Του Alexandre Hervaud

Ads

Τον περασμένο Ιούνιο, αναχώρησα για την πόλη Barjac, στην Gard της Γαλλίας, για να συναντήσω τον James Climent. Στα 37 του χρόνια, χρήστης του Ίντερνετ και λάτρης της μουσικής και του κινηματογράφου, καταδικάστηκε να πληρώσει 20.000 ευρώ στις υπηρεσίες προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας Sacem και SDRM, ύστερα από μακροχρόνια δικαστική διαδικασία. Αιτία; Εντοπίστηκε από τα μηχανήματα της αρμόδιας αρχής προστασίας των προγραμμάτων (APP) με περίπου 13.788 αρχεία mp3 στον σκληρό του δίσκο. Ύστερα από τη συνάντησή μας, ακολούθησε μία συνέντευξη στις 10 Αυγούστου στην εφημερίδα «Libération».

Όπως ήταν φυσικό, κράτησα επαφή με τον James Climent, ο οποίος ήταν αποφασισμένος να υπερασπιστεί την υπόθεσή του στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, προβάλλοντάς την κυρίως μέσα από το μπλογκ του Paflapuce (το ψευδώνυμό του στα peer-to-peer δίκτυα) όπου αφηγείται λεπτομερώς τον αγώνα του. Και η τελευταία στήλη του, με τίτλο God(ard) bless us («Θεέ μου/ Γκοντάρ ευλόγησέ μας»), αποκαλύπτει μια ωραία έκπληξη: ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, καλτ σκηνοθέτης της ταινίας Mépris, αποφάσισε, αφού διάβασε τη συνέντευξη του Climent, να του προσφέρει οικονομική υποστήριξη.

«Έλαβα πριν από μερικές μέρες ένα mail από τον παραγωγό του Γκοντάρ, ο οποίος μου έγραφε εκ μέρους του σκηνοθέτη. Αποφάσισε να με στηρίξει για να πληρώσω τα έξοδα υπεράσπισής μου», μας εξηγεί ο James Climent. Στην αρχή ήταν δύσπιστος («νόμιζα ότι είναι φάρσα»), όμως τελικά ο Climent αποδέχτηκε την πραγματικότητα, όταν ο παραγωγός τον συνάντησε στο Παρίσι και του έδωσε το πόσο των 1.000 ευρώ. Πρόκειται για μια δυνατή κίνηση, η οποία, προφανώς, συγκίνησε τον Climent, ο οποίος είναι σινεφίλ, φαν του Γαλλοελβετού σκηνοθέτη και ελπίζει να μπορέσει να τον ευχαριστήσει κι από κοντά τις επόμενες εβδομάδες.

Ads

Στο μπλογκ του, ο Climent εκμεταλλεύτηκε το γεγονός προκειμένου να συγκεντρώσει δωρεές για τη χρηματοδότηση της επικείμενης δίκης του στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Ήδη έχουν συγκεντρωθεί κάποια χρήματα: 104,38 ευρώ μέσω Paypal, 19,24 ευρώ μέσω Flatrr (ενός κοινωνικού συστήματος πληρωμών), περίπου 1.000 με 1.200 ευρώ μέσω ATILD (του γαλλικού οργανισμού για το κατέβασμα στο Ίντερνετ και την ελεύθερη διακίνηση) και, τέλος, 1.000 ευρώ από το νέο κύμα (nouvelle vague) στήριξης από τον σκηνοθέτη του A bout de souffle.

Σύμπτωση: κουβεντιάζοντας αυτό το καλοκαίρι στο σπίτι του James Climent, αναφέρθηκε το όνομα του Γκοντάρ κατά τη διάρκεια της συζήτησης (χωρίς να έχει δει το όνομά του στο άρθρο). Στην ερώτηση «ποιο σύγχρονο καλλιτέχνη εκτιμάτε για τις θέσεις του απέναντι στο Ίντερνετ;», ο Climent απάντησε, χωρίς δισταγμό, τον Γκοντάρ, ο οποίος έκανε αίσθηση τον περασμένο Μάη, όταν κράτησε δυναμική στάση κατά του νόμου Hadopi για το παράνομο κατέβασμα, σε μια συνέντευξη στην ιστοσελίδα Inrocks. Εκεί, ο κινηματογραφιστής δήλωσε: «Είμαι φυσικά κατά του Hadopi. Δεν υπάρχει πνευματική ιδιοκτησία. Είμαι ενάντια στην κληρονομιά, για παράδειγμα. Ότι τα παιδιά ενός καλλιτέχνη μπορούν να εκμεταλλεύονται τα δικαιώματα του έργου των γονιών τους, μέχρι και τα γεράματά τους… Όμως μετά, δε θεωρώ προφανές ότι τα παιδιά του Ravel έχουν δικαιώματα πάνω στο έργο Boléro…»

Κι ενώ η αμερικανική κυβέρνηση φαίνεται πιο αποφασισμένη από ποτέ να οξύνει τη μάχη κατά του παράνομου κατεβάσματος, φανταζόμαστε ήδη την πιθανή ομιλία του κινηματογραφικού μετρ, όταν θα του απονείμουν ένα τιμητικό Όσκαρ τον επόμενο Νοέμβρη. Μια απονομή δυστυχώς μη τηλεοπτική, στην οποία ο σκηνοθέτης δεν είναι σίγουρο ότι θα παρευρεθεί. Παρόλα αυτά, ο συμβολισμός θα ήταν έντονος.

Πηγή: ecrans.fr

Η μετάφραση από τα γαλλικά έγινε από το μέλος του μεταφραστικού project του Tvxs, Άλκηστις Π..