατά 2 μονάδες, αγγίζοντας το 8%.