Επτά αριστουργήματα του Ιαπωνικού, αλλά και του παγκόσμιου Κινηματογράφου, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στην μεγάλη οθόνη, όσο επισκεφθούν τον κινηματογράφο «Αλκυονίς new star art cinema», στο Αφιέρωμα «Ιαπωνική Εβδομάδα των Κρυμμένων Θησαυρών» που διοργανώνει η εταιρεία διανομής New Star, από την Πέμπτη 27 Αυγούστου, μέχρι και την Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου.

Ads

Το Αφιέρωμα περιλαμβάνει κλασσικές και αγαπημένες ταινίες του παγκόσμιου σινεμά, τις οποίες υπογράφουν τέσσερις κορυφαίοι Ιάπωνες δημιουργοί: Χιρόσι Τεσιγκαχάρα, Ακίρα Κουροσάουα, Κένζι Μιζογκούτσι και Μίκιο Ναρούζε. Η Ιαπωνική κουλτούρα, παράδοση και γλώσσα, θεωρούνταν λανθασμένα γραφική – τουλάχιστον ως την δεκαετία του ’80 – με αποτέλεσμα τα μεγάλα Ιαπωνικά στούντιο να εστιάζουν αποκλειστικά στην εκμετάλλευση των παραγωγών τους στην εγχώρια αγορά, θεωρώντας συχνά πυκνά ως περιττά τα απαραίτητα έξοδα προώθησης των έργων στο εξωτερικό, πιστεύοντας δυστυχώς ότι αυτά είχαν διαγράψει τον οικονομικό τους κύκλο στα Ιαπωνικά νησιά.

Παρόλα αυτά, οι Ιάπωνες κινηματογραφιστές, συνέχιζαν με συνέπεια την βιομηχανική παραγωγή ενός, δύο ή τριών τίτλων ετησίως ο καθένας τους, ανύποπτοι πως έγραφαν πολλές από τις πιο σημαντικές σελίδες της Ιστορίας της Κινηματογραφικής Τέχνης. Στις αποθήκες της Toho, της Nikkatsu και της Shoschiku, αναρίθμητα μοναδικά έργα της κινηματογραφικής τέχνης περίμεναν στωικά να ανακαλυφθούν.

Στην «Ιαπωνική Εβδομάδα των Κρυμμένων Θησαυρών» θα έχουμε την ευκαιρία να θυμηθούμε επτά διαχρονικά αριστουργήματα της κινηματογραφικής τέχνης. Ταινίες πλέον παγκοσμίως αναγνωρισμένες που συγκαταλέγονται ανάμεσα στις καλύτερες δημιουργίες όλων των εποχών και αποτελούν δικαίως, ανεξίτηλα στον χρόνο, κινηματογραφικά διαμάντια. Οι ταινίες και το πρόγραμμα του Αφιερώματος, έχουν διαμορφωθεί ως εξής:

Ads

Πέμπτη 27 Αυγούστου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:00
«Ρασομόν» του Ακίρα Κουροσάουα

Παρασκευή 28 Αυγούστου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:15
«Γυναίκα στους Αμμόλοφους» του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα

Σάββατο 29 Αυγούστου
Προβολή στις 19:00 και στις 22:00
«Ραν» του Ακίρα Κουροσάουα

Κυριακή 30 Αυγούστου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:00
«Ουγκέτσου Μονογκατάρι» του Κέντζι Μιζογκούτσι

Δευτέρα 31 Αυγούστου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:00
«Μια Γυναίκα Ανεβαίνει τη Σκάλα» του Μικίο Ναρούζε

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:00
«Το Πρόσωπο ενός Άλλου» του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου
Προβολή στις 20:00 και στις 22:00
«Σταυρωμένοι Εραστές» του Κέντζι Μιζογκούτσι

Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος:

«Ρασομόν» του Ακίρα Κουροσάουα
Με τους: Toshiro Mifune, Machiko Kyo, Masayuki Mori
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 1950
Διάρκεια: 88 λεπτά
Φορμά: Ασπρόμαυρη / 35 mm

image

Ένας ιερέας κι ένας ξυλοκόπος συζητάνε έντονα στο ξέφωτο της Πύλης Ρασομόν. Όταν ένας χωρικός πλησιάζει προκειμένου να προστατευθεί από τη βροχή και συμμετέχει στη συζήτησή τους, μαθαίνει ότι ένας σαμουράι δολοφονήθηκε, η σύζυγός του βιάστηκε κι ένας περιβόητος ληστής της περιοχής είναι ύποπτος. Και οι τρεις, μέσα από αλληλοδιαδοχικά φλας-μπακ, αφηγούνται όσα γνωρίζουν και αυτά που είδαν ή αυτά που νομίζουν ότι είδαν, ενώ στη συνέχεια ένα μέντιουμ εντοπίζει το πνεύμα του νεκρού σαμουράι για να αφηγηθεί κι αυτός την δική του εκδοχή της ιστορίας. Οι ιστορίες του καθενός είναι σε πλήρη ασυμφωνία με των υπολοίπων. Ποια απ’ όλες είναι η αληθινή;

Αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου, το “Ρασομόν” (σημαίνει πύλη των δαιμόνων), όταν πρωτοπροβλήθηκε το 1950 στο Φεστιβάλ Βενετίας, κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι και λίγο αργότερα το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, αποκάλυψε στο δυτικό κοινό μια άγνωστη κινηματογραφική ήπειρο – αυτή της Ιαπωνίας. Η δωδέκατη ταινία του Ακίρα Κουροσάουα, μ’ ένα απαράμιλλο σκηνοθετικό στυλ κι ένα σενάριο υποδειγματικό που εδώ και δεκαετίες διδάσκεται στις κινηματογραφικές σχολές όλου του κόσμου. Ο σπουδαίος Toσίρο Μιφούνε, είναι εξαιρετικός στον ρόλο του ληστή.

Διαβάστε επίσης:
Το θρυλικό «Rashomon» του Ακίρα Κουροσάβα
Ακίρα Κουροσάβα: Ο αυτοκράτορας του ιαπωνικού κινηματογράφου

«Γυναίκα στους Αμμόλοφους» του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα

image

Ένας ερασιτέχνης εντομολόγος αφήνει το Τόκιο για να μελετήσει ένα αταξινόμητο είδος σκαθαριού που ζει σε μια μακρινή, αχανή έρημο. Όταν χάνει το λεωφορείο για να επιστρέψει στον πολιτισμό, πείθεται να περάσει τη νύχτα στο σπίτι μιας νεαρής χήρας που ζει σε μια καλύβα στον πυθμένα ενός αμμόλοφου.

Το αποτέλεσμα είναι μια από τις πιο πυρετώδεις όσο και αισθαντικές απεικονίσεις της μάχης των φύλων στην ιστορία του σινεμά, και συνάμα μια εφιαλτική παραβολή του καθημερινού Σισύφειου αγώνα για τη ζωή. Μια από τις μεγάλες στιγμές της κινηματογραφικής δημιουργίας στην δεκαετία του ’60 κι η μεγάλη αποκάλυψη στην Δύση της σουρεαλιστικής, ιδιοσυγκρασιακής θεώρησης του κόσμου από τον Χιρόσι Τεσιγκαχάρα.

«Ραν» του Ακίρα Κουροσάουα
Με τους: Tatsuya Nakadai, Akira Terao, Jinpachi Nezu
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1985
Διάρκεια: 162 λεπτά
Φορμά: Έγχρωμη / 35 mm

image

Μετά από 70 χρόνια απόλυτης ηγεμονίας, ο πανίσχυρος άρχοντας Χιντετόρα αποφασίζει να παραιτηθεί από τα αξιώματά του και να μοιράσει το βασίλειο στους τρεις γιους του, υπό τον όρο να μείνουν ενωμένοι. Σύμφωνα με τις πατρικές εντολές, ο πρωτότοκος θα ηγείται, ενώ οι άλλοι δύο θα έχουν ίσα μερίδια, οφείλοντας όμως να υπακούν και να στηρίζουν τον μεγαλύτερο αδελφό τους. Ενώ οι δυο μεγαλύτεροι γιοι κολακεύουν τον πατέρα τους με σκοπό να τον απογυμνώσουν από πλούτη και αξιώματα, ο μικρότερος προσπαθεί να τον προειδοποιήσει ότι το σχέδιό του είναι λανθασμένο και άστοχο. Ο πατέρας εξοργισμένος με την αυθάδειά του, τον αποκληρώνει και τον διώχνει, σύντομα όμως θα αποδειχτεί ότι ο μικρός γιος είχε απόλυτο δίκιο. Τα δύο αδέλφια ξεκινούν πόλεμο μεταξύ τους και ο γερο-πατέρας βρίσκεται παγιδευμένος στη δίνη μιας μάχης για την εξουσία, την δύναμη και τον πλούτο.

Ο Κουροασάουα στο Ραν (που στα ιαπωνικά σημαίνει χάος), βασίζεται στην τραγωδία “Βασιλιάς Ληρ” και διασκευάζει το έργο τoυ Σαίξπηρ περισσότερο σε μια λογική των καταστροφικών επιπτώσεων που προκαλεί η δίψα και η απληστία για εξουσία και λιγότερο για το «κενό της αγάπης» και της αφοσίωσης ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά, το οποίο διαλύει εκ θεμελίων την κραταιά οικογένεια του τραγικού βασιλιά. Ο Ιάπωνας δημιουργός προετοίμαζε την ταινία για δέκα χρόνια, φτιάχνοντας χιλιάδες σχέδια για κάθε πλάνο χωριστά και κατάφερε να την πραγματοποιήσει μονάχα χάρη στην ουσιαστική χρηματοδότηση των Γάλλων παραγωγών.

«Ουγκέτσου Μονογκατάρι» του Κέντζι Μιζογκούτσι
Με τους: Machiko Kyô, Mitsuko Mito, Kinuyo Tanaka, Masayuki Mori
Παραγωγή: Ιαπωνία – 1953
Ασπρόμαυρη, 96 λεπτά

image

Σ’ ένα χωριό της μεσαιωνικής Ιαπωνίας, η οποία σπαράζεται από εμφύλιους πολέμους, ο Γκεντζούρο, ένας φτωχός αγγειοπλάστης, ονειρεύεται καλλιτεχνική δόξα και πλούτη, ενώ ο γαμπρός του, Τομπέι, φιλοδοξεί να γίνει ένδοξος σαμουράι. Οι δυο τους, ξεκινούν για να πουλήσουν την πραμάτεια τους στην πόλη και ύστερα από διάφορες περιπλανήσεις και περιπέτειες, ο Τομπέι «γίνεται» όντως σαμουράι λέγοντας ψέματα ότι τάχα σκότωσε έναν στρατηγό του εχθρού. Ωστόσο όταν επιστρέφει στο σπίτι του βρίσκει τη γυναίκα του να εκπορνεύεται.

Εν τω μεταξύ, ο Γκεντζούρο υποκύπτει στη γοητεία της Ουακάσα, μιας πανέμορφης και μυστηριώδους πριγκίπισσας την οποία και ακολουθεί στο παλάτι της, για να ανακαλύψει, έκπληκτος, αργότερα ότι πρόκειται για ένα φάντασμα. Επιστρέφοντας και αυτός στο χωριό, συναντά ένα ακόμα φάντασμα, αυτό  της γυναίκας του, η οποία στη διάρκεια της απουσίας του έχει δολοφονηθεί…

«Το αριστούργημα του Μιζογκούτσι είναι το αριστούργημα του ιαπωνικού σινεμά και μια από τις ωραιότερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Πρόκειται για μια επιτομή όπου συγκλίνουν οι πιο αντίθετες τάσεις της τέχνης και οι πιο ποικίλες πηγές έμπνευσης. Από όποια οπτική γωνία κι αν τη δούμε, είναι ταυτόχρονα αυτό κι εκείνο και κάτι ακόμα και όλα συνυπάρχουν αρμονικά. Είναι ο ελληνικός μύθος της Οδύσσειας και την ίδια στιγμή και ο κελτικός μύθος του Λανσελότου, ένα από τα ωραιότερα έπη περιπέτειας και τρελού έρωτα, ένα από τα φλογερότερα άσματα που έχουν γραφτεί ποτέ, προς τιμήν της αυταπάρνησης και της πίστης, ένας ύμνος στην Ενότητα και ταυτόχρονα στην ετερογενή ποικιλία των φαινομένων… Δεν υπάρχει τίποτα περιττό στην ταινία αυτή. Η κάμερα ευαίσθητη και στον παραμικρό κόκκο ύλης, χρονοτριβεί στις καλαμιές και τα νερά, στα περίτεχνα χτενίσματα και στα στολίδια των γυναικών, με μια νωχελική ευχαρίστηση που διόλου δεν αποτρέπει την αποφασιστικότητα με την οποία οι μικρές κινήσεις της μηχανής μάς δείχνουν πόσο η μοίρα μας είναι δεμένη με τη Φύση… Όταν στην οθόνη εμφανίζεται η λέξη «Τέλος» με δυσκολία πιστεύουμε πως έχει περάσει κιόλας μιάμιση ώρα…»
Ερίκ Ρομέρ, «Cahiers du Cinema», τχ. 80, Μάιος 1958

«Μια Γυναίκα Ανεβαίνει τη Σκάλα» του Μικίο Ναρούζε

image

Το «Μια γυναίκα ανεβαίνει τη σκάλα» είναι η πιο γνωστή ταινία του Ναρούζε, αλλά και η επιτομή της θεματολογίας και του μοναδικού του στυλιζαρίσματος. Είναι η ιστορία της Κέικο μιας γκέισας, χήρας, που εργάζεται ως “Mama-san” σ’ ένα μοντέρνο μεταπολεμικό μπαρ στην περιοχή της Γκίνζα στο Τόκιο. Καθήκον της είναι να διασκεδάζει τους πελάτες, όταν τελειώνουν από τη δουλειά τους. Είναι πολυμήχανη και έξυπνη, αλλά συνεχώς εγκλωβίζεται συναισθηματικά, αδυνατώντας να βρει διέξοδο προς μια καλύτερη ζωή, «ανεβαίνοντας τη σκάλα» ξανά και ξανά.

Το μινιμαλιστικό στυλ του Ναρούζε, συνδυασμένο με το υπέρκομψο ασπρόμαυρο Tohoscope και την ελαφριά τζαζ υπόκρουση συνθέτουν ένα απόλυτα μοντέρνο έργο που υπερβαίνει τις συμβάσεις του μελοδράματος φέρνοντας την ταινία ανάμεσα στα αδιαμφισβήτητα αριστουργήματα ενός «καθαρού» κινηματογράφου που κατορθώνει, όντας ανυποχώρητος στην αισθητική του, να παραμένει ταυτόχρονα απολαυστικός και για το ευρύτερο κοινό.

«Το Πρόσωπο ενός Άλλου» του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα

image

Ένα συγκλονιστικό υπαρξιακό δράμα επιστημονικής φαντασίας, το οποίο αναλύει θέματα ταυτότητας, σχεδόν κυριολεκτικά με το νυστέρι ενός χειρούργου. Ο Οκουγιάμα, που παραμορφώθηκε από τη φωτιά σ’ ένα εργατικό ατύχημα και αποξενώθηκε από οικογένεια και φίλους, δέχεται να πάρει μέρος στο ριζοσπαστικό πείραμα του ψυχιάτρου του: μια μεταμόσχευση του προσώπου ενός ξένου.

Ο Oκουγιάμα, μακριά από τον κόσμο που τον περιβάλλει, αρχίζει να ενδίδει σε σκοτεινούς πειρασμούς. Με μια ανεπανάληπτη εικονοποιία, η ταινία εξερευνά απ’ τη μια τα όρια και την ελευθερία που εμπεριέχει την απόκτηση μιας νέας περσόνας και θέτει ερωτήματα την αντίληψη της ανθρώπινης ατομικότητας. Λαμπρό δείγμα της ιαπωνικής πρωτοπορίας των ’60 με ατμόσφαιρα που σε βυθίζει ολοκληρωτικά στην προβληματική των ζητημάτων της ταυτότητας και του εαυτού μας.

«Σταυρωμένοι Εραστές» του Κέντζι Μιζογκούτσι

image

Στο Κυότο του 17ου αιώνα, η Οσάν, γόνος μιας ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας, έχει παντρευτεί για λόγους συμφέροντος τον Ισούν, έναν εύπορο και φιλοχρήματο άνδρα μεγαλύτερης ηλικίας. Ο Μοχέι, ένας από τους υπάλληλους του άνδρα της είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Oταν η Οσάν κατηγορείται ψευδώς ότι είναι ερωμένη του, αναγκάζονται να το σκάσουν μαζί και γρήγορα αποκαλύπτουν ο ένας τον έρωτά του για τον άλλο. Στο μεταξύ, ο Ισούν διατάζει τους άνδρες του να βρουν τους δύο εραστές και να τους χωρίσουν, για να αποφύγει το δημόσιο εξευτελισμό…

Αργυρός Λέοντας στο Φεστιβάλ Βενετίας 1955 γι’ αυτό το αριστούργημα, που βασίζεται σε διασκευή ενός θεατρικού έργου που συνδυάζει το θέατρο Καμπούκι με το θέατρο μαριονετών Μπουνράκου, γραμμένο από τον Τσικαμάτσου Μονζαέμον, διάσημο συγγραφέα του 17ου αιώνα, με θέμα την ιστορία ενός ζευγαριού, στη φεουδαρχική Ιαπωνία.

Το Αφιέρωμα, «Ιαπωνική Εβδομάδα των Κρυμμένων Θησαυρών», θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 27 Αυγούστου, μέχρι και την Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου, στον κινηματογράφο «Αλκυονίς new star art cinema».